Spring naar bijdragen
  DONEREN VIA PAYPAL

kolsthoorn

Member
  • Aantal bijdragen

    31
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

0 Gemiddeld

Over kolsthoorn

  • Rang
    1.8 member
  • Verjaardag 04-05-95

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z3 2.2i Roadster (2003)
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Helmond

Recente profielbezoeken

196 profielweergaven
  1. Verbruikssensor afwijking.

    @Tja Ik zou inderdaad weer even de instelling terug op 1000 kunnen zetten. Ik kan me alleen herinneren dat toen ik de formule voor het eerst uitrekende (met 1000 als huidige waarde dus) ik ook op een waarde rond de 1300 uitkwam, dus ik denk niet dat het veel zal schelen. Toen heb ik de waarde maar op 1250 laten staan om een zo'n accuraat mogelijke representatie van het verbruik te krijgen. De snelheidsmeter geeft de snelheid correct aan (heb wel eens gekeken met GPS). Ook de afstand op de boordcomputer na een tankbeurt lijkt te kloppen. Zoals ik al zei klopt het verbruik dan wel ongeveer met wat er in de handleiding staat, dus ik denk dat ik dan kan concluderen dat de afstand in ieder geval klopt. Ik ben bang dat ik nog even moet wachten op reacties van anderen. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
  2. Verbruikssensor afwijking.

    @Horus Ik denk niet dat het verbruik extreem veel is voor een 2.2 liter 6 cilinder. Zoals ik al zei rijd ik er woon-werkverkeer mee waardoor ik letterlijk iedere ochtend wel weer 10-15 minuten in de file sta en door de drukke binnenstad van Eindhoven moet. Ook op de terugweg is het vaak weer druk in de binnenstad waardoor er niet doorgereden kan worden. Ik heb wel eens gekeken naar het verbruik bij wat meer snelweg, en dan kom ik zelf uit op iets als 1:12, dus dat lijkt me best netjes. In de handleiding zie ik hier staan dat het verbruik in de stad 12,6 liter / 100 km is. Het verbruik buiten de stad zou zo'n 7,3 liter / 100 km moeten zijn. Gezien het feit dat ik met druk woon-werkverkeer 10,4 liter / 100 km haal, lijkt me dit geen slecht verbruik.
  3. Verbruikssensor afwijking.

    @Tja Als mijn huidige waarde inderdaad 1000 (of 1, zoals je beschrijft) zou zijn, dan zou dat inderdaad helemaal kloppen. Maar zoals ik in de edit van mijn vorige post aangaf staat de huidige waarde op 1250 (maximaal). In die situatie heb ik dus het aangegeven verbruik. In het document dat ik gelezen heb staat inderdaad dezelfde formule. Als ik deze invul krijg ik dus het volgende: KFnieuw = 1250 * (10,4 / 9.8) = ±1327, wat dus buiten de instelopties ligt.
  4. Verbruikssensor afwijking.

    Ik heb hem inderdaad toen ook zonder tools gekalibreerd. Via bepaalde toetscombinaties kon ik dit via de boordcomputer doen. Hier een voorbeeld: Ik heb met een volle tank 317 km gereden. Na deze 317 km kon ik weer 33,03 liter tanken tot een volle tank, wat dus een verbruik van ongeveer 10,4 liter/100 km zou moeten voorstellen. Als ik dan op mijn boordcomputer kijk (welke ik na de vorige tankbeurt gereset heb), dan geeft deze 9,8 liter/100 km aan wat natuurlijk te zuinig is in vergelijking met de werkelijkheid. Dit is dan dus een afwijking van ongeveer 6,3% t.o.v. het werkelijke verbruik. Dit is dan ook nog eens de situatie waar ik het verbruik via de boordcomputer gekalibreerd heb op het "minst zuinige" wat mogelijk was (de 15% waar @Horus het over had). Als ik hem op de standaard instelling laat staan (of als ik volgens mij de accu een keer losgehaald heb), dan is de afwijking weer rond de 10-15%. Zoals je ziet kan ik dus niet via de opties de detectie zo "duur" zetten, dat het verbruik van de computer klopt met het werkelijke verbruik. EDIT: Net nog even voor de zekerheid gekeken en ik zie dat de instelling voor het verbruik in de BC toch niet gereset is door het loshalen van de accu. Ik heb deze toen der tijd op 1250 gezet (1000 is standaard), wat de meest "dure" instelling is. Desondanks blijf ik zoals ik al aangaf afwijkingen houden van tussen de 6-15% te zuinig. Volgens een document die ik gelezen heb kon ik uitrekenen wat mijn gewenste waarde in de BC zou moeten zijn. Dit is ongeveer 1380 wat dus buiten het bereik van de instelopties ligt (750-1250).
  5. Verbruikssensor afwijking.

    Hoi allemaal, Het is me opgevallen dat de boordcomputer van mijn Z3 een ander verbruik aangeeft dat de werkelijkheid (te zuinig, zit er zo'n 5 - 15% naast). Ik neem aan dat het een sensor zou kunnen zijn die niet goed meer functioneert, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. Ik las dat het te kalibreren is via de boordcomputer. Dit heb ik daarom dus ook gedaan maar kwam erachter dat mijn gewenste waarde buiten het bereik van de instelopties lag. Natuurlijk heb ik de Z3 niet gekocht om zuinig te rijden, maar aangezien ik er dagelijks woon-werkverkeer mee rijd is het toch wel interessant om het via de boordcomputer te kunnen zien. Weet iemand hier toevallig meer over? Alvast bedankt!
  6. Alarm gaat regelmatig spontaan af.

    ^ Bedankt voor de tip. Ik heb momenteel de schakelaar onder de motorkap losgemaakt om te kijken of het probleem daar zou kunnen zitten. Nu een aantal dagen later en het alarm is nog niet afgegaan! Het lijkt er dus op dat de motorkap schakelaar het probleem geweest zou kunnen zijn. Ik houd het nog een paar dagen in de gaten en daarna maar eens kijken of ik zo'n sensor kan bestellen voor een leuk prijsje.
  7. Alarm gaat regelmatig spontaan af.

    Ik heb zo het vermoeden dat de vorige eigenaar heeft besloten de radioschakelaar te (laten) verwijderen. Als ik namelijk achter mijn radio kijk dan zie ik het volgende: Als ik dan vervolgens naar een afbeelding op internet kijk dan zie ik het volgende: Hierin is overduidelijk te zien dat er onder de schakelaar nog een stekker zit die aangesloten zit (met daaraan de schakelaar zelf). Het lijkt er dus op alsof deze gehele schakelaar bij mij mist. Iemand raadde namelijk aan om simpelweg die schakelaar los te halen, maar deze lijkt er bij mij dus niet te zitten. Heeft iemand hier een verklaring voor?
  8. Alarm gaat regelmatig spontaan af.

    Ook interessant om te horen. Net even achter mijn radio gekeken en ik zie dat het rubbere buisje hier niet aan vast zit (deze zit nog wel achterop mijn oude radio geschroefd). Is het inderdaad per se nodig om dit rubbere ding achterop de nieuwe radio te maken? Er zit namelijk geen schroefdraad op de nieuwe radio waar ik het rubbere ding op kan schroeven (wat dus bij de oude aftermarket radio wel zo was).
  9. Alarm gaat regelmatig spontaan af.

    @Tja Interessant verhaal, dat zou het zomaar eens kunnen zijn. Ik kan me herinneren dat ik achterin de ruimte achter de radio een grijze staaf met een rubber dopje gezien heb maar heb hier verder niet meer naar gekeken. Heb je toevallig een plaatje hiervan? Als ik namelijk de andere topics op dit forum hierover lees, dan zie ik dat alle foto links inmiddels dood zijn (het grote nadeel van extern-gehoste afbeeldingen).
  10. Alarm gaat regelmatig spontaan af.

    ^ Bedankt voor de info! Ik ga z.s.m. eens kijken naar de sensor onder de motorkap. Kun je wat meer vertellen over de sensor achter de radio? Ik heb namelijk wel een maand of 2 terug de radio vervangen met een JVC (zat voorheen een vdo-dayton in). Ook heb ik op de draden van de radio (die schakelen met het contact) een 12V -> 5V buck converter aangesloten om mijn dashcam te voeden. Misschien dat dit hier effect op heeft?
  11. Alarm gaat regelmatig spontaan af.

    Hoi allemaal, Bij mijn Z3 gaat het alarm regelmatig spontaan af. Als ik bijvoorbeeld een stukje gereden heb (half uurtje bijvoorbeeld) en ik parkeer de auto, dan gebeurt het best regelmatig dat het alarm na een minuut of 5-10 automatisch afgaat. Wat me hierbij opgevallen is, is dat het vooral gebeurt nadat ik een langere afstand heb gereden. Vandaag heb ik bijvoorbeeld (gezien het lekkere weer hier vandaag) een uurtje met de kap open gereden . Nadat ik hem geparkeerd had ging het alarm na een minuut of 10 af. Vervolgens heb ik hem weer van het alarm afgehaald en er vervolgens weer opgezet, en na een seconde of 10 ging hij wederom af. Toen een minuut gewacht, weer op het alarm gezet, en vervolgens gewacht totdat hij weer zou afgaan. Nu duurde het een stuk langer. Ongeveer 2 uur later ging hij weer plotseling af en hierna nog een aantal keer (nu lijkt hij wel stil te zijn ). Echter, normaal gesproken lijkt het probleem weg te gaan als de auto ongeveer een half uurtje stilgestaan heeft (vandaag was dus een uitzondering). Het is best lastig als het alarm onregelmatig uit zichzelf afgaat. Zeker aangezien ik momenteel met mijn afstudeerstage op de derde etage zit en de afstand tot mijn auto een meter of 200 is. Ik zet hem daarom de laatste tijd maar gewoon via het sleutelgat in de deur op slot zodat het alarm uit blijft. Heeft iemand hier ervaring mee en enig idee wat ervoor zou kunnen zorgen dat het alarm zo vaak uit zichzelf af gaat? Alvast bedankt!
  12. Verlichting komt "moeilijk op gang"

    Relais omgewisseld en het probleem lijkt voor nu opgelost te zijn. Nu nog even een nieuw relais kopen om ervoor te zorgen dat mijn mistlichten ook nog goed blijven werken. Bedankt allemaal!
  13. Verlichting komt "moeilijk op gang"

    @MNZ3M Bedankt, maar als ik kijk bij de link dan zie ik dat het relais 5 pinnen heeft i.p.v. 4 zoals in het schema aangegeven. Ik neem aan dat dit dan niet de juiste is voor mijn Z3? Het relais voor mijn groot licht heeft wel 5 pinnen, maar dat is K46 (die heeft er 2 bij pin 87, waardoor 87b ook logisch is).
  14. Verlichting komt "moeilijk op gang"

    @MNZ3M Kijk eens aan! Ik ga zondag eens proberen om de relais om te wisselen! Bedankt. Heeft iemand overigens enig idee waar ik zo'n relais kan kopen (stel dat hij idd defect is)?
  15. Verlichting komt "moeilijk op gang"

    @CorvH Weet je zeker dat je deze simpelweg kunt wisselen? Ik heb nog even in het elektrische schema gekeken en ze lijken inderdaad identiek te zijn (ook qua nummering van de in- en uitgangen). @.cornelis. Nee, ik ben er zeker van dat er geen xenon verlichting in zit. Als ik bijvoorbeeld naar het volgende plaatje kijk, dan is mijn situatie 100% zeker de linker: . Daarnaast heb ik wel een keer in een andere wagen gereden met xenon verlichting en het viel me toen op hoe "wit" alles verlicht is (zoals rechts dus).
×