Spring naar bijdragen
Zoeken in
  • Meer opties...
Vind resultaten die...
Vind resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

ltjl

Member
  • Aantal bijdragen

    214
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

3 Gemiddeld

Over ltjl

  • Rang
    2.0 member
  • Verjaardag 13-06-1965

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    BMW Z3, 1.8, Cosmoszwartmet.
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Herzogenrath, Duitsland
  • Interesse(s)
    Auto's, motoren

Contact Informatie

Recente profielbezoeken

1008 profielweergaven
  1. ltjl

    REACTIETOPIC Limborit IX - zondag 11 Juni 2017

    Jacqueline en Roger: Chapeau !!! Een heerlijke goed georganiseerde rit, waarin je de aandacht voor het detail kon proeven.
  2. ltjl

    Kapot differentieel

    Het dif van een e36 Compact past (wel even rekening houden met een evt sperdif. en evt ASC tractiecontrole).
  3. ltjl

    INSCHRIJFTOPIC Limborit IX - zondag 11 Juni 2017

    Leuk !!! LTJL (leon en Isabel) aub 2x met diner.
  4. ltjl

    Rammel voorzijde

    Wellicht het toplager van de veerpoot (schokdemper). Het is nr. 11 op het plaatje.
  5. ltjl

    stuur airbag storing

    Een airbag storing kan vele oorzaken hebben. Het kan door elk van de airbag componenten veroorzaakt worden zoals door het stuur, airbag regel unit, sensor-matten in de stoelen, gordelspanners etc. etc. Wat een feit is, is dat de E36 BMW's (inlc. de Z3) wel eens last hebben van een storing in de sensor-mat welke elke in de stoel zit (1x chauffeur 1x bijrijder). Deze sensor-mat registreert of de stoel bezet is. Dit om te voorkomen dat in geval van een ongeval de airbag uitkomt terwijl er niemand op de stoel zit. Ik heb op fora wel al eens gelezen dat door met de knie op de stoel te knielen, of door op de stoel te staan, de sensor-mat kapot gaat. Voorts heeft de Z3 (ik dacht vanaf '97) een pyrotechnische gordelspanner. Indien hier een storing in is, geeft het airbag lampje ook een storing. De kabels van de sensor-mat alsook de gordelspanner zitten onder de stoel. De Airbag componenten worden d.m.v. weerstand door het systeem gecheckt . Als de weerstand niet klopt geeft het systeem een storing aan. Op Ebay zijn dummies te koop welke de storing niet oplossen, maar het systeem bypassen zodat het airbag lampje uitgaat. Dit zou ik je echter niet adviseren. Mijn advies: even checken of door "toeval" een stekker los is gegaan. Mocht dat niet het geval zijn dan zou ik hem even laten uitlezen (mocht je de gelegenheid hebben om met INPA-software uit te lezen dan: Shift-F9 / "old-models" / carrosserie / Airbag). Als je de stoelen even losmaakt (2x dop 13 en 2 x dop 16 nodig) dan kun je hem een beetje optillen en kun je even goed de bekabeling onder de stoel en van de pyrotechnische gordelspanner controleren. Als je de kap onder het stuur losmaakt dan kun je de kabels welke van het stuur komen (dus incl airbag kabels) goed checken. De airbag zit met 2 (of 3, afhankelijk van het type stuur) torx boutjes vast. Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar als je deze torxboutjes losmaakt (het advies is om wel even de accu los te maken !!!!!! en ca 10 minuten te wachten!!!) dan kun je de airbag uit het stuur nemen. De electrische verbinding van de stuurairbag zit met een speciale stekker middels de stuurnaaf vast. Mocht het de sensor mat zijn dan is deze zelf te repareren. De stoelbekleding van een Z3 is gemakkelijk los te halen (de bekleding zit met "haakjes" vast. Door deze haakjes open te buigen kun je de bekleding losmaken). De sensormat zit op het zitvlak geplakt. Als je stoelverwarming hebt zit deze er boven op (ook geplakt). Is een beetje een priegelwerkje, maar is prima te doen. Je ziet het probleem kan vele oorzaken hebben. Maar.......alles losmaken en checken is ook een klusje. Ik zou hem gewoon even laten uitlezen, scheelt je een hoop tijd. Succes !!
  6. ltjl

    HELP: Lambda waarde te hoog - wat nu?

    @ Sander39 : Lektester werkt alleen bij overdruk lekkage? (bij een inlaatspruitstuk overdruk ??? dan heb je pas echt een probleem..... .). Lek-tester zit gewoon in een spuitbus (en is vergelijkbaar met "startpilot"). @ Zetti: Bij "ons" ( ) In de BRD gaat het spul over de toonbank als Starterspray. Trouwens.....ook een lek in het uitlaatspruitstuk (tot aan de lambdasonde) geeft een te hoge lambda-waarde.........(ook valse lucht)
  7. ltjl

    HELP: Lambda waarde te hoog - wat nu?

    Lambda waarde te hoog betekent veelal "valse" lucht............ Ik zou je eigenlijk adviseren om een specialist/vakman hierna te laten kijken....maar omdat ik mezelf ook altijd zo erger aan die adviezen van "ga naar een specialist" (want om de specialist te vermijden stel je hier op het forum natuurlijk je vraag) kan ik je adviseren om met een spuitbus "lek-tester" in de buurt van het inlaatspruitstuk aan de gang gaan (vooral bij de kunststof delen en de pakkingen)......succes !!!
  8. ltjl

    Top 10 Hoogste Kilometerstanden 2014

    Z3, 1.8 uit 1998: 254.000 km and still strong.......(en sinds 2011 mijn daily-ride in weer en wind)
  9. ltjl

    Tectylbehandeling?

    Ik heb even flink zitten Google'n maar in Limburg kan ik geen bedrijf vinden wat roest-werende-behandelingen uitvoert. Kent iemand een (of heeft iemand ervaringen met) zo'n bedrijf uit de regio Limburg ? (of uit de grensstreek?).
  10. En zeer waarschijnlijk nog een Z3..........
  11. ltjl

    Tour d'Asperge Editie IV 23 juni 2013 (PART II)

    Hoi Rob, Bedankt voor je aanbod! Maar ik zie toch af van deelname. Groetjes Leon
  12. ltjl

    Tour d'Asperge Editie IV 23 juni 2013 (PART II)

    Hoi Rob, Super dat jij en Richelle het initiatief nemen om Gillaine en Hans te ondersteunen opdat de rit toch door kan gaan. Maar tot mijn spijt moet ik melden dat Isabel en ik niet deelnemen aan de aspergerit. De gewijzigde startlocatie houd voor ons in dat we op zaterdagavond al zouden moeten vertrekken (met hotelovernachting) om op tijd aan de start te kunnen verschijnen....en dat was niet de bedoeling. Ik heb overigens alle begrip voor het verplaatsen van de startlocatie. Dus.....bij deze een vrije plek Ik wens jullie en de andere deelnemers een hele mooie rit, geweldig weer en last but not least een heerlijk aspergedinner in het altijd mooie "Forrest Garden"! Groetjes, Leon (ltjl)
  13. M3tje : ik dacht dat BMW Cabrio's dit jaar gratis konden deelnemen, omdat het Bimmerfest dit jaar in het teken van de cabrio staat. Klopt dit? Zojuist de website gecheckt: 4 euro korting als je de paddockkaart download. Je word dan naar de Cabrio-area geleid. Lijkt me een leuk event.
  14. ltjl

    Verschil in ABS pompen?

    Kijk !!! Super
  15. ltjl

    Verschil in ABS pompen?

    Even de laatste 7 letters/cijfers van je chassisnummer in het ETK intikken (of als je geen ETK hebt : http://bmwteilekatalog.info/AS/BMW) dan naar "Bremsen" dan naar "Hydroaggregat ABS/ASC/Steuergerät/Halter " dan kun je a.d.h.v. de plaatjes zien wat je hebt : ABS of ABS met ASC-T (en dan nog met module op de pomp of ergens onder het dashboard/handschoenen kastje). Globaal kun je zeggen dat: het ABS lampje aan moet gaan zodra je de Z3 op contact zet; het lampje na enige tijd (en zeker na het starten) uit moet gaan; gaat het vervolgens tijdens het rijden weer aan, dan betreft het veelal een sensor (zit op elk wiel en tbv het ASC-T nog ergens in de aandrijflijn). Als het lampje altijd aan is, dan zou het ook iets anders kunnen(!) zijn (ABS Relais, ABS module, Hydroagregaat). Maar........je zoekt een speld in een hooiberg!!! Gewoon even bij BMW (of bij de BMW specialist Roodkapje) laten uitlezen. Scheelt je een hoop gezoek en voorkomt dat je dure sensors koopt terwijl het iets anders is (vuile sensor, slecht contact). Vervuilde contacten komt vaker voor bij de hydroaggregaten (de dikke kabel met de ronde stekker). Ook vasthangende magneten is niet ongebruikelijk. Zo'n Hydroaggregaat zeker met ASC-T is vrij duur en ik dacht dat je dat niet zelf kunt vervangen (moet in de boord-electronica ingelezen worden). ABS zonder ASC-T hoeft niet ingelezen te worden. Je vind de onderdelen voor redelijke prijzen op internet (gebruikt). Nieuw en origineel kost een sensor al snel 100 euro en zo'n hydroaggregaat tegen de 1000 euro.......... Zo'n sensor vervangen is in theorie super simpel...maar....veelal zitten die dingen moer vast (corrosie). Last but not least.....niet werkend ABS op een voertuig uitgerust met ABS is een APK afkeurpunt......Mijn advies : niet zelf aan rommelen: wegbrengen. Succes
×

Belangrijke informatie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden