Ga naar inhoud
Zoeken in
  • Meer opties...
Zoek resultaten die het volgende bevatten...
Zoek resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

Victor Eggen

Member
  • Aantal items

    29
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

4 Gemiddeld

Over Victor Eggen

  • Titel
    1.8 member
  • Verjaardag 13-12-1970

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    E30 320i Cabrio, Z3 1.8, E90 318i, E46 320i touring, E46 318i, E30 318i
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Nootdorp
  • Interesse(s)
    Klassieke auto's in het algemeen.

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Roger, zijn de TomTom/Garmin bestandjes al beschikbaar? Ik ben erg benieuwd naar de route.
  2. Ja, de bout waarmee het Tonlager aan de carrosserie zit, is bij een normale E30 te verwijderen via een gat onder de bank. Maar een cabrio heeft een smallere achterbank waardoor de bout toegankelijk is achter de zijbekleding . Dus het uit de carrosserie tikken van het tonlager door dit gat heen gaat een uitdaging worden. Anders dan bij een Z3 zit de binnenste aluminium bus van het tonlager namelijk een halve centimeter in de carrosserie. Maar ook daar vinden we wel wat op. Daar is het een hobby voor toch?
  3. Oh, het erin persen heb ik met een wiellager "trekker" gedaan. Ik heb er helaas geen foto van gemaakt omdat dit eigenlijk redelijk voorzich spreekt als je hem ondersteboven bekijkt. De bovenste "bekken" niet hellemaal om de bout laten aansluiten maar juist de randen van het subframe laten aansluiten op de "bekken", eigenlijk precies zo als op de foto hieronder, dan heb je een mooie "cup" waarin het rubber nog enkele millimeters boven het subframe uit kan komen. En natuurlijk een cup aan de onderkant zodat je op de buitenste rand van het tonlager drukt en niet op het binneste gedeelte want dan belast je het rubber ertussen te veel waardoor het al stuk kan gaan voordat hij op zijn plaats zit. Als ik het bij mijn E30 Cabrio ga doen zal ik hiervan nog een foto maken. Bij een E30 kan het natuurlijk wel op de klassieke manier met een bout door het tonlager maar voor de foto zal ik de wiellager trekker gebruiken.
  4. Yes, de wegligging is weer helemaal top! Ik heb er nu de juiste spullen voor en er ervaring in, die wil ik best met andere delen. Mocht ik iemand kunnen helpen...
  5. Omdat het seizoen vroeg is begonnen heb ik vandaag de tonlagers maar even vervangen zodat ik niet alleen van het weer kan genieten maar ook van een goede wegligging. De oude tonlagers eruit trekken: Oude is eruit, de nieuwe erin gaat een stuk makkelijker als je hem eerst insmeert met groene zeep. Daarna is het een fluitje van een cent. De andere kant natuurlijk ook gedaan. Morgen even kijken of de wegligging is verbeterd.
  6. Ja leuk, ook hier weer 2x zonder diner. Weer een vader-zoon weekendje 👍🏻. Graag in een relaxed rijdende groep omdat dit keer mijn jongste zoontje (8 jaar) meegaat.
  7. Dit was precies zoals ik het eruit trekken ingedachte had. Bij een Z3 zit het binnenste gedeelte niet in een stukje de carresorie, dus het probleem zoals hij had dat er een stukje achter blijft zal je bij een Z3 niet hebben. Dit kan je overigens gemakkelijkere oplossen dan hij deed met een dremel, door eerst dikkebout (M14 dacht ik) onderin te draaien ("zelftappen") en daarna van binnen uit een draadeind in het gat te steken en met een hamer hier weer op te tikken. Daarna kan het eruit trekken met een poelietrekker en een pitmann worden gedaan. Het erin drukken doet hij door de binnenkant van de auto erin te betrekken i.p.v. tussen het subframe en de carresorie te 'klooien', dit gaat goed werken bij een E30 en die had ik nog niet bedacht en die vind ik werkelijk briljant! Voor de Z3 zal ik toch moeten terug vallen op eerder bedachte oplossingen. Ik ga dit eens van het voorjaar bij mijn Z3 en E30 proberen. Ik zal mijn bevindingen hier dan nog delen incl. foto's.
  8. Jan-Willem, weet jij wat de afmetingen moeten zijn van het stukje buis dat bij het erin persen dan bovenop het subframe moet worden geplaatst? Ik gok z’n 70mm doorsnede met 60mm binnenmaat en z’n 20mm “lang”. Klopt dat? 70/60 zijn in ieder geval de maten van de cup die ik op de foto heb gezet op de lengte na dan. Heb jij enig idee waar ik z’n stukje buis vandaan zou kunnen halen. Het lijkt allemaal veel werk voor de klus en 9 van de 10 zullen het uitbesteden maar het is voor mij een hobby en ik streef ernaar om zoveel mogelijk zelf te doen. Qua kosten ben je waarschijnlijk goedkoper uit om het uit te besteden maar ik vind het zelf veel te leuk om zelf te doen en een hobby mag wat kosten toch?
  9. Ik kan die bus vervangen door een dikke stalen ring maar die drukt dan meer op het middelste stuk. Opzich niet erg want dan drukt hij het rubber eerst enkele millimeters naarbeneden voordat hij op het metaal drukt dat onder het rubber zit. Hoeveel ruimte heb ik als ik niet alles los wil halen?
  10. Ik denk dat ik zo een werkende setup heb. Eruit persen, Het bovenste cupje is 52mm dik en dat is net 1mm dunner dan de inkeping. Maar wel dik genoeg om op de metalen bus te drukken, die onder het rubber zit. Erin persen: Van het voorjaar maar eens uitproberen. Ik moet daarvoor wel het subframe vergenoeg laten zakken om de bout eruit te kunnen halen waarmee het tonlager aan de carresorie zit.
  11. Jan-Willem, ik ga zeker geen bout doorzagen als dat niet nodig is, zeker als je ziet wat ze nieuw kosten €48 voor een bout! (https://bmwshop.ekris.nl/48077-bmw-z3-1.8-z3/nl/onderdelen/besturing&artikelid=11172&panelid=33_0998). Ik wil het verwijderen van het tonlager ook in eerste instantie proberen door hem eruit te trekken zoals in eerste plaatjes iemand deed (z'n U vorm eroverheen zetten en dan met een trekker om de rand van het tonlager en drukken op de U). Ik hoop dat ik bij het terug plaatsen van het tonlager de kogellagertrekker kan gebruiken, veel afwasmiddel gebruiken (of groene zeep). Mocht dat niet lukken dan zal ik het subframe zo moeten draaien dat ik de bout kan verwijderen en dan een van mijn spindel-pers tools kan gebruiken.
  12. Cabrioot, dat is een hele slimme aanvulling. Die had ik zelf nog niet bedacht. Voor het eruit halen is dat zeker een oplossing. Bij het erin persen moet die bout dan alweer op zijn plaats zitten. Mogelijk met een Kogellagertrekker wel kan lukken. Die dan aan de bovenkant om de bout heen krijgen en dan met een platte schijf tussen het Tonlager en de spindel. Mocht dit niet lukken blijft natuurlijk nog steeds de mogelijkheid om het met een krik erin te drukken maar daarbij ben je veel minder "in control", en dat vind ik maar niks. Als ik hier van het voorjaar aan ga beginnen maak ik er wel een DIY van.
  13. Hummm,.. hoe ga ik die uit het gat halen als het subframe maar enkele centimeters zakt? Heeft iemand ideeën?
  14. Volgens mij moet die er bij een Z3 wel uitgedraaid kunnen worden, Nr2: Bij een E30 ziet hij er zo uit,ook Nr.2:
  15. Tijdens het oriënteren kwam ik ergens tegen dat de bout die door tonlager gaat, niet kan worden verwijderd. Hij zou aan de carresorie blijven zitten, weet iemand of dat klopt want dan moet ik voor het terug plaatsen iets anders verzinnen. Bij een E30 kan die bout namelijk naar binnen “geslagen” worden. Hij kan dan onder de zitting van de achterbank uit een gat gehaald worden. Ik hoop dat de bout ook bij een Z3 verwijderd kan worden. Een optie is dan misschien om het tonlager van onderaf erin te drukken met de krik. Hopelijk heeft iemand hier er ervaring mee.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden