Spring naar bijdragen
  DONEREN VIA PAYPAL

GuidoK

>>Donateur<<
  • Aantal bijdragen

    5860
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    171

Waardering in de gemeenschap

566 Uitstekend

Over GuidoK

  • Rang
    Forum Sheldon
  • Verjaardag 20-02-1974

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z4 3.0i ESS supercharged TS2+
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Drenthe
  • Interesse(s)
    Mercs en Porkers vernederen bij het stoplicht...

Recente profielbezoeken

3175 profielweergaven
  1. Sticky steering!

    Kennelijk is de remedie toch echt het verdraaien van de ring (dus de speling tussen de tandwielen bijstellen) en niet het vervangen van de lagers. Volgens bmw zelf althans. Die zullen dat echt wel getest/onderzocht hebben. Anders krijg je allemaal claims van je klanten (dat zijn de dealers in dit geval) die reparaties gaan uitvoeren die niet helpen en ze dus over mogen doen (op een reparatie zit garantie) Doordat het in TIS staat is het nu dus een geaccrediteerde methode van BMW.
  2. Sticky steering!

    Ik haal deze discussie nog maar een keertje aan betreffende sticky steering en of het wel of niet onveilig zou zijn om de excentrische ring te verdraaien zoals de monteurs in Mönchengladbach beweerden: Ik las vandaag dat de reparatiemethode van het verdraaien van de excentrische ring gewoon in de nieuwe versie van TIS blijkt te staan: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e85-z4-3.0i-roa_200403/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-31-steering-column/FA4qjk9W Ik heb het ook gechecked met mijn eigen versie van ISTA-D die al uit 11-2014 stamt (versie 3.46), en daar staat het ook al in. Dit is dus een officiele BMW geauthoriseerde methode geworden, en dat deze methode onveilig zou zijn, is dus onzin voor zover dit al niet duidelijk was. De bmw bijdrage in TIS schrijft echter wel over het verwijderen van de kolom alvorens de ring te verstellen, maar het is allang gebleken dat je er met wat gepriegel ook bij de bouten kan zonder de kolom uit te bouwen.
  3. navigatie vraag

    Welke navi heb je? business of professional? De professional navi bedien ik met m'n ogen dicht en 2 vingers in m'n neus zo simpel en duidelijk is het. Maar uiteindelijk is dat allemaal altijd een resultaat van persoonlijke vaardigheden. Heb je geen boekjes bij je auto?
  4. Wat heb je onlangs nog voor je (Z)ZZZ gekocht?

    Dat noemen we toch spoorvorming?
  5. INSCHRIJFTOPIC Nieuwjaarsreceptie zondag 14 januari 2018

    Karin, Rob, Bedankt voor het organiseren van de nieuwjaarsreceptie. Top locatie, hapje, drankje, en erg gezellig om weer met iedereen bij te praten
  6. Wat heb je onlangs nog voor je (Z)ZZZ gekocht?

    Je kan 'm altijd nog met torque gebruiken.
  7. Voorstellen, 'nieuwe z3 én kacheltroubles...

    Ik zou ze persoonlijk gewoon in carosseriekleur houden, maar het is allemaal natuurlijk een kwestie van smaak. Je moet doen wat jij het mooiste vindt.
  8. Bluetooth inbouwen in Z4 E85 2003

    ^apart. Ik heb eens op de site van dension gekeken en het lijkt erop alsof de gateway Pro BT dat wèl kan. In de manual staat dat je daarmee ook de telefoonknoppen kan gebruiken. Maar het blijft wazige zaak. De handleiding is matig van al die apparaatjes. In de gebruikershandleiding van van die Gateway lite BT staat wel dat hij bijv. het radiogeluid kan muten, dat je dan de mute kabel moet aansluiten. Zo hoor je tijdens dat de radio aanstaat dat iemand belt (geluid valt weg). Of dat het veel gebruiksvriendelijker maakt weet ik niet.
  9. Bluetooth inbouwen in Z4 E85 2003

    Kan zo'n dension het telefoongedeelte niet schakelen zoals een normale carkit dat doet? Dus op de telefoonpin van de radio achter een hoog signaal geven (mutesignaal) en de audio via de telefoon-in sturen? Zo doet een normale aftermarket carkit dat en de z4 radio heeft daar gewoon de mogelijkheid voor (net als vrijwel elke andere autoradio). Een normale carkit mute gewoon alle signalen en stuurt het telefoonsignaal via een aparte ingang (of een externe speaker) Dus via onderstaand plaatje pin 10/11 van het A blok (ik weet niet wat je allemaal met pin 9/12 van het c blok kan
  10. Stipt polish

    Die gele verf is een merkteken dat een bout/moer aangetrokken is op het juiste moment. Dat doe ik ook altijd, maar gebruik gewoon een zwarte of witte stift. Dat is handig als je halve auto uit elkaar heeft gelegen. Je trekt namelijk nooit een bout aan op moment en monteert dan pas een andere bout op een onderdeel die je dan weer aantrekt op moment. Aantrekken op moment doe je pas op het laatst (al dan niet per gemonteerd onderdeel dan) Maar wellicht gebruiken zij het als optische reden.
  11. Stipt polish

    Klopt, maar ze spuiten ook heel veel onderdeeltjes (boutjes etc), en die kunnen dan an sich wel beter beschermd zijn tegen corrosie en klevend vuil. Wat met trouwens opviel waren deze moertjes: Die kunnen beter van koper zijn! (misschien zijn het geschilderde kopermoertjes....)
  12. Startmotor vervangen

    Ja als een dealer veel wil verdienen kunnen ze een leek natuurlijk makkelijk een compleet nieuwe bak aansmeren. De losse hydrounit is ook te vervangen (dat zijn dus alle hydroelectrische kleppen etc,, of alleen de versnellingsbak actuator, of alleen leidingen) De complete hydrounit (zonder bak maar met actuator etc) kost idd 3,5k incl btw als ik in de prijslijst kijk. Ik denk dat smg specialisten met name hun geld verdienen door dat soort uitgaven te omzeilen.
  13. Startmotor vervangen

    Ik zou niet naar een lokale garage gaan maar wellicht naar een bmw specialist die ervaring heeft met smg als die enigzins in de buurt zitten. Dealer kan ook, maar ik denk dat de kans klein is dat je een monteur treft die daadwerkelijk ervaring heeft met een z4 met smg. SMG's zie je sowieso niet veel en de z4 smg is ook weer anders dan uit bijv. een e36 of e46m3.
  14. Startmotor vervangen

    Die hydroliekpomp is een los te bestellen onderdeel als ik in de ETK kijk: http://bmwfans.info/parts-catalog/E85/Europe/Z4_3.0i-M54/L-N/mar2004/browse/manual_transmission/gs6s37bz_smg_expansion_tank_pump/#7571297_3 Kost €373 bij de dealer. Ik denk dat het wel verstandig is om dit probleem aan te pakken nu hij nog start. Als hij namelijk niet meer start, en bijv. ook nog in een garage geparkeerd staat, is ook het wegslepen een hele tour omdat de bak niet in z'n vrij staat. @Shoveltje kan hier over meepraten. Dat slepen kost natuurlijk ook het nodige. Of het de pomp is of 1 van de sensoren... ik weet niet of je dat met veel zekerheid kan uitlezen. Ik neem aan dat de sensordata zelf wel uit te lezen is met INPA / ISTA-D dus misschien kan van daar de storing af te leiden zijn, dus welke foutmelding er expliciet komt. Is dat iets wat te rijmen valt met een sensor die kortsluiting maakt (dus of 0v signaal, of oneindig), of dat er geen druk wordt opgebouwd tot een bepaald niveau. De pomp/motor zelf ziet er zo uit https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw-parts/smg-pump/23427571297/ Het lijkt mij als het motortje zelf aan het begeven is, er niet zoveel aan te doen is wat het euvel 100% zeker op zal lossen.
  15. INSCHRIJFTOPIC Paasrit - zondag 1 april 2018

    1x incl diner graag
×