Ga naar inhoud
Zoeken in
  • Meer opties...
Zoek resultaten die het volgende bevatten...
Zoek resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

Aanbevolen berichten

Hoog olieverbruik

Hallo, 

Mijn bmw z4 e85 2.5i met 192 pk gebruikt veel olie. 1liter op 900 km. Ik zit al een tijdje te zoeken op internet waar het aan kan liggen. De volgende info heb ik voor jullie: hij rookt of dampt totaal niet, niets te zien aan de kvs, ik heb ook niet het idee dat hij minder compressie heeft, loopt en start als een klokje, zeer tevreden over het verbruik van benzine, ik gebruik 5/30 olie. En rij voornamelijk korte stukken 10 tot 25 km bijna dagelijks, 195000 op de teller. Beetje slush aan de oliedop en de pijlstok. Ik lees vanalles over de Karter ventilatie, dat is dan ook het eerste wat ik ga laten vervangen. 

Graag een mening van iemand anders hierover

Groetjes van een bezorgde z4 rijder

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik ken het gevoel 😕 mijne zat op 1:750. 

Inmiddels zijn de klepseals vervangen (500km geleden) en het peil lijkt minder hard te zakken. Dus de komende tijd ga ik het ontdekken. 

Je kunt testen of het de klepseals zijn door de (warme) motor zo'n 10 min stationair te laten draaien, dan gas geven tot ca 4000 rpm. Als hij dan rookt zijn het de klepseals. Voor 90% zeker volgens "mijn" bmw specialist. Sterkte 😏

Deel dit bericht


Link naar bericht

Die relatief korte stukken zijn ook niet echt goed, motor komt niet fatsoenlijk op temperatuur.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Brock, 

Hoeveel km heb je nu gereden sinds de reparatie? Kun je nu al zeggen dat het ook daadwerkelijk aan de klepseals lag? 

Deel dit bericht


Link naar bericht

^Nee, kan ik nog niet zeggen. Ik heb daarna nog maar een paar honderd km gereden. Het verbruik is wel minder, maar kan nog niet zeggen hoeveel. Ik heb hem toevallig gisteren "afgetopt" en vandaag 200 km gereden en geen afname in oliepeil. "fingers crossed" 

Maar heb je die test al gedaan? 

7 uren geleden, casanova72 zei:

Maar ik rij ook regelmatig stukken van 100km+

Heeft ook vooral te maken met hoe de eerste eigenaar er mee heeft gereden denk ik. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Helemaal mee eens.

 

Ik rijd veel voor mijn werk, 35 a 45 dkm per jaar, en heb de afgelopen 12 jaar dus minstens 500 duizend kilometer gereden en nog nooit noemenswaardig olieverbruik meegemaakt. Nog nooit olie bij hoeven te vullen tussen de stipt geplande onderhoudsbeurten in, geen druppel. Dat was met BMW (5 serie diesel), Volvo (V70 benzine) en Mercedes (C350 benzine). Allemaal auto's van de zaak, die ik nieuw besteld heb, en altijd netjes rustig warm heb gereden. Nooit >3000 rpm bij koude motor, altijd strikt aan gehouden. Die respect voor de techniek heeft er voor gezorgd dat ik al die auto's probleemloos van 0 tot 150dkm heb gereden. De BMW zelfs tot bijna 200dkm en die was daarna in showroomstaat, reed als nieuw, en geen enkel defect of probleem mee gehad (op een lekke radiator door steenslag na).

 

Mijn sterke vermoeden is dat een te hoog olieverbruik bij een gebruikte auto komt omdat de 1e eigenaar er onzorgvuldig mee om is gegaan. Lees: Te veel gas gegeven terwijl de motor nog koud was.

aangepast door timewa

Deel dit bericht


Link naar bericht

Als er een intrinsieke fout in de het ontwerp van de motor zit, zoals met de positie van de olie aflaat kanaaltjes in de zuiger, dan maakt het gebruik van de motor veel minder uit. Het zou wel kunnen dat het een versterkend effect heeft.

 

Maar het is al net als met roken, iedereen kent wel iemand die tot z’n 97e gerookt heeft. Zo heb ik een collega die z’n gaspedaal als uit/aan knop bedient. En hij woont ook maar 7km van het werk. Gaat goed. Hij rijdt wel Japans, misschien heeft ie gewoon mazzel.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Zelf heb ik de auto nu dik 4 jaar. In het begin was het olieverbruik 7000 km/1ltr olie. na een jaar of 2 begon ik te merken dat hij heel geleidelijk aan steeds meer begon te verbruiken. Ik rij de motor met respect, vooral koud. Ik heb op een topic gelezen dat je een warme motor 10 minuten stationair moet laten draaien. En dan gas moet geven tot 4000 toeren, komt er dan blauwe rook uit dan ligt het aan de zuigerveren. Kan me iemand hier meer over vertellen? 

En brok, zou je me komende weken een beetje op de hoogte kunnen houden wat je verbruik doet? 

Allemaal bedankt voor de reacties tot nu toe.... 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Speculeren heeft geen zin. Gewoon Compressie en oliedruk laten testen . Dat zijn geen dure kosten in een garage.

Je weet dan de status van de motor en of de KM stand wel realistisch is.

 

Pas weer een autokoper in het nieuws die in zijn pas gekochte auto, onder de bestuurdersstoel, een onderhoudsboekje vond dat ruim 100.000km hoger afgestempeld was dan de teller bij aankoop aangaf.

 

aangepast door mohikaan

Deel dit bericht


Link naar bericht
5 uren geleden, casanova72 zei:

En brok, zou je me komende weken een beetje op de hoogte kunnen houden wat je verbruik doet

edit: brok = BroC  :default_kisstogether: 

Maar natuurlijk! We gaan het Hemelvaartweekend naar de Frankrijk(Drome) dus met wat ritjes daar rijden we zo'n 2500km in een week, dus over een week weet ik meer! 

Status vandaag: 270km na aftoppen, en het peil staat nog op max :default_thumbup: (voorheen was elke 200km een streepje eraf zeg maar.)

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur geleden, mohikaan zei:

Speculeren heeft geen zin. Gewoon Compressie en oliedruk laten testen . Dat zijn geen dure kosten in een garage

Helemaal mee eens! Ik had ook al info ingewonnen (bij Carrec (bekend van AutoWeek), dat zijn revisie specialisten van met name BMW).

Maar ik wilde eerst de garage waar ik de Z4 gekocht had de gelegenheid geven om het op te lossen(vond ik wel zo fair). Maar ik had Carrec evt. als "second opinion" onderzoek willen laten doen. Revisies kunnen volgens hen echter wel oplopen van ca. 1000,- (alleen klepseals) tot wel 6000,- (volledige revisie met cilinders honen en overmaatse zuigers) Maar dan is een ruilmotor misschien al voordeliger. Dat laatste is trouwens mijn eigen inschatting (geen ervaring)

aangepast door BroC

Deel dit bericht


Link naar bericht

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden