Ga naar inhoud
Zoeken in
  • Meer opties...
Zoek resultaten die het volgende bevatten...
Zoek resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

GuidoK

>>Donateur 2019<<
  • Aantal items

    6195
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    199

GuidoK won de laatste dag op 21 april

GuidoK had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

654 Uitstekend

Over GuidoK

  • Titel
    Forum Sheldon
  • Verjaardag 20-02-1974

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z4 3.0i ESS supercharged TS2+
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Drenthe
  • Interesse(s)
    Mercs en Porkers vernederen bij het stoplicht...

Recente bezoekers van dit profiel

4926 profielweergaven
  1. Maar Ekris is toch een officiele bmw dealer? Of zijn ekris webshop prijzen hoger dan bijv. dusseldorp (ook een dealer) prijzen? Ik vind Ekris wel redelijk overeenkomen met de standaardprijzen van leebmann (soms een paar euro verschil)
  2. Rob, Bedankt voor het organiseren van de rit Super mooi gebied. Het buffet van het diner was ook verrassend lekker. Ook weer leuk om iedereen weer te zien na de lange winterstop (en sommige na nog veel langer). Te weinig tijd om met iedereen te praten. Dat maakt de eerste rit van het jaar toch altijd een beetje speciaal En natuurlijk ook leuk om nieuwe gezichten te zien! Jammer natuurlijk van enkele pechgevalletjes, maar uiteindelijk hebben die de pret toch niet kunnen drukken denk ik. Ik had erdoor iig een gezellige passagier aan boord en hij is geeneens geworden . Volgende keer nog maar harder rijden..
  3. Ja dat doen de meeste motoren al sinds medio jaren 90. Echter gebeurt dat bij mijn weten wel op basis van data van de pingsensoren, dus dat is alleen in extreme gevallen, en die ingreep is dan ook vrij resoluut. Ik denk dat als je het gaat meten dat je in de praktijk geen verschil zal meten in ontstekingstijdstip. En dat geldt eigenlijk voor alle atmosferische motoren... ook van na 2010 Immers, er is geen mogelijkheid de compressieverhouding te regelen. Bij een moderne turbomotor kan je nog de turbodruk actief regelen dmv actieve wastegate/blowoffvalve regeling, en dan kan je dus wel actieve mappings gebruiken voor euro95/ron98 of ethanol. Maar voor een atmosferische motor speelt dit dus niet.
  4. Ja een windschot met kleine gaatjes (zo veel mogelijk) werkt als een luchtrem. Dat houdt in dat als dat in een turbulente werveling wordt geplaatst, het de snelheid van de lucht afremt en dus de werveling minimaliseert. Plexiglas (of elk ander dicht en hard materiaal) zorgt weer voor z'n eigen turbulente wervelingen. Als je een hard dicht schot in een werveling plaatst, stuwt de lucht op, stroomt erover heen en veroorzaakt een nieuwe werveling. Dat gebeurt dus niet met gaas en is daarom veel effectiever.. Imo is het OEM windschot (dus die je tussen beide rolbeugels klikt) het beste en esthetisch ook het mooiste. Ik laat het OEM windschot gewoon zitten, maar er zit een opbergmogelijkheid in de kofferklep. BMW heeft overal aan gedacht
  5. Wat -globaal- wel een voordeel is van RON98, is dat deze minder onderhevig is aan veroudering. Dus dat kan ook een argument zijn voor een auto die bijv. de hele winter stilstaat. Je merkt dit ook goed in grasmaaiers etc die vaak meer dan een half jaar stilstaan. Euro95 wil wel eens allerlei residu veroorzaken en met RON98 is er vaak niets aan de hand. Dit heeft er ook mee te maken dat de doorlooptijd in tanks bij een tankstation bij euro95 echt heel veel sneller is dan voor de RON98 tank dus daar zitten allerlei anti verouderingsstoffen in.
  6. Toen mijn motor nog niet getuned was merkte ik met RON98 dat de motor in lage toerentallen (onder 2k) bij gasgeven dat de motor iets minder bromde. Voor de rest merkte ik destijds geen verschil. Dus voor de standaard m54b30 zit er imo wel iets verschil in, maar of dat merkbaar is, is een tweede. BMW dekt zich in de gebruiksaanwijzing wel in (de duitse gebruiksaanwijzing die ik heb althans) dat de opgegeven prestaties alleen gegarandeerd kunnen worden als er RON98 in zit (Vpower is geloof ik in nederland nog steeds geen RON98, dus Vpower wordt verkocht als ron95. BP ultimate is wèl RON98)
  7. Zeker vermakelijk. Met een driftcursus leer je voornamelijk hoe je een auto in de slip krijgt, en hoe je die balans houdt. Als je dat weet, weet je ook hoe je 'm uit de slip houdt Maar het is geen racecursus waarbij je leert hoe ver je met je auto kan gaan qua remmen en bochtensnelheid. Dan kan je beter voor je racelicentie gaan denk ik. Het is ook maar net wat je wilt: heel veel rijtrainingen zijn gericht op het handelen in noodsituaties (o.a. alle slipcursussen natuurlijk, net als de 'rijvaardigheidstraiingen'). Wil je zo snel mogelijk door de bocht, dan moet je volgens mij niet zo'n cursus nemen. Dus vooral kijken wat je wilt. Zo veilig mogeliijk? zo snel mogelijk? zo 'speels 🤣 mogelijk...?
  8. Nooit bij het euvel nagedacht (want ik heb natuurlijk alle opties ), maar ik vond dit filmpje wel interessant vooral bij 0:47: Ik vraag me af wat die instelling doet. Misschien zijn dit wel van die pseudo surround instellingen (hall, church etc, daar waar je helemaal niets aan hebt....) Ook vraag ik me af of je wellicht via NCSexpert een eq voorkeuze erin kan programmeren. Ik heb wel eens wat gelezen over dat de coupés een andere pre-instelling hebben waardoor het geluid in de coupé niet zo goed klinkt. Rommelen daarin is natuurlijk wel voor gevorderde gebruikers..... Die galm en room surround instellingen voegen imho vrijwel niets toe aan het "DSP systeem", maar die grafische eq is wel een aanwinst, Al zou ik veel liever een goede loudness schakeling willen zien (dus volume/signaal afhankelijk hoog/laag). Die functie zit er in, want je kan 'm in INPA aanzetten, maar hij onthoudt het niet. Dus inpa afkoppelen en opnieuw starten en hij is het vergeten. Wellicht ook te coderen met NCS expert.
  9. Hij is vooral een stuk breder. Op zich heeft hij daardoor wel weer ongeveer dezelfde lengte/breedteverhouding als de e85, maar dan een stukje groter in alle richtingen (de e89 is dus vooral erg lang naar verhouding).. Eigenlijk wel jammer, want kleine auto's zijn veel makkelijker te plaatsen in bochen en andere uitdagende weggetjes. Ga maar eens met een S klasse of een stationwagen de stelvio doen
  10. Volgens mij klopt dat niet. De ETK geeft aan dat voor de 3.0i pre-fl alleen 6versnelling handbakken geleverd zijn (misschien zijn die 5 baks waar wikipedia op doelt wel prototypes oid?) De 2,5L en lager zijn bij de pre-fl afaik allemaal van een 5versnelling handbak voorzien. De SMG die geleverd is bij de pre-fl is gebaseerd op de 6 bak, ook de smg's die op de 2,5 geleverd zijn. Alle automaten die geleverd zijn bij de pre-fl zijn 5 traps automaten (pas bij de facelift kwam er een 6 traps automaat) Dus als evaluatie: Als je kijkt naar een z4 3.0i van 2003-2004 dan heb je de volgende keuzes: 6 versnelling handbak 6 versnelling SMG (gerobotiseerde handbak gebaseerd op de handbak met dezelfde verzetten en diff ratio) 5 traps automaat (andere verzetten en diff ratio) Alle keuzes zijn goed, behalve die automaat natuurlijk
  11. Hij heeft een auto waarvoor geen eu typegoedkeuring bestaat. Een amerikaanse z4 is niet gelijk aan een europese z4
  12. Ok, ben benieuwd. Hopelijk gaat alles goed. Ik vraag me af hoe lang ze over die keuring doen, want ik vind het voor een keuring best een fors bedrag. Zou een beetje lullig zijn als ze 3 uurtjes naar je auto kijken en dan klaar zijn. (dan zou het tarief van een ambtenaar ruim boven de € 250 zitten )
  13. Moet je daarvoor naar lelystad of kan je terecht bij je lokale rdw vestiging?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden