Ga naar inhoud

Verzekering vs Nurburgring


MdV

Aanbevolen berichten

Door Markk werd ik gewezen op aangepaste polisvoorwaarden door Centraal Beheer met betrekking tot dekking op de Nurburgring. Ook FBTO schijnt letterlijke uitsluitingen in nieuwe polisvoorwaarden te hebben opgenomen, die bij prolongatie van je polis toepassing worden.

Of dit mag, (het is tenslotte openbare/tolweg) is de vraag maar het staat glashelder in de nieuwe voorwaarden.

Ik wil jullie graag wijzen op de volgende topics:

http://nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?...p;sk=t&sd=a

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic...f=8&t=19648

Let dus even goed op wat jouw verzekeraar in de kleine lettertjes heeft staan.

EDIT: Sander snapt de strekking niet dus maar even gecorrigeerd.

aangepast door MdV
Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Z3-Widebody

Als ik dat zo lees, dan ben je dus ook niet verzekerd bij bijvoorbeeld een ANWB slipcursus?

Artikel 2 Wat is niet verzekerd

2.1 d. snelheidritten

-als met het motorrijtuig wordt getraind of deelgenomen aan ritten of wedstrijden

waarbij het gaat om snelheid of behendigheid;

- rijden op een circuit (bijvoorbeeld Assen, Zandvoort);

- rijden op de Nurburgring.

Wel is er dekking voor het deelnemen aan oriëntatieritten:

- die geheel binnen Nederland plaatsvinden;

- die niet langer dan 24 uren duren en;

- waarbij de snelheid niet bepalend is voor de uitslag."

Link naar reactie

Dat Centraal Beheer en FBTO dit (dat schade ontstaan bij het rijden op de Nurburgring / Nordschleife niet gedekt is) nu expliciet in de voorwaarden hebben opgenomen, is volgens mij vooral om onduidelijkheid / misvattingen daaromtrent bij de consument weg te nemen. Gedekt was het namelijk voorheen ook al niet.

Zo ongeveer iedere verzekeraar heeft namelijk een passage in de voorwaarden staan waarin aangegeven wordt dat het rijden op circuits (en snelheidsritten in het algemeen) niet onder de dekking valt. Hoewel op diverse internetfora betoogt wordt dat er geen sprake is van een circuit, maar van een openbare tolweg met eenrichtingsverkeer, houdt dat juridisch geen stand.

Op deze site valt te lezen hoe de Nederlandse rechter hierover geoordeeld heeft.

Een aantal relevante quotes:

2.7/. Unigarant heeft in die brief voorts aan de orde gesteld dat zij ten onrechte een uitkering van € 9.478,87 heeft gedaan aan A. in verband met een eenzijdig ongeval in Duitsland op 25 februari 2007, door welk ongeval A. schade heeft geleden. Dit ongeval vond plaats op de Nordschleife van de zogenaamde Nürburgring. Dit is een voormalig Formule 1 circuit, waar thans tegen betaling van tol particulieren rondes kunnen rijden. De Nurburgring-Nordschleife is een openbare tolweg, alwaar de reguliere Duitse verkeerseregels gelden.
2.8. Artikel 17 lid 9 van de toepasselijke polisvoorwaarden bepaalt:

"Van de verzekering is uitgesloten schade: (...) Wedstrijden/snelheidsritten Ontstaan tijdens verblijf op racebanen, circuits e.d. en tijdens het voorbreiden en/of deelnemen aan wedstrijden en snelheidsritten en/of -proeven, tenzij het gaat om puzzelritten die geheel binnen Nederland plaatsvinden, die niet langer dan 24 uur duren en waarbij het snelheidselement niet overheerst."

4.18/. Unigarant heeft voorts aangevoerd dat ook in het geval geen sprake zou zijn van verzwijging de desbetreffende uitkering ten onrecht is gedaan, nu de schade is ontstaan op een circuit en dergelijke schade in artikel 17 lid 9 van de polisvoorwaarden van dekking is uitgesloten.
4.19/. De rechtbank is van oordeel dat de reconventionele vordering ook op deze grondslag slaagt. Uit de door Unigarant in het geding gebrachte stukken blijkt zonder meer dat de Nordschleife-Nürburgring een voormalig Formule 1 circuit is, waarop men tegen betaling de stuurmanskunsten kan testen. Dat het circuit thans niet meer voor wedstrijden als Formule 1 circuit in gebruik is doet aan het karakter van circuit niet af. Ook het feit dat de Nordschleife-Nürburgring formeel een openbare weg is waar dezelfde regels gelden als op normale Duitse snelwegen is niet van belang. Doorslaggevend is dat de Nordschleife aangelegd is om te dienen als circuit en als zodanig, anders dan een normale openbare weg, niet is ontworpen om zo veilig mogelijk te zijn maar juist om zo uitdagend mogelijk te zijn. Op de Nordschleife-Nürburgring worden bovendien, zoals op een circuit gebruikelijk is, rondes gereden. Het gaat niet om een openbare weg in de gebruikelijke zin van het woord die door het normale verkeer benut wordt om van de ene bestemming naar de andere te komen.
4.20/. De rechtbank is in het licht van het bovenstaande van oordeel dat A. bij de melding van de schade op het aanrijdingsformulier had moeten vermelden dat het (eenzijdige) ongeval had plaatsgevonden op de Nordschleife-Nürburgring. Hij heeft dat echter nagelaten en vermeldde slechts: "reed in Eiffelgebergte, de weg liep naar beneden slingerend. provinc. weg". Dit brengt mee dat hij de verzekeringsuitkering te kwader trouw heeft aangenomen en dat de gevorderde wettelijke rente derhalve, zoals door Unigarant ter comparitie betoogd, op de voet van artikel 6:205 BW toewijsbaar vanaf de dag volgende op die van de betaling.
5. De beslissing

De rechtbank [...] in reconventie

- veroordeelt A. tot betaling aan Unigarant van € 9.478,87, met de wettelijke rente daarover vanaf 26 februari 2007;

- veroordeeld A. in de proceskosten, aan de zijde van Unigarant begroot op € 384,= aan kosten advocaat;

- verklaart dit vonnis voor zover gewezen in reconventie uitvoerbaar bij voorraad.

Dit vonnis is gewezen door mr. D.A. Schreuder en in het openbaar uitgesproken op 2 september 2009.

Voorgaande wel met het voorbehoud dat ik niet weet of a.) dit de enige zaak is waarbij een Nederlandse rechter hierover een uitspraak gedaan heeft en b.) of een van de partijen in deze zaak wellicht in hoger beroep is gegaan.

Link naar reactie
  • Administrator

Alleen jouw laatste twee quotes zijn quotes van de rechter zelf, de eerste drie zijn weergaven van stellingen van partijen.

Het is overigens wel een "lagere" rechter, dus volledig zeker is het hiermee nog steeds niet. Logisch daarentegen is het wel: als je op circuits rijdt neem je doorgaans (bewust) meer risico's dan op de openbare weg, waardoor zich eerder ongevallen zullen voordoen. Waarom zou je verzekeraar daar voor moeten opdraaien?

En Z3Widebody: dat klopt. Ook rijvaardigheidstrainingen zijn doorgaans niet gedekt ...

Link naar reactie
Alleen jouw laatste twee quotes zijn quotes van de rechter zelf, de eerste drie zijn weergaven van stellingen van partijen.

Dat weet ik (staat er ook bij), maar het ging me er om dat zo ongeveer elke autoverzekering een passage over circuits kent die vergelijkbaar is met die van Unigarant, dat Unigarant stelt dat het bij de Nordschleife gaat om een circuit en dat de rechter dit bevestigt. Hetgeen tot gevolg heeft dat schade niet gedekt is.

Link naar reactie
  • Administrator
mmm ik ben maar wa, maar ik ga misschien meedoen aan trials wat wordt georganiseerd door mijn verzekeraar zou je dna niet met allrisk verzekerd zijn ? kan me niet voorstellen

Voor de goede orde; jij vraagt of omdat een evenement door je verzekeraar wordt georganiseerd, je dekking tijdens dat evenement wordt verhoogd van WA naar allrisk? In dat geval: lijkt me uitgesloten, tenzij je verzekeraar dat op voorhand heeft bevestigd. Even navragen bij je verzekeraar hoe het dan gaat als jou iets gebeurt tijdens dat evenement kan natuurlijk sowieso geen kwaad ...

Link naar reactie

ik moet eerlijk bekennen dat ik er altijd al vanuit ben gegaan dat je niet verzekerd bent op een racebaan :hypocritesmiley:

ik weet zelfs dat er soms sneaky lui opgesteld worden bij de uitgangen van bv circuit zandvoort om kentekens te noteren (betrouwbare bron?)

en tja ik kan me dr wel wat bij voorstellen.

Link naar reactie
ik moet eerlijk bekennen dat ik er altijd al vanuit ben gegaan dat je niet verzekerd bent op een racebaan :hypocritesmiley:

Dat is volgens mij ook nooit een punt van discussie geweest. Het ging vooral om de vraag óf de Nordschleife een circuit is. Als dat zo is ben je niet verzekerd - als dat niet zo is, ben je wel verzekerd. De betreffende rechter heeft in zijn uitspraak dus gesteld dat het - ondanks dat het hedentendage formeel een openbare (tol)weg is - toch nog gezien moet worden als een circuit.

Link naar reactie

quote!

Let dus even goed op wat jouw verzekeraar in de kleine lettertjes heeft staan. Ook zo jammer als je er pas achteraf achterkomt, dat een intiem moment met de vangrail aldaar uit eigen zak betaald moet worden. :hypocritesmiley:

ow op die fiets <_<

dussss

Link naar reactie
quote!

Let dus even goed op wat jouw verzekeraar in de kleine lettertjes heeft staan. Ook zo jammer als je er pas achteraf achterkomt, dat een intiem moment met de vangrail aldaar uit eigen zak betaald moet worden. :hypocritesmiley:

ow op die fiets :blink:

dussss

En dan mag je de vangrail ginds ook nog eens vergoeden. Ook dat blijkt niet goedkoop te zijn en ze halen er meteen de politie bij als je d'eraf gaat.

Mijn advies : als je "echt" wil gaan rijden/racen op de Nordschleife, zorg dan maar dat je een leuk budget hebt voor dergelijke probleempjes, anders kan je beter als een echte toerist op de NS rijden <_<

En verder ben ik het met je eens : op een circuit rij je steeds op eigen risico. Voor de meeste trackdays teken je ook afstand van verhaal...

Link naar reactie
  • Administrator
En wat nou als je onverhoopt schade toebrengt aan anderen? Dat kan bij fysiek letsel wel oplopen in de miljoenen... Is dit dan nog wel gedekt??

Nope, niet gedekt. Dus zoals al gezegd: een losse aanvullende verzekering is zijn geld echt wel waard ...

Link naar reactie
als ik al ooit trackdays ga doen koop ik wel een oude mitsubishi evo 4 in engeland, kosten daar geen drol en toch genoeg pk onder je kont.

Is wel lekker rechts sturen! Perfect voor een circuit dat met de klok mee gaat. :notworthy:

Link naar reactie
quote!

Let dus even goed op wat jouw verzekeraar in de kleine lettertjes heeft staan. Ook zo jammer als je er pas achteraf achterkomt, dat een intiem moment met de vangrail aldaar uit eigen zak betaald moet worden. :rolleyes:

ow op die fiets :blink: dussss

wat wil je nou zeggen met je 'quote!' , dussss en :blink: ? <_< je insinueert iets waar je kennelijk echt geen klap verstand van hebt. Ik heb het namelijk niet over mezelf. Omdat ik in een geduldige bui ben wil het nog wel een keertje uitleggen:

Naar mijn mening geldt dat de eenieder die dit overkomt, sowieso zelf moet betalen en schade uit race fratsen niet op andere verzekerden moet afwentelen. Eenieder die de Ring doet weet dat het gewoon een lange race track vol risico is. Dit topic is slechts bedoeld om eenieder er op te wijzen dat letterlijke uitsluitingen mbt de Ring in de polissen worden opgenomen. Prima zaak IMHO, boodschap is slechts: niet janken als je er achteraf achterkomt, je had het kunnen weten.

Link naar reactie
  • Administrator
Met auto's zoals de onze lijkt het mij helemaal geen verkeerd idee om een rijvaardigheidstraining te doen.

En daarbij een aanvullende verzekering af te sluiten? :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.