Spring naar bijdragen
Zoeken in
  • Meer opties...
Vind resultaten die...
Vind resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

kolsthoorn

Foutcode DME (mixture too lean, bank 1) - P0171

Aanbevolen berichten

Foutcode DME (mixture too lean, bank 1) - P0171

Hoi allemaal,

 

Sinds een tijdje gaat mijn motor management lampje (oranje motorblok) eens in de paar dagen branden.

Na de Z3 uitgelezen te hebben met mijn laptop en ISTA-D kwam ik erachter dat hij de volgende foutcode aangeeft: 

 

image.thumb.png.67e246f989fc76465161797d115b7f9b.png

 

Zoals te zien dus een "DME: Fuel trim bank 1, permissible range exceeded".

Dit komt overeen met de OBD foutcode P0171.

 

Na op internet al wat rondgekeken te hebben kwam ik al snel uit op een vacuumprobleem ergens in de luchtinvoer.

Vaak gaat deze error gepaard met P0172 wat dezelfde error is maar dan voor bank 2.

In dat geval las ik dat vaak de luchtmassameter de boosdoener is, maar aangezien bij mij alleen bank 1 het probleem lijkt te zijn denk ik dat dit bij mij niet het geval is.

 

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met soortgelijke problemen en weet iemand in welke richting ik zou kunnen zoeken om de boosdoener te vinden?

 

Alvast bedankt!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik heb de storing ook eens gehad in mijn M52 528i. Het is bij mij nooit meer terug gekomen. 

Puur theoretisch zou ook je lambda sonde niet goed kunnen zijn (vooral als je tijdens de storing geen vermogen verliest) of een slechte injector. Daarnaast geeft onvoldoende ontsteking ook een luchtoverschot. Dus een van de bobines 1 - 2 of 3.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Bougies er uit draaien en de kleur vergelijken.

 

Ze moeten allemaal mooi koffie bruin zijn, als er een witte aanslag op zit loopt die veelste arm.

 

Dat zou ik als eerste doen, daarna verder kijken wat er aan de hand kan zijn.

 

Heb je BMW inpa?

Je kan ook de fuel trims analyseren.

 

 

bewerkt door Jan-Willem

Deel dit bericht


Link naar bericht

Bedankt voor jullie reacties.

 

4 uur geleden zei Juriaan81:

Ik heb de storing ook eens gehad in mijn M52 528i. Het is bij mij nooit meer terug gekomen. 

Puur theoretisch zou ook je lambda sonde niet goed kunnen zijn (vooral als je tijdens de storing geen vermogen verliest) of een slechte injector. Daarnaast geeft onvoldoende ontsteking ook een luchtoverschot. Dus een van de bobines 1 - 2 of 3.

Dat hij 1x voorkomt heb ik inderdaad vaker gelezen. Ik heb daarom de error ook maar meteen gereset de eerste keer.

Nu kwam hij een aantal dagen geleden voor een tweede of derde keer terug (weliswaar iedere keer met 3-4 dagen er tussen).

 

1 uur geleden zei Jan-Willem:

Bougies er uit draaien en de kleur vergelijken.

 

Ze moeten allemaal mooi koffie bruin zijn, als er een witte aanslag op zit loopt die veelste arm.

 

Dat is inderdaad ook een goeie. Dan weet ik in ieder geval of de error terecht is of dat er wellicht een sensor defect is.

 

Had zelf nog wat verder op internet gekeken en zag dat je a.d.h.v. de short term en long term fuel trims ook wel het e.e.a. kunt concluderen.

Wanneer het opgetelde percentage (short term + long term) blijkbaar erg hoog is (> 20-30%) tijdens stationair lopen en niet bij wat hogere toeren, dan is de kans erg groot dat er sprake is van een vacuum lek.

Nu nog even uitzoeken waar ik dit ergens in ISTA-D kan uitlezen, want met mijn Bluetooth OBD adapter wilde dit niet echt lukken. 😅

 

Daarnaast las ik ook dat wanneer er errors ontstaan er een zogenaamd freeze-frame wordt bewaard met diverse meetwaarden van het moment waarop de error ontstond.

Ik heb de laatste error maar weer gereset (omdat de auto met zo'n actieve error blijkbaar op een "veilig" profiel gaat lopen, waardoor hij een stuk duurder loopt) maar daardoor ben ik vermoedelijk wel mijn freeze-frame data kwijt.

Zal dadelijk nog eens een keer kijken of ik de freeze frame data nog kan uitlezen en anders daarvoor maar even wachten totdat de error weer terugkomt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
6 uur geleden zei Jan-Willem:

Bougies er uit draaien en de kleur vergelijken.

 

Ze moeten allemaal mooi koffie bruin zijn, als er een witte aanslag op zit loopt die veelste arm.

 

Dat zou ik als eerste doen, daarna verder kijken wat er aan de hand kan zijn.

 

Heb je BMW inpa?

Je kan ook de fuel trims analyseren.

Ik heb INPA inmiddels wel geïnstalleerd (nog geen testjes mee gedaan).

Kun je wat betreft fuel trims meer uitlezen dan met een simpele OBD -> USB tool?

 

Heb ook het filmpje die je linkte even bekeken en heb dezelfde testjes gedaan.

Hierbij wat resultaten (waaronder de snelheid, RPM's en fuel trims):

 

Koude motor:

image.thumb.png.6033a671f40376017893c13eeb3750a0.png

Zoals hierboven te zien is zie je dat de short term fuel trims beide iets boven 0 liggen (±7%) bij stationair. Bij meer toeren gaat dit richting de 0% en zelfs iets negatief.

Wat me wel opvalt is dat de long term trims vrij hoog zijn, weet niet hoe dit zou kunnen komen. Deze veranderen ook eigenlijk zo goed als niet bij het veranderen van de toeren.

 

Stukje op de snelweg:

image.thumb.png.6258b25b962bf8e3256345a07b00b1a4.png

Hier lijken de short term fuel trims te varieren tussen -5% en 10%.

 

Weer een stukje stationair na de snelweg:

image.thumb.png.4078a9c1df3d88178e2c344a12c2366c.png

Het lijkt erop dat de short term fuel trims bij het stationair draaien na een stukje snelweg gereden te hebben beter zijn (tussen -3% en 3%).

 

Nog een stukje in een 30-gebied (dit is overigens ook (toevallig) de situatie waarin de vorige keer de foutcode getriggered werd):

image.thumb.png.8db36bfbfe7a9327957e762cf5af8243.png

Hier zie ik weer meer variatie in de short term trims.

 

Tot slot weer bij thuiskomen:

image.thumb.png.24799dfafe2b75813615a47ccf130367.png

 

Op zich vind ik de short term fuel trims niet heel slecht, de long term fuel trims liggen naar mijn idee echter wel vrij hoog.

 

Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt zou kunnen zijn?

Of wellicht dat iemand aan de data hierboven iets vreemds ziet of juist dingen kan uitsluiten?

bewerkt door kolsthoorn

Deel dit bericht


Link naar bericht

zou het niet gewoon een beginnend scheurtje in de rubber balg tussen LMM en gasklephuis kunnen zijn......?

Heb je dat ding al eens los gehad en goed gezocht naar scheurtjes?

Je kan deze melding ook krijgen als je je tank (bijna) leeg hebt gereden (ask me how I know....)

Deel dit bericht


Link naar bericht
52 minuten geleden zei DutchSpace:

zou het niet gewoon een beginnend scheurtje in de rubber balg tussen LMM en gasklephuis kunnen zijn......?

Heb je dat ding al eens los gehad en goed gezocht naar scheurtjes?

Je kan deze melding ook krijgen als je je tank (bijna) leeg hebt gereden (ask me how I know....)

Dat zou inderdaad zeker kunnen. Las dat wanneer de short term fuel trims veel afwijken tijdens stationair toerental maar niet tijdens hogere toeren dat het vaak een vacuüm probleem is (wat dus ook een scheurtje in een rubber kan zijn).

Als ik echter kijk naar mijn fuel trims dan heb ik niet het idee dat ze bij stationair toerental het slechtste zijn (dit lijkt vooral bij een kilometer of 20-30 km/h en 1000 - 2000 toeren het geval te zijn).

Neemt niet weg dat het de moeite waard is om eens naar te kijken (misschien dat ik van het weekend even ga kijken).

 

Dat deze melding kan ontstaan bij een lege tank kan ik me inderdaad voorstellen. 🙂

Heb gelezen dat het zowel een overschot aan lucht als een tekort aan brandstof kan zijn..

bewerkt door kolsthoorn

Deel dit bericht


Link naar bericht

Nou, interessant genoeg lijkt het probleem niet meer voor te komen.

 

Zoals ik hierboven al aangaf heb ik de fout een keer of 3 gereset maar deze is na de derde keer helemaal niet meer teruggekomen.

Ik moet wel zeggen dat de momenten waarop de fout voorkwam het vrij koud was buiten (< 0 graden).

Sinds de laatste keer is het niet meer zo koud geweest dus misschien dat de temperatuur (ook) een rol speelt.

 

Ik heb wel nog even snel gekeken naar eventuele rubbers die slecht lijken te zijn, daarbij zag ik het volgende (naast de OBD connector onder motorkap):

T4Etf7gn4xc6iOdhqmL07Kg1Q_iVIADUMeCFneMkP1rQ6pwab0raBnuqn5YBCpYUWAReRkQAAkx9XHx8f2Th9Qx_5SR5Xx1nHfs1KxcTCej11VyFnH6WCCJYWKdl5jl97nV7dIWGaTuxumUdN5VtylFymhpVGvJekCroKeIwEY7X4Pi8PXF82EBNVZ9Dn-ZkqahUeEg6Hf7_Okwei5uZQfhv1hn1W2oQwVEvHIOIQ6TC9AgynbOTE7l0_LTeBHHtAC6FO2zeybOU_7i24B0EcNrl-RMGatMg-DofmkC1cjNM67flu4GGPKPoExk4SGV2Ti1xVYHWwh51sml2FchU7iq6gBfYgi725e2QA82_68siofaebanVCvo1t5EHA4HeKSNihVvODVui_SoRufCz8ZicyiysvpFXCidFZWggHGm2AbM1pUF2zSpFQtwbA9oPVcdkRsTWCvv67PTe-KBSm6eMAgeKdzj-F5lY7aPIj42nujmBIaZzjKlrAD6vApNA1RMICUGrr22iv-cS9ZMPUpzc-FcxUP0gHI30-5lmpJTbXHOypnjuOKFhfuHNn4BiaZOyLsKP-9NnxbS1StdeN1y10rYEqv7GKFmSbvLDydUXdhKpfHlQW5-E8i1EdhpWzO1o3gAQXbQ7YzEMvrP_CQfJzHJo9Jgl=w1315-h987-no

 

Dat onderste rubberen slangetje zit vol met (haar)scheurtjes.

Ik weet niet hoe diep de scheurtjes precies zijn en of dit echt effect heeft op het probleem maar het zou natuurlijk kunnen.

Daarnaast weet ik ook nog niet waar dit onderste slangetje precies voor dient (eens een keertje opzoeken).

 

Ik denk dat ik het voor nu even laat voor wat het is aangezien de fout niet meer lijkt terug te komen (ook een beetje lastig uitzoeken als het niet meer voorkomt).

 

Mocht de fout weer terugkomen dan laat ik het jullie weten!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

  • Onlangs hier   0 leden

    Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

×

Belangrijke informatie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden