Spring naar bijdragen
Zoeken in
  • Meer opties...
Vind resultaten die...
Vind resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

GuidoK

>>Donateur<<
  • Aantal bijdragen

    6115
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    195

Waardering in de gemeenschap

642 Uitstekend

Over GuidoK

  • Rang
    Forum Sheldon
  • Verjaardag 20-02-1974

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z4 3.0i ESS supercharged TS2+
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Drenthe
  • Interesse(s)
    Mercs en Porkers vernederen bij het stoplicht...

Recente profielbezoeken

3754 profielweergaven
  1. GuidoK

    Dempers lek

    Je zaait in ieder geval al gelijk verwarring door de TS te doen laten geloven dat er lineaire veren onder een z4 zitten terwijl dat helemaal niet het geval is. En dan laat je een stel HR veren zien die wel progressief zijn (kennelijk ter onderbouwing van je verhaal) maar helemaal niet van een z4 zijn. Dat is het enige wat ik constateer, en terechtzet. Die OEM veer die je laat zien is imho ook progressief. Wellicht lastig om te zien bij de meeste oem veren omdat ze hedentendage zo weinig windingen hebben maar de buitenste windingen zitten dichter bij elkaar. Je kan progressieve veren natuurlijk op heel veel manieren maken met allerlei mate van progressiviteit en die h&r zijn wellicht meer progressief. Dat zijn verlagingsveren meestal.
  2. GuidoK

    Dempers lek

    De z4 heeft al progressieve veren voor en achter. Die veren die Jan Willem laat zien (allemaal min of meer progressief overigens) zijn helemaal niet van een z4 dus ik begrijp niet helemaal waarom ze in dit topic staan (behalve om misschien verwarring te zaaien). Progressieve veren neem je als je een beperkte veerweg hebt en toch comfort wilt Lineaire veren hebben een voorspelbaarder bochtengedrag. Doordat de veer een lineaire veerconstante heeft wordt het duiken in de bochten voorspelbaarder. Hij duikt dus evenredig met de g kracht en niet in het begin veel meer (progressief) Nadeel van lineaire veren is dus als je een beperkte veerweg hebt ze stugger moeten zijn omdat anders je schokbrekers teveel gaan inveren op grote hobbels en tegen de bumpstops komen. Voor een z4 zijn lineaire veren dus duidelijk een performance optie en je vind ze dan ook alleen op de meer sportievere afgestelde onderstellen (schroefsets e.d.)
  3. GuidoK

    E10 voor mijn Z3?

    Ja maar in dat handboek zou ook wel eens kunnen staan dat de opgegeven prestaties alleen gegarandeerd kunnen worden bij gebruik van ron98 brandstof. Dat staat iig wel in het boekje van de z4 3.0i. Het ontstekingstijdstip van de motor is namelijk variabel, en dat zou in sommige gevallen wel eens iets teruggesteld kunnen worden bij gebruik van minder klopvaste brandstof. Natuurlijk zorgt toevoegen van ethanol natuurlijk alleen maar voor meer klopvastheid, maar zoals ik al schreef heb je meer kans op bezinksel in je tank, met name als je je auto lagere tijd stalt. Een ander voordeel van RON98 is dat het doorgaans veel langzamer verouderd dan RON95, wat ook voor een auto die langere tijd gestald wordt natuurlijk positief is. Dus als je bijv een benzinegrasmaaier hebt kan je daar veel beter RON98 in gooien.
  4. GuidoK

    E10 voor mijn Z3?

    Daarvoor heb je geen onderzoek uit een blad voor nodig. ethanol heeft een lagere energetische verbrandingswaarde dan benzine; dan is het verbruik ALTIJD hoger. Je moet dus ook altijd minder betalen voor benzine die ethanol bevat dan ethanolvrije benzine, want je krijgt ook minder energie. Qua klopvastheid heeft de toevoeging van ethanol geen nadelige gevolgen; de klopvastheid van ethanol is veel hoger dan van benzine. (dus uit dat oogpunt beter geschikt voor m motoren en turbomotoren)
  5. GuidoK

    E10 voor mijn Z3?

    Ik denk niet dat het vocht een probleem voor de motor is, maar wel een probleem voor het bezinkselgehalte in je tank. En helemaal voor onze geliefde cabrio's; menig forumauto wordt in de winter geschorst en rijdt sowieso al weinig. Meer ethanol in je tank zorgt er ook voor dat je benzine sneller veroudert. Dat zie je wel in vergelijk met de US waar ze veel meer ethanol in hun peut stoppen. Daar hebben ze problemen die we hier helemaal niet hebben. Vooral met motoren die langere tijd stilstaan (zoals grasmaaiers en campers, maar dus ook cabrio's)
  6. GuidoK

    Taal boordcomputer, navigatie en dashboard bij importwagen

    Ik gebruik doorgaans de goedkoopste dvd-r's (arita's of wat ik ook maar heb liggen) in de goedkoopste branders. Gewoon een ingebouwd brandertje in een laptop thans. Hangt een beetje af van de versie die ik op welke vage russische hackersite kan krijgen of ik een DL dvdr moet gebruiken of niet. Maar zoals al gezegd, ik brand de meest goedkope dvdr's, al 8 jaar lang voor deze auto, en het werkt gewoon altijd bij mij. Je moet natuurlijk wel weten hoe je een schrijfje brandt (betreffende single/multisessie, finalizing en betreffende CD's hoe je iso9660 initieert, maar dat is meer een kwestie van weten hoe je brandprogramma en standaarden werken. (je moet een image dus gewoon ook als image branden, en dan gaat het altijd goed) Acceptabele aftermarket oplossingen bestaan imho niet voor de z4 zoals ze wel voor de e46 verkrijgbaar zijn (waarbij ze exact in het inbouwgedeelte passen). Je krijgt dan van die pasframepjes met een single din unit wat er niet uitziet, of spul wat niet/amper geintergreed is (stuurbediening etc). Een dubbel din unit past niet in een z4 of je moet de ventilatieroosters verschrooten. Het verliezen van de stuurbediening zou voor mij al geen optie zijn bijvoorbeeld. Dan verlies je gelijk dat OEM gevoel en krijg je een soort van geknutseld gevoel. Knoppen die niet werken....brrr
  7. Leuk filmpje. Dit vat het voor mij wel zo'n beetje samen
  8. GuidoK

    Taal boordcomputer, navigatie en dashboard bij importwagen

    Als er problemen zijn met het lezen van dvd's, dan komt dat omdat de laser in het mechanisme minder wordt. Die diodelaser heeft gewoon een beperkt aantal branduren. Originele dvd's lezen dan beter dan gebrande dvd's als de laser zwakker wordt (omdat ze meer reflecteren), maar ook dat is op een gegeven moment einde oefening. Vrijwel alle auto's met dvd/cd gebaseerde navi hebben hier last van naar mate ze ouder worden (en die diodelaser meer branduren krijgt). Maar je kan in de mk4 navi de laser pickup vervangen, ze zijn los op ebay verkrijgbaar. Maar dan moet je je wel comfortabel voelen met fijnmechanica. Als je nog nooit een laserpickup mechanisme uit elkaar hebt gehaald of iets vergelijkbaars is oefenen wellicht noodzakelijk. Als je vroeger geen houten hamertje tik setje had maar een horlogeschroevendraaiersetje, dan kom je er wel uit (maar dan weet je waarschijnlijk ook al alles wat ik hier schrijf ) Gelukkig heeft mijn mk4 nog nergens last van, ik brand al 8 jaar mijn dvdtjes en ze werken altijd allemaal zonder uitzondering. Het lasertje kost iets van € 35,- op ebay, dus dat zijn de kosten niet. (een nieuwe navi computer kost bij de dealer €2300/€2800 (refurb/nieuw)....)
  9. GuidoK

    Taal boordcomputer, navigatie en dashboard bij importwagen

    Mijn cdtje branden duurde pak m beet 10 minuten en ging gewoon de 1e keer goed (je kan een cdtje branden of je kan het niet) Daarnaast gebruik ik natuurlijk een gemodde firmware met allerlei features die bij de dealer onmogelijk zijn. En het linkje wat je geeft is volgens mij geen firmwareopdate maar een kaartupdate van wat ik zie. Als je daarmee je firmware probeert te updaten gaat het sowieso niet goed natuurlijk.
  10. GuidoK

    Taal boordcomputer, navigatie en dashboard bij importwagen

    Je kreeg toch een foutmelding bij het uitpakken van de zip bestanden? Hoe heeft dat iets met een dvd leesfout te maken?
  11. GuidoK

    Taal boordcomputer, navigatie en dashboard bij importwagen

    En niet vergeten ff te posten waar je de bestanden thans vandaan hebt gehaald.
  12. GuidoK

    Taal boordcomputer, navigatie en dashboard bij importwagen

    Dan moet je even verder zoeken. Daar heb ik ze iig vandaan, maar dat is onderhand ook al 8 jaar geleden (deze autos worden oud....) Er is vast wel ergens een mirror op het net.
  13. GuidoK

    Achterplaat in de achterbak verwijderen

    Dat is een ontgrendelingstouwtje voor het middencompartiment geloof ik. Staat volgens mij ook wel in je boekje.
  14. GuidoK

    BMW Z3 driehoek rubber (guide rail)

    Je kan het onderdeelnummer gewoon bij ekris invoeren en dan komt ie gewoon in de webshop naar boven. Je kan dus gewoon naar de dealer en het onderdeelnummer noemen. Ik weet niet of je links of rechts nodig hebt en welke auto je hebt. Die info mist dus exacte onderdeelnummers moet je zelf even op realoem opzoeken
  15. GuidoK

    BMW Z3 driehoek rubber (guide rail)

    ben je al bij de dealer geweest? Als ik het onderdeel opzoek staat deze van wat ik kan zien nog gewoon op leverbaar.
×

Belangrijke informatie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden