Ga naar inhoud
Zoeken in
  • Meer opties...
Zoek resultaten die het volgende bevatten...
Zoek resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

TimoDino

Z3 Airbag computer vervangen

Aanbevolen berichten

Z3 Airbag computer vervangen

Inmiddels al weer 3 jaar in het bezit van een Z3. Eerst een 1.9 en de huidige Z3 is een 2.5 Automaat uit 2000. Productie Code: CH93 USA Import .

Het onderhouden en opknappen van de Z3 is een van de zaken die ik leuk vind en ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te doen.

Ik ben al lekker bezig geweest en heb vele zaken al netjes kunnen maken., waaronder het stuurwiel vervangen en de stoelspeling verholpen, 

Ook ben ik met de raamafstelling bezig geweest waardoor de zij-airbag eruit is geweest.

Afijn je raad het al, ik heb stroom gehad op de auto, zonder dat alles was aangesloten en nu brand het airbag lampje.

Reeds gedaan (tips van dit forum):

- Alle connectoren nagekeken, schoongemaakt en waar nodig extra vast gezet met ty-wraps (gordelspanners).

- De sensor-mat van de bijrijdersstoel overbrugd met een bypass-connector.

- Met een eenvoudige OBD reader kon ik geen airbag foutcodes vinden, en fouten wissen leverde ook geen resultaat op.

Vandaag dus bij een garage met BMW ervaring langs gegaan. De garage vond heel veel Airbag gerelateerde codes maar vooral van de airbag computer.

Ik lees in de diverse topics dat door alle werkzaamheden de computer kapot kan gaan door het vele accupolen eraf en erop zetten. Klopt dat?

Wat is een handig stappenplan, beginnen bij de airbag computer?

Ik begrijp van diverse topics op het forum dat airbag computers moeten worden ingelezen, met welke hardware software kun je dat het beste doen?

Zijn er mensen in de buurt (Noord-Holland) die deze hardware/software zelf hebben?

Het liefste ga ik zelf aan de gang maar alle hulp en tips zijn welkom.

Timo

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hoi, zelf ook een probleem gehad met een kapotte airbag computer van mijn z3 2.0 uit 2000. Een kapotte side inpact sensor sloopte mijn computer. Ik heb dit probleem na veel pijn, moeite en sleutelen zelf opgelost.

Wees eerst zeker dat de computer stuk is. Koop een goede uitleestool. Je moet als je de ronde obd stekker hebt onder de kap deze gebruiken met de airbags. Via de obd2 stekker onder het stuur lukt het niet! Bij mij deed een oude laptop en het programma INPA de trick. Zo een setje hoeft niet duur te zijn en kun je uiteidelijk alles doen met je auto. Ook modules inleren. Bewaar alle foutcodes die je de eerste keer uit de oude computer haalt. Als de computer stuk is, komt dat door een ander apparaat, bv een defecte gordelspanner of zoals bij mij een defecte side inpact sensor. Kapotte computers kun je niet meer inleren en de foutcodes wissen.

Autos uit 2000 hebben een computer die snel stuk gaat. Deze zijn alleen een korte periode gemonteerd geweest, Daarna vervangen door een beter type. Je kunt dit nieuwe type monteren, maar dan moet je ook stukken bekabeling vervangen naar de side inpact sensoren onder de voorstoelen. Volgens mij moet je de sensoren ook vervangen voor een nieuwer type, heeft met de pinbezetting te maken.

Al met al een heel gedoe en een kostbare zaak.

Ik ben me eerst goed gaan inlezen en heb deze link toen gevonden en alles doorgelezen. Hier staat precies wat er aan de hand is en staan de typenummers van de foute computers.

https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2322637-Air-bag-control-module-2000-Z3-Roadster

Ik heb uiteindelijk een werkede computer met precies hetzelfde typenummer gevonden en gemonteerd. Daarna ingeleerd en 1 voor 1 alle sensoren/airbags aangesloten. Dan kun je fouten gaan wissen en opsporen welk apparaat kapot is. Dit is een zeer tijdrovend geheel en je moet goed weten wat je doet. Uiteindelijk had ik 2 problemen. De stoelmat van de bijrijdersstoel was kapot en de rechter sensor onder de stoel was stuk. Dit komt door vocht onder de stoel.

Ik raad je aan om de boel onder de vloerbedekking van de stoelen te bekijken en schoon te maken vaak veel roest en vocht.

Toen ik wist dat de rechter inpactsensor stuk was heb ik een nieuwe bij de dealer gekocht en gemonteerd. Dit was een gelukzalig moment toen ik eindelijk het rode airbaglampje had verholpen. Nu hopen dat de computer heel blijft maar doet het al weer 2 jaar nu.

Nou heel verhaal hoop dat je er wat aan hebt en laat de airbag eerst uitlezen met een goede tool. Het hoeft niet te zijn dat ie stuk is. Let op: als je de ronde obd stekker onder de kap hebt deze gebruiken!

Succes ermee.

Vincent

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik lees niet dat je al geprobeerd hebt om de accu aansluitingen los te nemen. De auto een poosje geheel spanningsloos zou wellicht kunnen helpen om een reset te krijgen. Als er echt iets stuk is, werkt dat uiteraard niet. Maar zolang dat onzeker is...….

Deel dit bericht

Link naar bericht

alle methodes genoemd gaan niet helpen 🙂

wat wel helpt , is met OBD verloop naar ronde connector te koppelen op de obd port onder de motorkap 

de Z3 is een overgangsmodel qua oude en nieuwe obd port..  en heeft dus 2 aansluitingen (onder stuur, en onder motorkap)

de airbag stuurmodule is gekoppeld aan de obd onder de motorkap, en kan je dus daar vrij makkelijk resetten met inpa

vragen,   just ask!

Deel dit bericht

Link naar bericht

TimoDino ik woon in de kop van Noord Holland en ben in bezit van een Laptop met INPA incl. kabels voor ODB1 en 2. Uitlezen heb ik wel gedaan bij mijn eigen Z3 (zes cilinder 2.0L met automaat) maar programmeren nog nooit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Michb zei:

TimoDino ik woon in de kop van Noord Holland en ben in bezit van een Laptop met INPA incl. kabels voor ODB1 en 2. Uitlezen heb ik wel gedaan bij mijn eigen Z3 (zes cilinder 2.0L met automaat) maar programmeren nog nooit. 

Met inpa programmeer je ook niet 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Programmeren met "Expertentool"!? Wordt meestal samen met INPA 'geleverd'.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zijn inderdaad meer tools in het pakket. Heb ik alleen nog niet geprobeerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 20-11-2019 om 08:10, HAL2001 zei:

Maar iets anders. Een Z3 2.5 automaat uit de VS. Dat klinkt bijzonder. 

Officieel 2,3 🙂 

Op 20-11-2019 om 06:45, Vinnie zei:

Vincent,

Dank je wel dat geeft een mooie leidraad.

Op 20-11-2019 om 06:45, Vinnie zei:

Op 20-11-2019 om 17:06, Horus zei:

Ik lees niet dat je al geprobeerd hebt om de accu aansluitingen los te nemen. De auto een poosje geheel spanningsloos zou wellicht kunnen helpen om een reset te krijgen. Als er echt iets stuk is, werkt dat uiteraard niet. Maar zolang dat onzeker is...….

Reeds geprobeerd, helaas geen resultaat.

Thanx voor de tip

Deel dit bericht

Link naar bericht

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in