Ga naar inhoud
Zoeken in
  • Meer opties...
Zoek resultaten die het volgende bevatten...
Zoek resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

pierre724

Gekke electronische zaken: Kbus / ignition switch?

Aanbevolen berichten

Gekke electronische zaken

Heren, Dames,..

 

Ik ben mijn 2003 Z4 aan het leren kennen,

Zo weet ik dat de accu na een week helemaal leeg is, (lekstroom?!).

Vandaag ben ik weer eens gaan rijden, en hetgeen me nu gebeurd:

 

- head-up display hangt vast (tijdsindicatie althans, de lengte-breedte graad blijft wel flexibel bewegen)

- radio gaat niet meer aan, nadat ik hem uit zette

- de knipperlichten doen het wel, in het dashboard zie ik echter niks tikken en knipperen

- de elektrische kap gaat niet meer dicht.

 

Opnieuw starten (tweemaal gedaan) maakt geen verschil

 

Ik weet niet waar ik nu moet gaan zoeken voor een oplossing, ik zie geen verband in de zaken?

 

help?

aangepast door pierre724

Deel dit bericht


Link naar bericht

Als je ogenschijnlijk willekeurige Gremlins hebt: begin bij de basis.

Is je accu voldoende opgeladen?

Geen vocht in zekeringkast(en)?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Zou beginnen met het doormeten van je accu en dynamo, daar krijg je echt dit soort vreemde spookzaken van.

Modules die niet de juiste voltages krijgen kunnen de gekste dingen gaan doen.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Na enkele uren stilstand, startte hij weer en nu geen enkel probleem meer... heel vreemd.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Het is idd vreemd, maar je kunt blijven gissen, een goede diagnose stellen lijkt me noodzakelijk.

Juist met de simpelste zaken beginnen zoals de accu/dynamo.

Naar de dealer of goede specialist zou ik doen.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Goed:

 

de saga continues,.. en hoe.

 

aangezien ik mijn accu had volgereden ten tijde van dit topic,

en vermoedde een lekstroom te hebben,

 

had ik de min van mijn accu afgekoppeld na thuiskomst.

 

een week later wilde ik weer rijden, minpool erop, en .... niets.

hoe kan een volle niet aangesloten accu nou leeg gaan (= bosch accu, ziet er nieuw uit)

weer overgestart, en gaan rijden.

kap ging open, radio werkte niet, knipperlichten wel aan de buitenkant, niet op het dashboard met de kenmerkende tik.

 

toen reed ik naar regio Rotterdam vanuit Amsterdam,

liet ik een nieuwe-reservesleutel inprogrammeren en slijpen (tip!  50 euro..!)

 

ook liet ik mijn auto uitlezen:

geen storingen,.. via een andere tool kwam er wel een storing uit K-bus !?

Lang verhaal kort: de radio bleef het niet doen, knipperlichten op het dashboard ook niet, en de kap ging weer niet dicht!

 

en welke dag was dat:

precies ja, 19 juni:

https://indebuurt.nl/rotterdam/nieuws/weer/code-oranje-onweer-noodweer-rotterdam~90908/

 

Dus met open kap naar huis gegaan, natuurdouche, etcetera.

In Amsterdam (hoe kan het ook anders) straalde de zon weer dus droogde ik op.

 

De kap bleef echter weigeren (kreeg simpelweg geen stroom, niet eens een rood ledje dat er te weinig spanning is), net als de knipperlichten en radio/cd.

's avonds laat, na ellenloos proberen, aan/afkoppelen accu, nam ik er om  23.30h genoegen mee dat ik naar een betaalde overdekte parking zou moeten. Ik was al vertrokken en toen ging hij plots wel dicht !?

 

dus:

kbus storing,... vermoeden van de uitlezende sleutelfanaat: het ligt niet aan de KBUS,

maar aan dit mooie onderdeel: ''ignition switch'' 61-32-6-901-961.

 

https://www.amazon.com/Bapmic-61326901961-Ignition-Starter-Switch/dp/B06XSZW1HL

 

Deze zou gremlins kunnen veroorzaken,

gekke storingen, omdat hij de stroom niet goed doorgeeft.

 

eergisteren startte de wagen na 3 dagen stilstand meteen (met radio die daarna plots weer wegviel, en soms met soms zonder knipperlicht signaal op het dasboard, kap lekker dicht gelaten ), 20km gereden, zonder de accu af te koppelen geparkeerd, en vandaag start hij weer niet. had niet eens genoeg accuspanning om de centrale vergrendeling te openen.

#thuiswerken.

 

morgen komt éindelijk het onderdeel binnen.

ik kom in de lucht met een review.

 

hopelijk bespaar ik anderen dit soort gremlin-storingen hiermee.

Rémy

 

PS. heeft een andere forumgenoot deze problemen ook al eens meegemaakt?!

 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door pierre724

Deel dit bericht


Link naar bericht

De "ignition switch" is bij Z4s wel een vaker voorkomende bron van problemen. Zie bijvoorbeeld hier. Het probleem is ook niet beperkt tot Z4s. ook somige andere BMWs kennen dit probleem. Zie bijvoorbeeld hier.

 

Ik hoop dat een nieuwe je elektrische problemen oplost: het zou een goedkope oplosisng zijn. Bovendien makkelijk zelf te doen. Succes!

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Heb het hele topic niet gelezen, excuses! 

 

Werkt je airco? Zou kunnen zijn dat de auto in 'transport modus' is gegaan, dan werken iig veel zaken ook niet. Mocht dat niet het geval zijn, zou ik aanraden een nieuwe accu aan te schaffen. Het schijnt dat deze auto's gekke dingen doen bij een te lage spanning. 

 

Succes in ieder geval! 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 minuut geleden, Sgub zei:

Heb het hele topic niet gelezen, excuses! 

 

Werkt je airco? Zou kunnen zijn dat de auto in 'transport modus' is gegaan, dan werken iig veel zaken ook niet. Mocht dat niet het geval zijn, zou ik aanraden een nieuwe accu aan te schaffen. Het schijnt dat deze auto's gekke dingen doen bij een te lage spanning. 

 

Succes in ieder geval! 

 

De airco heeft steeds gewerkt, de stoelverwarming ook, ramen ook,...

 

 

hoe dan ook:

hier zie je vergelijkbare issues:  https://www.zpost.com/forums/showthread.php?t=1507987

 

hoe dan ook: het onderdeel komt, ik houd de forumgemeenschap op de hoogte

(vind het vooral heel vreemd dat niemand eerder iets op dit forum heeft bericht over Kbus / Ignition Switch issues)

Deel dit bericht


Link naar bericht

Op de accupool staat het productiejaar, laatste twee cijfers. Zou daar toch ook eens naar kijken.

Deel dit bericht


Link naar bericht

^^ Zo vreemd is dat toch niet? Zpost is een groter forum dan wij zijn en uit de post die jij citeert volgt dat er daar 3 a 4 mensen last van hebben gehad. In Engeland (zie mijn post, ook een groter forum) ook maar een paar keer.. Het komt dus (gelukkig maar) ook weer niet zo vaak voor kennelijk.

 

Opnieuw: succes!

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur geleden, Frenkie zei:

Op de accupool staat het productiejaar, laatste twee cijfers. Zou daar toch ook eens naar kijken.

 

ga ik doen!

 

na kort overstarten kon ik hem overigens moeiteloos opnieuw starten, keer op keer?

De ene keer was hij dus leeg na 4 dagen, daarna plots na 2 dagen?

klinkt dit als een accuprobleem?

 

EDIT: ik zie op de sticker van bosch allerlei nummers. op de zijkant en polen zelf geen nummer?

aangepast door pierre724

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ignition switch is vervangen,..

0 effect. Dus 55 ekkies weggegooid :s 

 

zometeen ga ik de accu wisselen... 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hou de moed erin Pierre! Die ignition switch vervangen kan ook geen kwaad. En als je er echt van baalt kun je hem tweedehands ook wel weer kwijt raken ...

Deel dit bericht


Link naar bericht

Goed: ook een nieuwe accu is na enkele dagen helemaal leeg.

 

Weet iemand een garage of handige kerel, gespecialiseerd in z4 elektrische storingen,

komend van waarschijnlijk de Kbus.

 

regio Amsterdam / Hilversum ?

of elders als het betaalbaar is,..

 

iemand raadde me garage Buursema aan,.. die ligt echter in Leek (Groningen).

Zelf woon ik in Amsterdam-Zuidoost.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Tja hier is maar één adres: Ruud van Vuuren in Reeuwijk, de Z specialist. Bellen is het snelst.....

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ben maar weer aan het prutsen geweest:

want een garage kost me erg veel geld, als het moet moet het,..

als ik zelf mijn handjes uit de mouwen kan steken doe ik dat.

 

Ik heb met deze hele goede instructie, de Kbus gevonden en gedemonteerd:

https://www.bmwgm5.com/

 

https://www.zpost.com/forums/showthread.php?t=1507987

 

Dat spanning doormeten op de palletjes lukte me niet: doe vast iets fout.

 

Toen kreeg ik een Eureka moment:

-> de 6 CD-wisselaar die me vanaf aanschaf gedoe gaf toen ik hem wilde proberen.

Die leek non-stop te proberen een CD te pakken (wat nooit lukte).

Dus: zekering 48 eens eruit gehaald, accu overgestart,..

 

het zou zomaar kunnen dat we de dader te pakken hebben.

 

Ik hou jullie op de hoogte!

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Het zou wel kunnen: het circuit van de CD wisselaar (en dus zekering 48) werkt altijd en niet alleen als het contact aan is: 

 

900C02C5-FF70-4407-A5A2-434C36E2A43E.png

 

Als je CD wisselaar dus blijft zoeken kan dat heel lang doorgaan ...

Deel dit bericht


Link naar bericht

ik denk dat we met zekerheid kunnen zeggen dat dit het was.

Alle systemen zijn weer back online,.. alles werkt zoals bij aanschaf,

 

zelfs de elektrische spiegels die het sinds aanschaf niet deden.

 

kan ik eindelijk met vertrouwen in de wagen, er weer mee rijden.

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht

Mooi! Dan kun je ook overwegen om de CD wisselaar maar meteen helemaal te demonteren en te vervangen door iets anders (CP 600 / Blue Music / etc.), of door een extra opbergvakje tussen je stoelen 🙂

Deel dit bericht


Link naar bericht
2 uren geleden, pierre724 zei:

ik denk dat we met zekerheid kunnen zeggen dat dit het was.

Alle systemen zijn weer back online,.. alles werkt zoals bij aanschaf,

 

zelfs de elektrische spiegels die het sinds aanschaf niet deden.

 

kan ik eindelijk met vertrouwen in de wagen, er weer mee rijden.

 

 

Gaaf dat je het probleem opgelost hebt!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Helaas heren:

 

Het is zoals de Engelsen zeggen: ''the gift that keeps on giving''

De elektrische gremlins zijn weg sinds de cd-wisselaar zekering uit is, echter wordt mijn accu nog steeds binnen een paar dagen helemaal leeggetrokken.

Met de voormalige accu (die niet oud was denk ik) is zelfs binnen een paar uur te leeg om te starten.

De zekering voor het alarmsysteem heb ik ook eruit gehaald, die was bij aanschaf ook eruit.

 

Aaaargh,...

iemand tips? of handiger dan ik in de buurt van Amsterdam.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Meten dus, en met dat lijstje van hierboven de “always hot” zekeringen een voor een trekken. En dan maar hopen dat er geen achteraf ingebouwde spullen in zitten.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Goed,..

ik word er gek van.

 

accuspanning is goed. 12.81

startspanning ook (laagste dip) : 10.7

laadspanning met draaiende accu ook 14.xx

 

de lekstroom met alle zekeringen (behalve CD-wisselaar en Alarm) ingestoken, afgesloten wagen, is 2.13 ampere

met de zekering 45 aanvullend eruit (airbag?) is de lekstroom 1.31 ampere

met zekering 45 eruit én zekering 49 (navigatie/head-up display systeem) eruit is de lekstroom 0.27 ampere.

 

Wat dus vreemd is, is:

als ik zekering 49 er terug in doe, en 45 (airbag) niet,.. doet mijn head-up display het niet.

als ik 45 vervolgens er ook terug in doe, doet de head-up display het weer wel?

volgens het schema zou 45 echter daar niks mee te maken moeten hebben?

 

Ik heb overigens wel het idee dat de navigatie-unit (waar momenteel geen CD in zit)

nog lang blijft zoeken/spoelen (het geluid vergelijkbaar met een harde schijf die ronddraait in een laptop) nadat ik de auto afgesloten heb.

Dit stopt uiteindelijk wel.

 

Kan iemand eens meedenken? ik ben namelijk niet technisch of een elektrotechnicus.

 

aangepast door pierre724

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik heb toevallig ook problemen met een leeglopende accu (E85 2.5Si '06), soms duurt het een week, en het is ook al eens in een dag gebeurt.

Ik heb de rust spanning toen gemeten met gewoon alle zekeringen er in: 20mA, dus ruim 2A die jij noemt is iig te veel. Volgens de ANWB/Wegenwacht monteur (mijn buurman) is 20mA wel normaal.

In mijn geval is het ontlaad probleem lastig omdat bij metingen aan accu, dynamo/spanningsregelaar alles goed is.

In jouw geval denk ik dat je toch met een "sluipverbruiker" te maken hebt, en zelfs 0.27A (270mA) lijkt mij al best veel..

Hoe lang heb je trouwens gemeten? Bij mij is het direct na afsluiten 2 á 3 A, en na ongeveer 2min zakt hij naar 20mA.

TIP: Ik heb nu standaard startkabels en een acculader achterin liggen:blush: dus kan iig altijd rijden.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden