Spring naar bijdragen
Zoeken in
  • Meer opties...
Vind resultaten die...
Vind resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

Victor Eggen

Member
  • Aantal bijdragen

    24
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

3 Gemiddeld

Over Victor Eggen

  • Rang
    1.8 member
  • Verjaardag 13-12-1970

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    E30 320i Cabrio, Z3 1.8, E90 318i, E46 320i touring, E46 318i, E30 318i
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Nootdorp

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Victor Eggen

    INSCHRIJFTOPIC Limborit XI - zondag 02 Juni 2019

    Ja leuk, ook hier weer 2x zonder diner. Weer een vader-zoon weekendje 👍🏻. Graag in een relaxed rijdende groep omdat dit keer mijn jongste zoontje (8 jaar) meegaat.
  2. Dit was precies zoals ik het eruit trekken ingedachte had. Bij een Z3 zit het binnenste gedeelte niet in een stukje de carresorie, dus het probleem zoals hij had dat er een stukje achter blijft zal je bij een Z3 niet hebben. Dit kan je overigens gemakkelijkere oplossen dan hij deed met een dremel, door eerst dikkebout (M14 dacht ik) onderin te draaien ("zelftappen") en daarna van binnen uit een draadeind in het gat te steken en met een hamer hier weer op te tikken. Daarna kan het eruit trekken met een poelietrekker en een pitmann worden gedaan. Het erin drukken doet hij door de binnenkant van de auto erin te betrekken i.p.v. tussen het subframe en de carresorie te 'klooien', dit gaat goed werken bij een E30 en die had ik nog niet bedacht en die vind ik werkelijk briljant! Voor de Z3 zal ik toch moeten terug vallen op eerder bedachte oplossingen. Ik ga dit eens van het voorjaar bij mijn Z3 en E30 proberen. Ik zal mijn bevindingen hier dan nog delen incl. foto's.
  3. Jan-Willem, weet jij wat de afmetingen moeten zijn van het stukje buis dat bij het erin persen dan bovenop het subframe moet worden geplaatst? Ik gok z’n 70mm doorsnede met 60mm binnenmaat en z’n 20mm “lang”. Klopt dat? 70/60 zijn in ieder geval de maten van de cup die ik op de foto heb gezet op de lengte na dan. Heb jij enig idee waar ik z’n stukje buis vandaan zou kunnen halen. Het lijkt allemaal veel werk voor de klus en 9 van de 10 zullen het uitbesteden maar het is voor mij een hobby en ik streef ernaar om zoveel mogelijk zelf te doen. Qua kosten ben je waarschijnlijk goedkoper uit om het uit te besteden maar ik vind het zelf veel te leuk om zelf te doen en een hobby mag wat kosten toch?
  4. Ik kan die bus vervangen door een dikke stalen ring maar die drukt dan meer op het middelste stuk. Opzich niet erg want dan drukt hij het rubber eerst enkele millimeters naarbeneden voordat hij op het metaal drukt dat onder het rubber zit. Hoeveel ruimte heb ik als ik niet alles los wil halen?
  5. Ik denk dat ik zo een werkende setup heb. Eruit persen, Het bovenste cupje is 52mm dik en dat is net 1mm dunner dan de inkeping. Maar wel dik genoeg om op de metalen bus te drukken, die onder het rubber zit. Erin persen: Van het voorjaar maar eens uitproberen. Ik moet daarvoor wel het subframe vergenoeg laten zakken om de bout eruit te kunnen halen waarmee het tonlager aan de carresorie zit.
  6. Jan-Willem, ik ga zeker geen bout doorzagen als dat niet nodig is, zeker als je ziet wat ze nieuw kosten €48 voor een bout! (https://bmwshop.ekris.nl/48077-bmw-z3-1.8-z3/nl/onderdelen/besturing&artikelid=11172&panelid=33_0998). Ik wil het verwijderen van het tonlager ook in eerste instantie proberen door hem eruit te trekken zoals in eerste plaatjes iemand deed (z'n U vorm eroverheen zetten en dan met een trekker om de rand van het tonlager en drukken op de U). Ik hoop dat ik bij het terug plaatsen van het tonlager de kogellagertrekker kan gebruiken, veel afwasmiddel gebruiken (of groene zeep). Mocht dat niet lukken dan zal ik het subframe zo moeten draaien dat ik de bout kan verwijderen en dan een van mijn spindel-pers tools kan gebruiken.
  7. Cabrioot, dat is een hele slimme aanvulling. Die had ik zelf nog niet bedacht. Voor het eruit halen is dat zeker een oplossing. Bij het erin persen moet die bout dan alweer op zijn plaats zitten. Mogelijk met een Kogellagertrekker wel kan lukken. Die dan aan de bovenkant om de bout heen krijgen en dan met een platte schijf tussen het Tonlager en de spindel. Mocht dit niet lukken blijft natuurlijk nog steeds de mogelijkheid om het met een krik erin te drukken maar daarbij ben je veel minder "in control", en dat vind ik maar niks. Als ik hier van het voorjaar aan ga beginnen maak ik er wel een DIY van.
  8. Hummm,.. hoe ga ik die uit het gat halen als het subframe maar enkele centimeters zakt? Heeft iemand ideeën?
  9. Volgens mij moet die er bij een Z3 wel uitgedraaid kunnen worden, Nr2: Bij een E30 ziet hij er zo uit,ook Nr.2:
  10. Tijdens het oriënteren kwam ik ergens tegen dat de bout die door tonlager gaat, niet kan worden verwijderd. Hij zou aan de carresorie blijven zitten, weet iemand of dat klopt want dan moet ik voor het terug plaatsen iets anders verzinnen. Bij een E30 kan die bout namelijk naar binnen “geslagen” worden. Hij kan dan onder de zitting van de achterbank uit een gat gehaald worden. Ik hoop dat de bout ook bij een Z3 verwijderd kan worden. Een optie is dan misschien om het tonlager van onderaf erin te drukken met de krik. Hopelijk heeft iemand hier er ervaring mee.
  11. Dit filmpje laat precies zien hoe ik het ook in gedachte had, het is weliswaar een E38 maar het principe is het zelfde bij een Z3 en een E30. Of heb ik het fout? Alleen het eruit trekken zou ik misschien zo doen: Ik ben ook nog eens door mijn gereedschap gegaan en zag dat ik er ook nog zo een had liggen: Deze bevat platte schijven waardoor er minder ruimte bovenop nodig is. Mogelijk met een smallere spindel uit de tool met de cupjes want volgens mij is het boutgat slechts 12mm ofzo in het tonlager en daar past deze spindel niet doorheen. Zie ik nog iets over het hoofd? Als iemand die PDF (Tonnenlagerwechsel0.3.pdf) nog heeft dan wil ik die graag ook eens doorlezen om te zien of ik nog wat ga tegenkomen waar ik nu nog niet aan gedacht heb.
  12. Heeft iemand die “Tonnenlagerwechsel0.3.pdf” nog ergens, want de link werkt niet meer? Ik moet van het voorjaar deze klus ook gaan uitvoeren. Heeft iemand een link naar de pers die Offenga zou hebben? Ik kan hem niet zo snel vinden op hun site? Ik heb ook nog een E30 cabrio en daar ga ik dit ook nog eens bij uitvoeren dus investeren in een stuk gereedschap lijkt me prima. Ik heb zelf deze voor wiellagers te vervangen, zou dat moeten lukken? Werkt ook erg goed met ophangrubbers, hier bijvoorbeeld voor de voorwielophanging: Er moet wel z'n cupje tussen het bovenste gedeelte van het tonlager en de carrosserie passen, het is z'n 5 tot 10 cm. Gaat dat passen? Alvast bedankt
  13. Victor Eggen

    VOL!!! INSCHRIJFTOPIC Limborit X - zondag 10 juni 2018

    Toen mijn zoontje nog klein was heb ik hem verteld dat ik de stoplichten op groen kon laten springen met de grote ronde knop (navigatie/menu keuze) in mijn e90. Op bekende kruisingen waarvan ik redelijk het tijdstip van het verspringen van de stoplichten kon voorspellen, heb ik dat hem steeds laten zien. Totdat hij ouder werd, en hij mij vroeg waarom ik die knop dan niet indrukte voordat ik stil stond (wijsneus), toen viel ik dus door de mand .
  14. Victor Eggen

    VOL!!! INSCHRIJFTOPIC Limborit X - zondag 10 juni 2018

    Super, wij hebben er erg veel zin in!
  15. Victor Eggen

    VOL!!! INSCHRIJFTOPIC Limborit X - zondag 10 juni 2018

    Omdat de eerste tourrit is waaraan ik deelneem vraag ik me af hoe het in zijn werk gaat. Wat ik uit de beschrijving opmaak is dat we in groepen zullen rijden, kan ook niet anders want ruim 70 auto hou je niet bij elkaar. Is er bijvoorbeeld een GPX bestand voor het geval iemand voor een stoplicht komt te staan?
×

Belangrijke informatie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden