Spring naar bijdragen
  DONEREN VIA PAYPAL

HUB

>>Donateur<<
  • Aantal bijdragen

    91
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

4 Gemiddeld

2 Volgers

Over HUB

  • Rang
    1.9 member

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3 2.8
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Den Haag / Nootdorp

Recente profielbezoeken

180 profielweergaven
  1. Schokdempers en veren

    Ik koos voor de standaard toplagers, hiermee experimenteren is iets voor in de toekomst. Misschien moet ik het ook eerst maar eens ervaren. Ondertussen druppelen de onderdelen binnen en heb ik de uitvoering nog eens doordacht. Zoals het er nu naar uitziet gaan in maart de toplagers V/A vervangen worden, zet ik er achter verstevigingsplaten bij, gaat de B12 set er onder en worden alle rubbers, brackets en interlinks van de stabilisatorstangen vernieuwd. Dat moet een serieus verschil gaan maken. De versterkte draagarmen, verse stuurstangen en alle rubbers achter stel ik dan uit naar 2019 als ook de remschijven, remslangen en wiellagers worden vervangen. Maar het plan kan nog wijzigen uiteraard. Voortschrijdend inzicht en zo...
  2. Nieuwe aanschaf Z3, en nu...!

    Inderdaad erg netjes gedaan die stoel. Complimenten aan dhr. Sam. Groet, Jan
  3. smallere banden op breedset Z3 2.2

    Als het je teveel moeite is geef je toch geen antwoord Sander. Lekker selectief weer. De vraag van Z3 newbe had je namelijk met dezelfde insteek kunnen beantwoorden met "je zou ook zelf even op onderzoek uit kunnen gaan ". Dank evenwel voor je antwoord. Groet, Jan
  4. smallere banden op breedset Z3 2.2

    Zoiets? Waar zit ik er naast dan? Wees duidelijk of geen antwoord, dan schep je ook geen verwarring. Groet, Jan
  5. smallere banden op breedset Z3 2.2

    Breedset; is dat een 245 band achter met een 225 voor in plaats van de 225/225 combinatie? Vult de wielkast daardoor mooier zonder spacers? Groet, Jan
  6. Schokdempers en veren

    Weet iemand hoe het zit met de eindstop/eindaanslag bij Bilstein B8 schokdempers? Deze staan wel op tekening van de achterste dempers maar ontbreken op de voorste demper in tekening. Zijn de eindstop/eindaanslagrubber ingebouwd? Kan iemand dit bevestigen en/of artikelnummers doorgeven indien ik deze moet bijbestellen? Alvast mijn dank! Groet, Jan Edit: Ik lees net op een Audi forum: "Es werden also keine gelben Anschlagpuffer im Falle der Bilstein B6 oder B8 Dämpfer verbaut, weil diese Upside/Down-Stoßdämpfer bereits integrierte Anschlaggummis besitzen." Eindaanslag op tekening lijkt niet voor de Z3 van toepassing.
  7. Schokdempers en veren

    FYI: LIJST VERSIE 2018.01.19.pdf
  8. Schokdempers en veren

    Het eerste betrouwbare kostprijsoverzicht afgerond. Dit ziet er als volgt uit: € 533,00 voor de Eibach B12-kit + € 352,60 voor Meyle-delen + € 520,64 originele BMW-delen maakt € 1.406,24 voor een compleet nieuw onderstel op basis van een fors aandeel originaliteit (comfort) aangevuld met relevante upgrades ten aanzien van sterkte en stijfheid (HD-delen van Meyle + B12-kit). Alles met elkaar een iets hoger bedrag dan in mijn eerste post geraamd maar daar staat tegenover dat in deze totaalprijs ook alle bouten, moeren, rubbers en brackets worden vernieuwd. Groet, Jan
  9. Schokdempers en veren

    Onderstel ziet er nog uit als nieuw. Inspectie zonder demontage laat zien dat de rubbers van de stabilisatorstang voor vervormd zijn, dat de eindstops in de schokdempers desintegreren kortom ouderdomskwaaltjes die in noodgevallen het verschil gaan maken. Had ik een brug dan zou ik er spoedig aan beginnen maar mijn weliswaar verwarmde garage maakt zelf sleutelen niet erg aantrekkelijk. Dat boek voor een prikkie gekocht op eBay voor ergens in de € 60 euro meen ik me te herinneren. Enorme prijsvariatie overigens dus even zoeken loont zich. Remmen heb ik mij nog niet in verdiept. Naar grotere schijven ga ik in elk geval niet wegens gedoe en het behoud van de huidige velgen en bandenmaat waar ik wel content mee ben.
  10. Schokdempers en veren

    Ik heb deze er naast liggen (zie plaatje). Wat de remschijven betreft; dat zijn inderdaad niet de kosten maar het loopt wel allemaal op. Een alternatief is dat ik deze zomer gewoon door rij en volgend winter alles in één keer ga aanpakken. Kan ik op mijn gemak de onderdelen verzamelen hoewel dat dan weer niet zoveel werk is. Zal mijn hoofd er nog eens over buigen.
  11. Schokdempers en veren

    Voor geïnteresseerden bijgaand mijn voorlopige boodschappenlijst. Ik ben geen autotechnicus en relatief nieuw in de wereld van BMW en Z3 dus doe vooral je eigen research. Uitgangspunt voor mij is en blijft: verbetering van stuureigenschappen met behoud van een gezonde mate van comfort. Geen extreme verlaging of het nastreven van een stijver geheel. Zodra alles binnen is bekijk ik of de 30/30 verlaging iets kan worden teruggebracht richting 20/20, lees het topic hierboven er nog maar eens op na. Op- en aanmerkingen of concrete artikelnummers zijn uiteraard welkom. Naast het vernieuwen van delen krijgen de stabilisatorstangen en het subframe een nieuwe laklaag en montagebouten; verder wordt alles straks lekker met montagepasta vastgezet. In winter 2018-2019 worden dan de wiellagers, remschijven en -slangen vervangen door nieuw en een upgrade kwaliteit. LIJST VERSIE 2018.01.16.pdf
  12. Schokdempers en veren

    @Jan-Willem Je bent duidelijk goed bekend met het onderstel van de Z3 en daarom deze vraag: kunnen de stabilisatorstangen voor èn achter worden verwijderd zonder extra delen van de ophanging te demonteren? Kwestie van montagebouten lossen en de kappen over de rubbers lossen? En dan bedoel ik: kun je -met name de achterste- stang dan ook eenvoudig onder de auto weg halen?
  13. Schokdempers en veren

    Laat jij nieuwe pads plaatsen of gaan de oude er weer onder? Los daarvan; welke diktematen? Benieuwd ook naar de inzichten van Ruud in deze kwestie. Ga vandaag in elk geval een set dempers/veren bestellen. Zojuist bestelling gedaan. Heb gekozen voor de kit met Eibach veren, wel iets duurder maar nog steeds een beste deal: vandaag 10% extra korting op alle aankopen. Groet, Jan
  14. Schokdempers en veren

    Lemforder ben ik wel tegengekomen inderdaad. Wordt geleverd door dezelfde zaak overigens. Zal eens verder kijken, heb nog geen definitieve bestelling gedaan. De E30 is toch de sedan? Je bent me even kwijt over de draagarmen voor en over die "massieve oortjes". Mag ik je vragen een paar foto's te plaatsen? Ik zie geen verschil namelijk maar kijk wellicht naar de verkeerde delen/details. Of bedoel je deze (plaatje). Versterkte en lichtere aluminium draagarmen van de E30 M3 gevonden: OEM 31121130823 (links) en OEM 31121130824 (rechts). Interessante upgrade met origineel BMW delen maar over de meerprijs t.o.v. Meyle/HD of Lemförder moet ik nog wel een nachtje slapen... Wat je laatste punt betreft; is beter wel hè? Als ik het dan zover uit elkaar heb liggen. Dank voor je bijdrage weer en uhh, I owe you one! Groet, Jan
  15. Schokdempers en veren

    Okay. Ik ben er wel zo ongeveer uit, moet sowieso een keer keuzes gaan maken. Ik houd het voor maart (tevens APK) op de volgende onderdelen: Bilstein/Eibach B12 Pro-kit + harmonica's en nieuwe spring pads + Meyle domlagers met standaard camber en caster, achter wordt dat automatisch een versterkte versie + versterkte wieldraagarmen van Meyle met standaard rubbers (geen Powerflex dus) + versterkte koppelstangen naar de stabilisatorstang van Meyle + stuurstangen en harmonica's van Meyle + nieuwe rubbers op de stabiestangen en wieldraagarmen (geen dikkere van Eibach dus). Het is een hele lijst en weinig spannend maar dit voelt goed, blijft dicht bij origineel en als de boel dan toch los ligt maar meteen goed doen. Het enige dat niet gedaan wordt zijn dan de montagerubbers van de achterste draagbalk. De bestelling bij www.kfzteile24.de geeft aan dat de B12 kit niet op mijn auto zou passen omdat mijn productiedatum in maart '97 valt. Artikel 46-189509 Bistein en Artikel E90-20-002-02-22 "Eibach" zeggen "vanaf april 1997" maar dit zal toch zeker geen problemen geven? Het lijkt er ook op dat de strakke deal van Mitch niet meer van kracht is. Wordt vervolgd.
×