Ga naar inhoud
Zoeken in
  • Meer opties...
Zoek resultaten die het volgende bevatten...
Zoek resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

BroC

Stevig olieverbruik E85 2.5Si (N52), [Het vervolg...]

Aanbevolen berichten

Stevig olieverbruik E85 2.5Si (N52), wat te doen?

Goedemiddag,

 

Ik heb jullie ca 2 wkn geleden met trots gemeld dat ik eindelijk een nette Z4 heb gekocht uit 2006 met 135k km's

Na deze ruime 2 weken en ca. 1600km kom ik tot de conclusie dat hij behoorlijk olie verbruikt :sad: ik twijfel of hij bij aflevering tot max was gevuld, maar ik heb er iig nu al 2x een liter bij moeten gooien. Dus dat zou dan dus 1 ltr op 800km betekenen. Nu had BMW bij mij van vroeger uit de reputatie dat die wel eens olie verbruiken, maar dit lijkt me echt niet gezond.

Ik rijd de laatste 15jr. Volvo (ook hoge km standen) maar heb nog nooit een druppel olie bij hoeven vullen tussen de beurten van ca. 25k km.

 

De (merkloze) garage had bij aflevering een "groot onderhoud" beloofd, maar dat was door een misverstand een "afleverbeurtje" geworden dus de echte beurt gaat hij nog krijgen.

Voor zover ik kan zien lekt er niets, dus hij verbruikt het echt. De garage heeft geen garantie gegeven, maar de mondeling toezegging dat als er iets is  "komen we daar wel uit"

Het is een heerlijke wagen en wat olieverbruik vind ik niet erg (2e auto dus ca 10k per jaar), maar ik wil hem eigenlijk niet kwijt! :unsure:

 

Wat zijn jullie ervaring en evt. de mogelijke oorzaken? En natuurlijk... wat is er aan te doen?

I.v.m. de komende beurt heb ik zelf nog niets gedaan zoals evt. Wynn's toevoegingen b.v.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

P.S. Ik heb via de zoekfunctie gezocht maar kon niets specifieks vinden over olieverbruik bij de N52 motor.

bmw-z4-roadster-2-5si-facelift-executive 21.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht

Allereerst; zuur verhaal voor je! Sterkte!

 

Het flauwe antwoord is: ze staan er om bekend en uiteindelijk helpt alleen een nieuwe / gereviseerde cilinderkop.

 

Je kunt hier meer lezen, meer specifiek hier. Dat topic kopt weliswaar "tik in de motor", maar het verbruik komt daar oook aan bod. In dat laatste topic vind je ook links naar andere websites, ook over de E9x serie, waar dezelfde motoren in zijn gebruikt.

 

Ik snap dat je bij zo'n mooie en moeilijk te vinden uitvoering in eerste instantie op zoek wilt gaan naar een oplossing om in die mooie Z te blijven rijden, maar ik zou me gelet op de enorme hoeveelheid ellende die zo'n blok je kan opleveren (zie ook mijn relaas in het topic waar ik hierboven naar link), dat ik je wel wil meegeven dat ik daar geen zin in zou hebben in jouw schoenen. Ik zou dus of nu hele rigoreuze afspraken maken met die garagist (in de zin van serieuze maatregelen en niet maar een oliewisseltje), of mijn handen er vanaf trekken.

 

Weliswaar loopt het lang niet altijd zo af als bij mij (en ach: wat is "aflopen"; na de koprevisie en vervanging van nog een berg onderdelen heb ik nergens meer last van gehad en de volgende eigenaar voor zover ik weet ook niet), maar ik zou er toch bang voor zijn.

  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Erg vervelend voor je! Ik heb mn 2.5 SI er speciaal voor ingeruild.  Ik had ook een zwarte uit 2006 maar wel met  aardig wat kmters minder bij inruil in 2015. Het zal toch niet............mijn kenteken eindigde met 97.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Vervelend verhaal en ook mijn schrikbeeld bij de aanschaf van een auto of motor.

Benieuwd hoe het afloopt en of je de koop zou kunnen ontbinden ?

 

Succes !!!

  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
3 uren geleden, Veloce zei:

Erg vervelend voor je! Ik heb mn 2.5 SI er speciaal voor ingeruild.  Ik had ook een zwarte uit 2006 maar wel met  aardig wat kmters minder bij inruil in 2015. Het zal toch niet............mijn kenteken eindigde met 97.

Oké, maar nee dit is niet de jouwe. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Wat kost de reparatie ongeveer (met een koprevisie)?

Deel dit bericht


Link naar bericht
4 uren geleden, 2.5si zei:

Allereerst; zuur verhaal voor je! Sterkte!

 

Het flauwe antwoord is: ze staan er om bekend en uiteindelijk helpt alleen een nieuwe / gereviseerde cilinderkop.

 

Allereerst bedankt voor je reactie!

Je zegt "ze staan er om bekend" maar afgezien van een Vanos en/of DISA revisie kwam ik juist weinig écht motor problemen tegen! En ook geen buitensporig olieverbruik, maar goed... blijkbaar niet goed genoeg gezocht :headwall:

 

Ik heb die genoemde topics idd ook al gelezen, maar hij heeft iig geen last van het tikken, hij loopt stationair zowel koud als warm netjes zonder bijgeluiden.

Het enige wat ik (denk ik) merk is dat je de ene keer meer een duw in je rug krijg als de ander keer als ik hem eens door trek tot de 5 a 6000 rpm (uiteraard alleen als hij warm is, dus minimaal 10-15km gereden) Wat ik tot nu toe gelezen heb zou dat iets met het Vanos systeem te maken kunnen hebben.misschien.

 

Ik ga zo een berichtje sturen naar de garagist met de huidige status. Ik had hem na de eerste liter al op de hoogte gesteld dat ik het verdacht vond, maar goed die beurt krijgt hij 8 Mei, misschien kan ik dan meteen een rigoureuze aanpak afdwingen. Desnoods met een (geringe) bijbetaling van mijn kant hoewel het écht geen koopje was:unsure:, het was een realistische prijs voor een goed exemplaar.

 

Ik hou jullie op de hoogte!

27 minuten geleden, Emi zei:

Wat kost de reparatie ongeveer (met een koprevisie)?

Geen idee!

Deel dit bericht


Link naar bericht

^^ Ik durf je niet te zeggen wat dat nu “all-in” is. Ik weet alleen dat enkel de koprevisie (dus niet incl. inbouwen / uitbouwen, etc.) bij een BMW specialist in Oudenbosch (CVS) in 2011 ongeveer EUR 1000,- kostte. Als ik zou moeten gokken zal het all-in tegen prijsniveau 2019 fors duurder zijn.

 

Maar, let wel: tegen de tijd dat mijn 2.5si hier aan toe was liep die nog op 4 cilinders en plofte als een oude Amerikaan. Daar is BroC gelukkig nog niet ...  

 

Ik wil daar alleen maar mee zeggen dat er eerst een specialist naar moet kijken voor een goed beeld.

Deel dit bericht


Link naar bericht

De vraag is dan nog: ligt het wel aan de kop?? Kan het niet vastzittende olieschraapveren zijn b.v.? 

Daar helpt geen koprevisie voor. Maar dat is mss uit te sluiten door een compressietest geloof ik.

Dan kan je er mss net zo goed gelijk een andere motor in hangen, als ik even rondkijk zijn die voor zo'n 2.5k te koop (met garantie)

Deel dit bericht


Link naar bericht
20 minuten geleden, BroC zei:

...  misschien kan ik dan meteen een rigoureuze aanpak afdwingen. Desnoods met een (geringe) bijbetaling van mijn kant hoewel het écht geen koopje was:unsure:, het was een realistische prijs voor een goed exemplaar.

 

Je kunt meer dan je denkt hoor; als ik even aanneem dat je de auto niet op de zaak hebt gekocht, en dat je de auto bij een bedrijf (dus geen andere particulier) kocht, is dit een consumentenkoop. Dat betekent dat jij als (zo ziet de wetgever dat:) onwetende consument best goed beschermd wordt. Dit olieverbruik hoefde jij echt niet te verwachten. Het is bovendien een heel belangrijk probleem (geen kapot achterlampje ofzo). Daarmee is deze auto wat heet “non-conform”, of dat zou ik de verkoper toch voorhouden. Dat betekent dat de verkoper zich zal moeten inspannen om het goed op te lossen, of dat je van de koop afkunt. Ik zou dat voorstel tot bijbetaling dus nog maar even in mijn zak houden als ik jou was.

 

 

^^ Ja, terecht punt; daarom ook, laat er een echte specialist naar kijken. Ik zeg ook alleen maar wat mij gebeurd is, niet dat dit bij jou ook met zekerheid zo is.

 

Maar een olieverbruik van een liter per 800 km komt niet alleen van je vanos ben ik bang. Dat klinkt toch wat serieuzer.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
8 minuten geleden, 2.5si zei:

Dat betekent dat de verkoper zich zal moeten inspannen om het goed op te lossen, of dat je van de koop afkunt. Ik zou dat voorstel tot bijbetaling dus nog maar even in mijn zak houden als ik jou was

Bedankt voor de tip! Maar dat zou ook alleen een uiterste redmiddel zijn. Ik ga me niet laten afschepen met alleen een motorflush of zo. We kunnen dat best proberen, maar ik geloof idd niet dat het daarmee opgelost is.

 

10 minuten geleden, 2.5si zei:

laat er een echte specialist naar kijken

De garagist noemt zichzelf een BMW specialist, en het schijnt dat de lokale dealer wel eens bij hen komt voor bepaalde storingen, dus ik neem aan dat ze verstand van zaken hebben.

 

Maar we gaan het zien, zoals gezegd ik hou jullie op de hoogte!

Deel dit bericht


Link naar bericht
2 uren geleden, BroC zei:

De vraag is dan nog: ligt het wel aan de kop?? Kan het niet vastzittende olieschraapveren zijn b.v.? 

Daar helpt geen koprevisie voor. Maar dat is mss uit te sluiten door een compressietest geloof ik.

Dan kan je er mss net zo goed gelijk een andere motor in hangen, als ik even rondkijk zijn die voor zo'n 2.5k te koop (met garantie)

 

Klopt...volgens mij is het specifiek bij het type met het grijze klepdeksel een zuiger(veer)probleem en heeft het niets met de kop te maken. Audi had indertijd een vergelijkbaar probleem met een schraapveer oid !?en dat kon met andere zuigers/veren opgelost worden.

Je zou het blok nog een keer kunnen proberen met flushen, iets wat bij mij overrigens totaal geen invloed had op het verbruik.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Voor de hand liggende reden voor hoog olie verbruik lijkt mij na eea. gelezen te hebben falende cilinderafdichting te zijn. Een compressietest kan uitsluitsel geven. Evt. tweede test met toevoeging van olie in de verbrandingsruimte om een lekkende klep uit te sluiten.

 

Problemen met de cilinderafdichting kan veroorzaakt worden door verkoolde olieschraapveren en daarna dichtlopende compressieveren (de sparing in de zuiger dus) De reden dat de olieschraapveren falen ligt kennelijk besloten in het feit dat de olieafvoer van deze veren in de zuiger verkeerd is gekozen. Alleen de 2,5l heeft hier last van, de 3,0l heeft andere zuigers.

 

Redenen waarom de olie niet goed van de olieschraapveren terug loopt behalve dat de kanalen niet goed gekozen zijn, zijn mogelijk een verkeerd inloop beleid bij nieuwe motor, te korte stukken rijden (motor komt nauwelijks op bedrijfstemperatuur), verkeerde olie en de door BMW geadviseerde te lange interval. 

 

Als puur het verkeerde ontwerp van zuigers de oorzaak zou zijn, zou echt elke motor aan de beurt zijn, maar het lijkt erop dat gebruik dus ook van grote invloed is. Rij je 50d per jaar, heb je waarschijnlijk minder last van dit probleem. Een interval van 30d is dan ook prima.

 

Als verkoling van de schraapveren al plaats heeft gevonden en de compressieveren al vast zitten, gaat een flush of andere olie niet helpen. Dan zit je gewoon tegen een revisie aan te kijken. Iets waar je met een ruilblok ook kans op loopt. Al krijg je daar garantie op, welke je op deze motor ook had moeten hebben.

  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Even een update, ik zat inmiddels op een verbruik van zo'n 1 op 750 :sad:

Vandaag de Z4 teruggebracht bij de verkopende garage voor het beloofde groot onderhoud.

En natuurlijk het olieverbruik onderzocht. Conclusie: ze zijn het met mij eens dat zo'n verbruik niet normaal/acceptabel is. Na wat onderzoeken en testen blijken de klepseals de oorzaak te zijn en deze gaan ze laten vervangen. Deze (deel)revisie wordt geregeld door de garagist met in onderling overleg een bescheiden bijdrage van mij. 

Dit wordt uitgevoerd door een bedrijf in Raamsdonksveer, ik weet de naam niet, maar klinkt dat misschien bekend bij één van jullie?

Hij is deze week nog klaar als het goed is, dus  in het weekend weet ik meer... Tot zo ver. 

 

aangepast door BroC
Taalkundig

Deel dit bericht


Link naar bericht
10 uren geleden, BroC zei:

Even een update, ik zat inmiddels op een verbruik van zo'n 1 op 750 :sad:

Vandaag de Z4 teruggebracht bij de verkopende garage voor het beloofde groot onderhoud.

En natuurlijk het olieverbruik onderzocht. Conclusie: ze zijn het met mij eens dat zo'n verbruik niet normaal/acceptabel is. Na wat onderzoeken en testen blijken de klepseal zijn de oorzaak en deze gaan ze (laten) vervangen. Deze (deel)revisie wordt geregeld door de garagist met in onderling overleg een bescheiden bijdrage van mij. 

De revisie wordt uitgevoerd door een bedrijf in Raamsdonksveer, ik weet de naam niet, maar klinkt dat misschien bekend bij één van jullie?

Hij is deze week nog klaar als het goed is, dus  in het weekend weet ik meer... Tot zo ver. 

 

Hopelijk is het hiermee opgelost en kun je echt gaan genieten van je zzzz!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Inderdaad @RubenM, het rijdt toch niet echt ontspannen zo... ik zit elke 5 min op die knop te drukken of het peil nog ok is Pffff :sad:

Deel dit bericht


Link naar bericht

^ Dat gevoel herken ik nog wel ja! Maar ik hoop voor dat het hiermee weer helemaal klaar is. Zou top zijn!

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

UPDATE:

Inmiddels is de klepseal revisie uitgevoerd en ben het Hemelvaart weekend naar Frankrijk (Drome) geweest. Met wat rondritten daar totaal zo'n 2500km gereden.

Na de laatste keer aftoppen (moest in 3x omdat je dus een km of 5 moet rijden voordat kunt zien hoeveel er precies in zit:headwall: ) ging het eerste streepje pas na zo'n 900km weg, dus ik dacht  "dat gaat de goeie kant op" maar helaas ging het daarna toch snel achteruit en uiteindelijk na 1645km weer een liter er in moeten gooien. Nu moet ik zeggen dat er het laatste stuk wel zo'n 150km stevig berg colletjes rijden bij zat.

Na bijvullen ook weer zo'n 250km bergen beklimmen (Mont Ventoux) en gisteren weer naar huis (1050km) en dus weer zo'n 900km tot max blijven staan, en vervolgens op zeg maar ca 1100 ineens 2 streepjes kort na elkaar!! 

Nu staat hij dus op 1250 en nog steeds 2 streepjes dus : "[-]-- OK"

Ik weet niet wat jullie ervan denken, maar ik heb er nog geen vertrouwen in, volgens mij is er meer aan de hand.

 

Wel een andere (prettige) bijkomstigheid, door het goed warm rijden zijn alle olie & roet restanten in mijn uitlaat verbrand denk ik, wat hij klinkt echt beter (minder dof/gedempt) en bij gas los hoor ik nu zo'n lekker "rocheltje" :thumbup:

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hoi brock, bedankt voor je update. Nog niet een heel geruststellend bericht. Ben benieuwd hoe dit verder afloopt... 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Mijn 3.0 uit 2003 verbruikt gewoonlijk 8000:1 (5W40) maar met vol gas door de Eifel 1600:1. Ik vind mijn waardes niet verontrustend. Bij normaal rijden zou ik het normaal vinden om 5000 km te halen met 1 liter verbruik...

Deel dit bericht


Link naar bericht
16 minuten geleden, Juriaan81 zei:

Bij normaal rijden zou ik het normaal vinden om 5000 km te halen met 1 liter verbruik...

Helemaal mee eens! 

Nu dus kijken hoe het onder woon-werkverkeer omstandigheden gaat. 

Is die 5W40 trouwens de voorgeschreven olie of al aangepast nav het olieverbruik? 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik pas als engineer graag dingen aan 😁

De 5W40 is bij warme motor iets dikker en heeft in mijn ogen alleen maar voordelen boven 5W30, zeker voor wat oudere motoren. De wat opgelopen spleten hebben baat bij een dikkere oliefilm. 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Kleine update voor wie het interesseert:

Weer een liter erbij, nu 1725km gereden, dus een geringe verbetering. Waarvan een 1100km snelweg (130-140km/h constant) en o.a. de Mont Ventoux beklommen (200km)

Nu dus weer "gewoon" woon-werkverkeer en een rondritje af en toe, ben benieuwd hoe dat gaat.

 

Op 5-6-2019 om 17:56, Juriaan81 zei:

De 5W40 is bij warme motor iets dikker en heeft in mijn ogen alleen maar voordelen boven 5W30, zeker voor wat oudere motoren. De wat opgelopen spleten hebben baat bij een dikkere oliefilm. 

@Juriaan81 Ik wil in overleg met de garage de 5W40 eens proberen, ben benieuwd wat zij daarvan vinden.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ja, als je hiermee naar BMW gaat vertellen ze je vermoedelijk dat 1:1725 nog wel een acceptabel olieverbruik is. Als ik het me goed herinner is er zelfs een BMW service bulletin waarin BMW personeel argumenten krijgt uitgelegd over waarom een moderne motor nou eenmaal olie verbruikt ...

 

Ik vind 1:1725 nog altijd heel erg veel, ik zou eerder aan 1:5000 of meer denken als de onderkant van "normaal" voor wat oudere motoren. Ik zou hier dus nog niet tevreden mee zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden