Spring naar bijdragen
Zoeken in
  • Meer opties...
Vind resultaten die...
Vind resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

kolsthoorn

Member
  • Aantal bijdragen

    52
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

1 Gemiddeld

Over kolsthoorn

  • Rang
    1.9 member
  • Verjaardag 04-05-1995

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3 2.2i Roadster (2003)
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Helmond

Recente profielbezoeken

374 profielweergaven
  1. kolsthoorn

    Stoelverwarming zitvlak bestuurder werkt niet meer

    Bedankt voor de info. Ga binnenkort even kijken of ik het e.e.a. kan doormeten. Ik lees op internet wat verdeelde ervaringen over het zelf vervangen van zo'n matje. Volgens de ene is het erg simpel en volgens de ander moet je de gehele leren bekleden eraf halen en is het lastig zelf te doen. Als het eenvoudig te doen is zou ik het misschien wel overwegen maar anders laat ik het denk ik voor wat het is mocht het matje kapot zijn. Iemand van jullie toevallig ervaring mee?
  2. Stoelverwarming zitvlak bestuurder werkt niet meer Een hele tijd terug is me opgevallen dat de stoelverwarming van het zitvlak van de bestuurderskant niet meer werkt. Wanneer ik de stoelverwarming aanzet merk ik dat het rug-gedeelte prima werkt maar het zitvlak warmt niet meer op. In het begin werkte het de ene dag wel en de andere dag niet maar na een tijdje werkte de stoelverwarming in het zitvlak helemaal niet meer. Ik hoop dat het verwarmingselement zelf niet defect is en dat het een los draadje of iets dergelijks is. In het elektrisch schema heb ik al gevonden waar ik ongeveer moet zijn en naar wat voor draden ik moet zoeken: Gezien het feit dat het rug-gedeelte het wel doet zal het wel geen zekering o.i.d. zijn. Binnenkort maar eens kijken of ik onder de stoel deze draden kan vinden. Heeft iemand van jullie toevallig ooit eens dezelfde verschijnselen gehad of is er iemand die weet of dit een veelvoorkomend probleem is?
  3. @Mark1bn7 Ik zie nu ook op de foto van de eBay link die ik stuurde dat het niet gaat om een Wopavin ruit. Wat ik begrepen heb is dat standaard de Z3's geleverd zijn met Wopavin achterruiten en Rhenoglas eigenlijk niet past omdat deze 0,5 cm mist in de hoogte: Ik begrijp niet zo goed waarom er zo'n klein verschil bestaat aangezien hier alleen maar misverstanden door ontstaan. Voor de geïnteresseerden, je kunt het type ruit hier vinden mocht je dit nog niet tegengekomen zijn: Heb uiteindelijk een "originele" ruit besteld via cabriowebshop.nl (https://www.cabriowebshop.nl/cabrioletkappen/bmw/z-3/achterruit-z3-origineel-bmw) en heb deze gisteren binnengekregen. Ook dit is een Wopavin ruit maar het viel me op dat het BMW logo boven de tekst "Wopavin" mist, dus het lijkt me eerder originele kwaliteit dan echt origineel BMW. Vandaag even gebeld en het blijkt dat deze ruiten dus niet origineel BMW zijn maar wel in dezelfde fabriek gemaakt worden en daarmee ook dezelfde kwaliteit / eigenschappen hebben. Volgens de man staat het BMW logo er niet op omdat dit niet toegestaan is als het niet via de BMW dealers verkocht wordt. Aangezien de prijs op http://www.cabrioservicememelink.nl exact hetzelfde is, vermoed ik dat dit dezelfde ruit betreft. Hier nog een foto van de nieuwe ruit: Aangezien het weer zich er de komende tijd nog niet echt voor leent wacht ik nog maar even met het vervangen van de achterruit. Mijn huidige ruitje is in ieder geval waterdicht en door de doorzichtige tape is het ook niet storend.
  4. @Mark1bn7 Mooi dat je hem rechtstreeks uit Duitsland hebt kunnen bestellen. Kwam hem na zoeken inderdaad hier tegen (ook nog eens 20 euro goedkoper): https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Z3-Cabrio-Heckscheibe-Flexglas-/272283513884 Kan daar echter niet veel over de specificaties van de ruit vinden (bijvoorbeeld de dikte). Kwam er namelijk achter dat er ook veel imitatie wordt gemaakt waarbij de ruit wat minder dik is. Deze kwam ik zelf tegen: https://www.cabriowebshop.nl/cabrioletkappen/bmw/z-3/achterruit-z3-origineel-bmw Of bij de firma die @Jan-Willem al aangaf: http://www.cabrioservicememelink.nl/achterruit-bmw-z3-origineel-inclusief-montage.html Als ik het prijsverschil zie tussen de originele (±165 euro) en de 'economy' (±140) dan zou ik toch eerder voor de originele gaan.
  5. @Jan-Willem Thanks voor de link. Nou, ik heb aan de binnenkant gekeken en ik zie daar wel een rits zitten rondom de achterruit. Echter zie ik geen ritsaansluiting met een hangertje waarmee je hem zeg maar kunt los ritsen (misschien dat dit anders werkt?). Kwam net een video tegen waarin het goed zichtbaar is hoe de achterruit vervangen kan worden:
  6. Gisteren mijn ZZZ opgehaald bij de garage. Doorgereden naar Bo-rent om mijn huurauto terug te brengen en daarna weer naar huis. Gedurende de hele rit heeft hij prima gereden (zoals vanouds). Wat dat betreft merk je er niets van dat er nu een andere kop op zit. Na bij Bo-rent aangekomen te zijn even gekeken in het motorcompartiment en even onder de oliedop gekeken naar sludge. Tot mijn verbazing zat dit nog steeds onder op de dop. Ik had eigenlijk verwacht dat de garage dit bij het verversen van de olie even schoongemaakt had maar blijkbaar niet. Nadat ik thuis aangekomen was (na een stukje snelweg gereden te hebben) heb ik nog eens onder de oliedop gekeken en tot mijn vreugde viel me op dat de sludge vrijwel volledig verdwenen was! Het lijkt er op dat het kleine stukje met snelheden tot 60 km/h niet voldoende waren om de sludge weg te spoelen maar het stukje snelweg blijkbaar wel. Ik heb de dop nu helemaal schoongemaakt en ga het over een paar dagen nog eens controleren. Vandaag even druk in de weer geweest om hem binnenin weer helemaal schoon te maken (was hij wel weer aan toe). Voor het eerst ook de stoelen eens ingevet en daarbij even het kapje opengedaan en naderhand weer dicht gedaan. Tot mijn schrik zag ik dat ik ineens een flinke scheur in mijn achterruit had zitten... Dit is de eerste keer dat ik het kapje opengedaan heb sinds de start van de winter, dus misschien dat het daar iets te mee te maken kan hebben. Ik weet ook niet hoe lang zo'n ruitje normaal mee gaat maar het zou best kunnen dat hij in de 15 jaar dat mijn ZZZ rondrijdt nooit vervangen is (als ik zo de krassen op de achterruit bekijk). Als ik het kapje open doe leg ik er altijd een zacht deken tussen om krassen tegen te gaan maar volgens mij is dit door een vorige eigenaar niet gedaan. Heb het momenteel maar even aan beide kanten afgeplakt met tape om het in ieder geval waterdicht te houden: Ik kwam een how-to van Ad Kusters tegen om dit zelf te doen dus die maar eens even doorlezen en op zoek gaan naar een nieuw achterruitje (iemand misschien een goede (web)shop?): http://www.adkusters.dsmynas.com/Website mynas/BMW Z3 handleidingen/Z3 how to - Achterruit vervangen.pdf
  7. @Jan-Willem Ah, ik zie dat ik je opmerking in je vorige bericht verkeerd gelezen had. Ik snap je punt. Van het weekend inderdaad maar lekker een stukje rijden (zou een graad of 16 moeten worden ). Nu hopen dat het een beetje droog blijft, kan het kapje misschien ook nog even open. Ik houd jullie op de hoogte.
  8. @Jan-Willem Volgens mij is correctief onderhoud juist dat er zaken vervangen/gerepareerd worden a.d.h.v. klachten of constateringen. Ik zou dit eerder onder de noemer preventief onderhoud gooien. Heb vanochtend nog even de garage opgebeld om naar de voortgang te vragen en kreeg te horen dat bijna alles weer in elkaar zit en ik hem waarschijnlijk in de loop van de dag kan gaan ophalen (dit zal dan morgenochtend worden). Had ik besloten om de vanos toch te laten doen dan was dit nu daarom denk ik ook al te laat geweest. Wel leuk dat je zo weer wat leert over die vanos, had er tot nu toe nog niet veel over gelezen.
  9. @Jan-Willem De auto staat bij een universele garage. @MNZ3M Zoals ik eerder al aangaf denk ik dat het wel eens zou kunnen dat de problemen zijn ontstaan tijdens mijn tripje naar Duitsland. Zover ik weet heb ik nooit zonder koelwater gereden maar mocht er inderdaad via de lekkage lucht het koelsysteem binnenkomen dan denk ik dat dit bij hoge belastingen van de motor allemaal wat nauwer komt en het misschien net wat eerder mis kan gaan. Ik ben het met je eens dat het er allemaal niet beter van wordt om er in te blijven rijden met tekenen van een lekke koppakking (of gescheurde kop blijkt nu) maar ik denk ook wel dat als je deze symptomen begint te zien je eigenlijk al te laat bent en het grootste leed al geschied is. Ik heb zelf nog even op internet gekeken en zie dat er al snel een paar honderd euro gevraagd wordt voor het reviseren van de (dubbele) vanos (http://autoserviceprocar.nl/vanos-revisie/). Als ik dan kijk naar het verschil tussen het alleen reviseren en het ook in- en uitbouwen, dan praat je over ongeveer €150,00. Aangezien ik momenteel geen problemen heb die erop kunnen duiden dat de vanos slecht wordt/is ga ik hem daarom ook maar niet laten reviseren. Dan betaal ik liever die €150,00 extra tegen de tijd dat het een keer echt nodig blijkt te zijn (om te voorkomen dat je nu dingen gaat vervangen die nog prima in orde zijn). Wat dat betreft kun je natuurlijk aan de gang blijven wat betreft het vervangen/reviseren van onderdelen in de motor. Zoals ik al aangaf weet ik niet precies wat de geschiedenis van de auto is geweest voor de ±30.000 km die ik er nu mee gereden heb. De kans bestaat natuurlijk dat dit al een keer gebeurd is.
  10. @Horus @Jan-Willem Zou het reviseren van zo'n vanos niet onderdeel uitmaken van het reviseren van de kop? Volgens de garage zou ik namelijk een gereviseerde kop krijgen als vervanger. Anders bel ik morgen wel even naar de garage om te informeren (mocht de kop er nog niet opzitten).
  11. @HUB Zover ik weet ontstaat dit door een verschil in temperaturen op verschillende plaatsen op de kop. De garage gaf aan dat mijn waterpomp lekte en hun vermoeden was daarom ook dat dit de (mede)oorzaak zou kunnen zijn geweest. Het zou dan kunnen dat er op de plaats van de lekkage lucht naar binnen komt waardoor er lucht in je koelsysteem ontstaat. Aangezien lucht een stuk minder goed koelt dan koelvloeistof krijg je dus een verschil in temperaturen in je kop. Dit is wat ik van de garage te horen heb gekregen en klinkt volgens mij best logisch. Een aantal maanden geleden heb ik hem een keer 'uitgelaten' op de Autobahn in Duitsland dus wellicht dat de lekkage i.c.m. de hoge belasting de kop toen beschadigd heeft. @Jan-Willem Het reviseren van de vanos staat niet op de planning (en dit zal ook niet iets zijn dat een garage direct meepakt met het vervangen van de kop verwacht ik). Is dit iets wat normaal gesproken aangeraden wordt om te doen in een situatie als dit? Ik heb eens gekeken naar de symptomen van een niet goed functionerende vanos en hier lijk ik geen last van te hebben.
  12. @Z3 3.0 Dat was inderdaad een interessante geweest om eens naar te kijken. Laat hij nu sinds afgelopen zaterdag bij de garage staan, dus dat zit er jammer genoeg niet meer in. Ook maar meteen even een update; Heb de auto afgelopen zaterdag bij een garage in de buurt gebracht. Hanteert hetzelfde tarief en ze zouden er afgelopen maandag al aan beginnen. Ze hebben in eerste instantie een testje uitgevoerd om te bepalen of de koppakking lek was, de test wees uit dat dit inderdaad het geval was. De kop hebben ze gedemonteerd en door een ander bedrijf laten vlakken. Dit bedrijf kwam er tijdens een druktest achter dat er een scheur in de kop blijkt te zitten (druk zakte te snel) en het bedrijf durfde het niet aan om dit te repareren (i.v.m. de stevigheid van de kop). De garage kwam als oplossing met het monteren van een andere gereviseerde kop (kosten ±400-500 euro). Het lijkt er dus op dat het wat prijziger gaat uitpakken dan in eerste instantie verwacht. Naar verwachting kan ik hem vrijdag of zaterdag ophalen waarna ik hopelijk weer een hoop kilometers in mijn ZZZ kan rijden zonder (motorische) problemen.
  13. @MNZ3M Ben ik nu ook helemaal met je eens. Het punt is een beetje dat ik mijn ZZZ gebruik als daily en van anderen had begrepen dat het niet zo'n punt was zolang het niet erger zou worden. Dan is het toch lastig om de stap te zetten om er helemaal niet meer in te rijden en een andere oplossing te zoeken. In ieder geval een goeie leer voor de volgende keer (laten we echter hopen dat er geen volgende keer komt).
  14. Ach, als je om ieder dingetje niet meer in de auto stapt dan zou ik denk ik niet vaak in de auto zitten . Uiteraard was ik er ook niet op uit om vandaag iets te testen maar was volgens Google Maps de snelweg vandaag sneller (achteraf gezien weet ik wel beter...).
  15. Vandaag jammer genoeg niet meer naar het werk kunnen/durven rijden. Vanochtend tijdens het starten geen problemen en de afgelopen paar dagen totaal geen koelvloeistof meer kwijtgeraakt (klonk wat dat betreft positief). Ik besloot vanochtend echter om weer eens de snelweg naar het werk te pakken (i.p.v. de binnedoorweg die ik normaal altijd neem waar ik de gehele route maximaal ±60 km/h rijd). Nadat ik de snelweg opdraaide en accelereerde richting de 100 km/h begon me direct op te vallen dat er een wat 'ander' geluid dan normaal uit de motor leek te komen met daarbij echt een flink rookgordijn voor de overige bestuurders op de snelweg (ala dit: https://youtu.be/cyWIfqyhAno?t=29, maar dan voor mijn gevoel nog een tikkie erger). Ook viel me op dat hij niet meer lekker reageerde op het gas, dus heb hem maar direct op de vluchtstrook geparkeerd en de ANWB opgebeld. "Jammer genoeg hebben we het op momenteel erg druk, bel later maar terug. De verbinding wordt nu verbroken", hoorde ik van een bandje tijdens het bellen... Heb je ook lekker veel aan zeg. Ik sta nu aan de kant, niet later. Gelukkig toch iemand anders kunnen bellen die me terug heeft kunnen slepen naar huis en daar de auto maar weer voor de deur gezet. Ik heb dan ook maar besloten om er in de tussentijd niet meer mee te rijden en maar even een auto te huren. Hopelijk kan hij snel nagekeken worden zodat ik hopelijk binnenkort weer lekker in mijn ZZZ kan rijden. Ik houd jullie op de hoogte.
×

Belangrijke informatie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden