Ga naar inhoud
Zoeken in
  • Meer opties...
Zoek resultaten die het volgende bevatten...
Zoek resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

GuidoK

>>Donateur 2019<<
  • Aantal items

    6276
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    206

GuidoK won de laatste dag op 8 juni

GuidoK had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

683 Uitstekend

Over GuidoK

  • Titel
    Forum Sheldon
  • Verjaardag 20-02-1974

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z4 3.0i ESS supercharged TS2+
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Drenthe
  • Interesse(s)
    Mercs en Porkers vernederen bij het stoplicht...

Recente bezoekers van dit profiel

4998 profielweergaven
  1. Kan roodkapje niet zoiets? Ik bedoel Reeuwijk is natuurlijk nog veel dichter bij vanuit papendrecht.
  2. Ik bedoelde idd klepveren. En ik bedoelde ook n52, al maakt dat voor de procedure niet uit, bmw schrijft in TIS dat de kop eraf moet. Dat daar workarounds voor zijn zoals bijv perslucht of een touw erin proppen schreef ik al, maar dan kan je bijv. bij bmw (als een dealer dat doet althans) geen garantie krijgen op de reparatie. Daarom zal bijv. een dealer dat nooit doen lijkt me. Dat tooltje is overigens wel netjes gemaakt. Je hebt hiervoor trouwens hele toolkits waarmee je vele auto's op deze manier kan doen die je uit china kan halen voor €150 oid.
  3. Ik denk dat als een garage je laat betalen voor werkzaamheden die ze niet uitvoeren, het tijd is om een andere garage te zoeken.
  4. Er zijn wel methodes om de kop te laten zitten, en proberen te voorkomen dat de kleppen niet de cilinder in vallen (daarvoor doe je het), zoals de cilinder onder druk zetten met perslucht via het bougiegat of er een touw in te douwen. Ik weet ook niet of dat lekker gaat werken met een m54 kop. Maar dat is allemaal niet volgens het bmw boekje. De officiele bmw handleiding schrijft voor dat de kop eraf moet. Je moet namelijk ook nog de zuigerveren eraf zien te krijgen. Ik vraag me ook af of je heel veel werk gaat besparen door de kop niet te demonteren.
  5. Nu beschrijf je wel iets wat 5 minuten duurt op een klus van mijns inziens een dikke dag. Je weet dat bij klepseals vervangen de hele kop eraf moet? (en dus ook nokkenassen eruit etc)
  6. GuidoK

    Obd-port Mods

    Misschien kan je Thommy.nl dan beter even bellen/mailen. Hij is dit jaar namelijk nog niet op het forum geweest.. Of je moet natuurlijk heel geduldig zijn en wellicht nog een half decennium oid willen wachten
  7. Volgens mij heeft grom audio iets wat al die dingen kan. Ik weet overigens niet hoe goed hun id3 tag integratie is op het scherm. Ik weet ook niet of hun handsfree option de telefoonpin op de radio kan activeren. Zo niet, dan werkt de telefoonfunctie alleen maar als je toevallig luistert naar de grom, en krijg je dus geen signaal oid als je naar de radio luistert (of de radio uitstaat) en je gebeld wordt.
  8. Erg treffend omschreven
  9. Niet raar, eerst werkte het linkje niet, nu wel Ik denk dat het aan de site ligt/lag. De originele aero diffuser is idd weg/op, ook bij de grote duitse leveranciers. De sideskirts waren al weg, de bumper zal ook wel niet al te lang duren als die nog leverbaar is...
  10. Ook echt lekker dichtbij voor hem......Zwolle
  11. Ik ben ook weer thuis. Roger en Jacqueline, ontzettend bedankt voor het organiseren van deze rit. De voorspelde/gevreesde chaos met de wielerronde, daar heb ik helemaal niets van gemerkt. Wel veel fietsers, maar ook daarbij viel de overlast wel mee. Waarschijnlijk doordat er in groepjes gereden werd. Lunch en dinerlocatie waren ook top En de rit zelf was natuurlijk ook erg mooi. Even stoppen bij die WW2 begraafplaats was toch wel interessant/indrukwekkend om te zien (en natuurlijk fijn om even de benen te strekken en verkoeling te zoeken ) En als rasechte nederlander valt er dan alleen nog maar over het weer te klagen dat het nu te warm was. Het is ook noooooooooooiiiiiiiiiiiiiit goed
  12. Hij zegt dat hij 5w30 gebruikt. Ik zou 'm iets dikker maken op de koude viscositeit en op de warme viscositeit. Ik weet namelijk niet of het overmatige verbruik vooral plaatsvindt bij een koude motor of warme motor of beide. 10w40 is op beide fronten iets dikker.
  13. Ja precies, 200dkm en de klacht van olieverbruik. Het is allicht de moeite waard 10w40 te proberen. Het enige nadeel is dat 10w40 niet als volsyntheet te krijgen is, alleen als halfsyntheet. (ik kon het niet vinden althans, ik gebruik zelf total quartz 10w40) Wellicht is volsyntheet ook niet nodig omdat het verschil tussen koude viscositeit en warme viscositeit kleiner is (dat is 1 van de grootste uitdagingen om olie te maken)
  14. Het enige waar dikkere olie kwaad zou kunnen, is daar waar de toleranties het kleinst zijn. Dat zijn dus de glijlagers: drijfstanglagers, krukaslagers, nokkenaslagers. Echter is het meestal het geval dat dikkere olie niet zoveel kwaad kan: de oliepomp pompt echt wel door, sterker nog, dikkere olie kan voor een hogere oliedruk zorgen, en het gevolg is niet dat de oliefilm in glijlagers aangetast wordt, maar dat het hooguit iets minder snel ververst wordt. Dat is vooral bij de koude start goed, omdat je er dan meer voor zorgt dat er olie achterblijft als de motor afkoelt en dus ook aanwezig is als de motor start. Het is vooral dunnere olie wat echt voor schade kan zorgen. Dus dat de oliefilm te dun tijdens warme loop, en dat het ook na uitzeggen uit de lagerspelingen loopt wat bij de koude start voor slijtage zorgt. Waarom dan niet motoren op dikkere olie ontwerpen: rendement. Dikkere olie zorgt voor iets meer verlies en daardoor een iets hoger brandstofverbruik. Met modernere fabricagetechnieken kunnen de toleranties van onderdelen verkleind worden en daardoor is dunnere olie mogelijk, maar vroeger hadden alle auto's dikke olie. Ook is het zo dat je je oliedikte kan aanpassen op het klimaat. Dus als je in de winter in siberie zit is het logisch 0w30 te gebruiken, en zit je in arabië, zou je zelfs 20w60 oid kunnen gebruiken als je daaraan kan komen.
  15. Dit is onzin. Als er iets niet heel kritisch is voor smering (dikkere smeermiddelen that is...), dan is het de vanos. Sterker nog, de vanos is kogelgelagerd (naaldlagers). De ruimte tussen kogels (of naalden) is zoveel groter dan bij bijv. glijlagers, dat deze alleen maar profijt hebben van een dikkere olie. Die blijft er meer in hangen. Normaal worden kogellagers en naaldlagers zelfs met vet gesmeerd, maar dat is in een hete motor natuurlijk niet mogelijk. Hetzelfde geldt voor de helix tandwielen. Ook daar is de speling zó groot dat dikkere olie alleen maar profijt heeft. Sterker nog, normaal worden tandwielen met 75w90 oid gesmeerd, maar dat is in een motor onmogelijk vanwege aanwezige glijlagers. Dus ik weet niet wie je die wijsheid vertelt heeft, maar die persoon had niet veel verstand van of smering, òf uit welke componenten de vanos opgebouwd is. (of beide.....) Sowieso leven wij in een heel mild klimaat, dus is het hier amper een probleem om de koude viscositeit van de olie wat op te schroeven.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden