Ga naar inhoud
Zoeken in
  • Meer opties...
Zoek resultaten die het volgende bevatten...
Zoek resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

Metalazo

BMW Z4 E85 3.0i 2003 Stuurbekrachtiging probleem

Aanbevolen berichten

BMW Z4 E85 3.0 2003 Stuurbekrachtiging probleem

Hoi Allemaal,

Geprobeerd te zoeken in het forum naar een oplossing/antwoord, maar kom toch elke keer op Sticky Steering uit en is het niet in dit geval.

Afgelopen weekend merkte bij het wegrijden dat het sturen toch zo verdomd moeilijk ging en inderdaad een Lampje op het dashboard met een stuur en "!" teken.

- Auto van contact gehaald

- Sleutel uit contact

- Even wachten

- Sleutel er terug in

- Auto op contact, alle lampjes gaan netjes uit

- Auto starten

En wat denk je, niks meer aan de hand. Gewoon dat weekend 200KM kunnen rijden zonder problemen met meerdere stops er tussen.

Vanmiddag helaas weer hetzelfde probleem, ook weer dezelfde bovenstaande procedure herhaald en gek genoeg werkt alles weer naar behoren.

Morgen ochtend wordt de auto even uitgelezen bij de garage voor foutmeldingen. Maar zijn er forumleden die eventueel alvast een idee weten wat het is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

aangepast door Metalazo

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nog genoeg olie in de bekrachtiger?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Ruud_19 zei:

Nog genoeg olie in de bekrachtiger?

Hoi Ruud,

De Z4 heeft toch een Elektronische Stuurbekrachtiging?

Het is een BMW Z4 E85 3.0i uit 2003.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Metalazo zei:

De Z4 heeft toch een Elektronische Stuurbekrachtiging?

🤔 dacht dat er dan alsnog olie gebruikt werdt...not dus🙈

Hopelijk kunnen ze een foutmelding zien en dat het allemaal meevalt.

nieuw stuurhuis doet toch ca.€2k😬

Deel dit bericht

Link naar bericht
50 minuten geleden, Ruud_19 zei:

🤔 dacht dat er dan alsnog olie gebruikt werdt...not dus🙈

Hopelijk kunnen ze een foutmelding zien en dat het allemaal meevalt.

nieuw stuurhuis doet toch ca.€2k😬

Ugh ja had hrt gezien. Zijn een paar bedrijven die ze reviseren, maar ook dat kost rond de 800 euro.....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dammm nog veel geld, hopen op een kleinigheidje dadelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Foto1 Foutcode 00610E
y4mP1__uz-r5HJv9a8vUaxmvvGtSnZACX4xvjXsK

Foto2 Foutcode 006124

y4mBhz-t3ApArIvEM3QVzsbEoTRjgn5LBcOpBtOW

2 Foutcodes die naar voren komen., (Let op, niet naar de andere foutcodes kijken is van een probleem dat er geen verbinding is met mijn CID ;) )

Blijkbaar wordt mijn EPS zeer warm to heet. Dit terwijl het probleem alleen naar voren is gekomen terwijl de auto vanuit een koude start weg rijdt.

Vreemd probleem, we hebben de foutcodes er uitgehaald en we gaan is bekijken of het probleem nog een keer terugkomt. 

aangepast door Metalazo

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nou, spannend. Als het toch niet helpt zou je natuurlijk ook nog op zoek kunnen gaan nara eeen stuurkolom uit een sloop-Z4. Die moet wel goed gedemonteerd worden (anders is de boel niet meer fatsoenlijk uitgelijnd en loop je bovendien risico op draadbreuken, etc.), maar zal wel een stuk goedkoper zijn als het goed is. Alleen komen daar natuurlijk nog wel de kosten bij van uitbouwen huidige stuurkolom, inbouwen nieuwe en fatsoenlijk programmeren. Als die EUR 800,- voor revisie inclusief dat alles is, zou ik toch daar voor gaan. Kun je nog eens verhaal halen als het toch niet goed blijkt te zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, 2.5si zei:

Nou, spannend. Als het toch niet helpt zou je natuurlijk ook nog op zoek kunnen gaan nara eeen stuurkolom uit een sloop-Z4. Die moet wel goed gedemonteerd worden (anders is de boel niet meer fatsoenlijk uitgelijnd en loop je bovendien risico op draadbreuken, etc.), maar zal wel een stuk goedkoper zijn als het goed is. Alleen komen daar natuurlijk nog wel de kosten bij van uitbouwen huidige stuurkolom, inbouwen nieuwe en fatsoenlijk programmeren. Als die EUR 800,- voor revisie inclusief dat alles is, zou ik toch daar voor gaan. Kun je nog eens verhaal halen als het toch niet goed blijkt te zijn.

Deze beste mensen zitten in Sneek, heb ze gevonden via Marktplaats. Een Zekere Hofman.
ander Adres zit in Duitsland, automobilservice rothschenk & hofmann gmbh, 

We gaan is eerst kijken hoe vaak deze foutmelding terugkomt!

Edit: Zojuist contact gehad met de beste meneer in Sneek, alleen heeft hij dit probleem niet eerder meegemaakt en denkt dat het in de regelcomputer zit van de EPS.

Ook Contact gehad met een Duitse man van Rothschenk, ook hij geeft aan dit probleem niet te kennen. Hij nodigde mij wel uit om een diagnose te laten doen. Is ongeveer anderhalf uur rijden.

aangepast door Metalazo
  • Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht

Rothschenk ben ik ook geweest met mijn vorige E85, prima adres en zeer kundige mensen.

Ze hebben toen het lager vervangen mijn stuurkolom ivm Sticky steering.

Eer zit idd een stukje elektronica op het elektrische stuurhuis, dat geeft wel vaker problemen.

Denk dat je het hier moet zoeken.

aangepast door bofkont

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, bofkont zei:

Rothschenk ben ik ook geweest met mijn vorige E85, prima adres en zeer kundige mensen.

Ze hebben toen het lager vervangen mijn stuurkolom ivm Sticky steering.

Eer zit idd een stukje elektronica op het elektrische stuurhuis, dat geeft wel vaker problemen.

Denk dat je het hier moet zoeken.

Bedankt voor je Reactie. Vanmiddag neem ik nogmaals een keer contact op met Rothschenk (Beste man lag ondersteboven in een andere Z4)

Inmiddels ben ik een aantal keer naar de auto gelopen om deze te starten, maar nog geen foutmelding.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een Update sinds gisteren.

Na het werk de auto gestart en jawel, de storing is er weer. Auto uit en aan zetten lost het probleem weer tijdelijk op.
Contact gehad met Dhr Rothschenk uit Duitsland, maar geeft aan dat zij het probleem niet kunnen oplossen aangezien het om een zeldzaam probleem gaat.
Contact gehad met Ekris of het losse EPS unit te krijgen is, maar helaas ze leveren alleen complete Stuurkolommen. 

Ook contact gehad met Ruud, probleem doorgestuurd en ik hoop dat hij eventueel een oplossing heeft.
Zelf opzoek gegaan naar een losse EPS unit, Er zijn er een paar een op Ebay, maar ik moet eerst zelf achter komen welk onderdeel precies in m'n auto zit.

Nog geen licht aan het eind van de tunnel, maar er zijn oplossingen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht

Das balen, hopelijk dat Ruud nog wat weet.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Rothschenk heeft meerdere stuurkolommen op voorraad van de E85 destijds toen ik er was, kunnen je hem daar niet omruilen/inbouwen laten ?

Maar flink balen man.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, bofkont zei:

Rothschenk heeft meerdere stuurkolommen op voorraad van de E85 destijds toen ik er was, kunnen je hem daar niet omruilen/inbouwen laten ?

Maar flink balen man.

Ik kan het eventueel vragen. Maar hier faalt mijn duits heel erg. Zal het is een poging wagen of ze hem willen vervangen, wetend dat het een lastig probleem is om op te lossen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je zou wellicht met google vertaal een mail kunnen sturen, heb ik ook gedaan destijds.

Als je de hele stuurkolom vervangt lijkt me het probleem opgelost, en direct een goed nieuw lager zodat je geen Sticky steering meer krijgt.

Win win.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, bofkont zei:

Je zou wellicht met google vertaal een mail kunnen sturen, heb ik ook gedaan destijds.

Als je de hele stuurkolom vervangt lijkt me het probleem opgelost, en direct een goed nieuw lager zodat je geen Sticky steering meer krijgt.

Win win.

Je zult het niet geloven, Maar deze BMW z4 heeft 0 problemen met Sticky steering! En ik verwacht na 16 jaar ook niet dat dat problemen gaat opleveren :D

Behalve de EPS....het stomste onderdeel moet het weer af laten weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wellicht dat de vorige eigenaar al de excenterring heeft laten verstellen of de kolom is al eerder vervangen door Bmw.

Elke pre facelift E85 krijgt er vroeg of laat mee te maken helaas.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Inmiddels 2 opties aangeboden gekregen bij 2 verschillende bedrijven.

Rotschenk uit Duitsland geeft aan, als ik zelf een werkende EPS unit kan leveren dat zij dit kunnen ombouwen en preventief Sticky Steering oplossen.
kosten ongeveer €600,= + een stuurkolom/EPS unit zien te vinden. (sloop onderdelen tussen de 500 en 1200 euro.

Het Bedrijf Auto-Elect in Zeewolde werkt samen met JVB Auto's, geven aan dat ze mijn Stuurkolom/EPS unit kunnen repareren/reviseren.
Kosten zitten rond de €1900,-

Lastige keuze wat ik wil gaan doen. Het zijn in iedergeval 2 keuze's die een stuk goedkoper zijn dan een compleet nieuw Stuurkolom te laten plaatsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hoi Metalazo, (en alle andere!) ik lees al een poosje fanatiek op het forum mee, en neem mij steeds voor om mij eens netjes voor te stellen.. In dit geval kon het niet laten om te reageren, ik heb namelijk exact het zelfde probleem met mijn Z4 gehad. Uiteindelijk is er bij Autobedrijf Hofman in Leek een gereviseerde stuurkolom geplaatst voor een bedrag rond de 800 euro. Uitstekende services daar en ik kon er op wachten. Tijdens het wachten kun je genieten van de uitgebreide uitgebreide collectie aan klassiekers aldaar.

groet Marcello

Deel dit bericht

Link naar bericht

^Goede tip. Kun je ook nog aangeven wanneer je dat ongeveer hebt laten doen? Dat is voor Metalazo goed om te weten omdat de prijzen voor Z4 onderdelen en services de laaatste tijd nogal in de lift lijken te zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, MarcelloT zei:

Hoi Metalazo, (en alle andere!) ik lees al een poosje fanatiek op het forum mee, en neem mij steeds voor om mij eens netjes voor te stellen.. In dit geval kon het niet laten om te reageren, ik heb namelijk exact het zelfde probleem met mijn Z4 gehad. Uiteindelijk is er bij Autobedrijf Hofman in Leek een gereviseerde stuurkolom geplaatst voor een bedrag rond de 800 euro. Uitstekende services daar en ik kon er op wachten. Tijdens het wachten kun je genieten van de uitgebreide uitgebreide collectie aan klassiekers aldaar.

groet Marcello

Dankjewel voor je reactie! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 24-8-2019 om 08:53, MarcelloT zei:

groet Marcello

Gisteren contact gehad, helaas hebben ze geen kolom liggen. Ze kunnen eventueel de elektronica vervangen, maar kosten boven de 1300 euro.

Op dit moment heb ik contact met autoelect in zeewolde voor reparatie. 

Gek genoeg laat de storing zich nu met het warme weer niet meer zien....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Is idd een goed aanvulling 2.5Si, ik heb in juni van dit jaar mijn stuurkolom laten vervangen voor een gereviseerde.

En als ik de reactie Metalazo hierboven lees, heb ik ook eens een keer "mazzel" gehad (lees mijn voorstel topic)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Even een update met "knock on wood".

Vorige week dinsdag voor de laatste keer de storing gezien. Wat is er die dag gebeurd? 

- Foto gemaakt van het typenummer EPS
- Hierdoor heb ik de KM Teller/instrument cluster los gehaald.
- Wat stof weg geveegd wat op de EPS unit zat (dun laagje niks extreems)
- Instrument cluster terug geplaatst.

Sinds dien ( met het hetere weer zelfs) Geen storing meer meegemaakt!

Met Carly OBD stekker de foutcodes uitgelezen en verwijderd. Gek genoeg denkt Carly dat de foutmelding in mn radio systeem zit. ( zie uitdraai)

Binnenkort naar iemand toe die meer software heeft en dat we kunnen nakijken of we dit software matig kunnen oplossen. Dat het nu zo weinig voorkomt vind ik een gek probleem.
Op internet krijg ik ook zeer weinig tot niks gevonden van mensen met een overhit EPS unit bij een BMW Z4.

Ik ga het nogmaals afwachten, Gekke auto......

Diagnostics Report.pdf

Deel dit bericht

Link naar bericht

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in