Spring naar bijdragen
Zoeken in
  • Meer opties...
Vind resultaten die...
Vind resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

Peterzzzz

Automaat oliewissel

Aanbevolen berichten

Automaat oliewissel

Hallo Z4 rijders

 

Ik heb een oliewissel afspraak gemaakt voor de automaat in mn Z4 3.0i bij ZF services in delft.

Nu vertelde de heer aan de telefoon dat ze de volgende opties hebben voor de wissel:

  1. wissel van olie uitgezonderd koppelomvormer met check van automaatgeheugen, reset, vervanging van filter en eventuele solenoidekleppen indien nodig 585 euro
  2. complete spoeling inclusief koppelomvormer met check van automaatgeheugen, reset, vervanging van filter en eventuele solenoidekleppen indien nodig 674 euro
  3. wissel olie differentiëel 69 euro.

 

Een aardige bom duiten maar ik twijfel of ik 1 en 3, 2 en 3 of alleen 1 of 2 moet uitlaten voeren.

De olie zit er nu 15 jaar in dus een wissel acht ik wel nuttig. Wat is jullie serieuze advies?

 

Bij voorbaat vriendelijk dank

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Wat ik ervan meen te weten is dat je niet zomaar iets kapot maakt met oude olie of een hoog risico loopt. Als je bak nog lekker soepel schakelt hoef je dit niet te doen. Je krijgt eerst wel een waarschuwing als hij aan onderhoud toe is. Een foutcode P0740 bijvoorbeeld. Dat voelt alsof de koppeling even loslaat in de hoogste versnelling. Dan is er hoogstwaarschijnlijk nog steeds niks stuk maar dat is wel een teken dat je olie aan vervanging toe is.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hoi Peter, volgens BMW zou de olie er 'voor het leven' in zitten. Ik heb echter al een paar voorbeelden gezien van automaat bakken waarvan mensen beter eerder olie hadden kunnen wisselen (revisie noodzakelijk > 2000 euro). 

ZF is natuurlijk een prima adres, ze zijn per slot van rekening de fabrikant, en zouden ook een goed advies kunnen geven. Ik vind het wel erg duur.

Ik heb zelf laatst mijn bak laten flushen bij Autrans (Lunteren met ook een vestiging in Tilburg). Dit is een specialist voor automaten (zowel revisie als oliewissel). Goed verhaal en goed advies. Kosten € 368 voor nieuw filter + nieuwe olie. Waarom flushen: er wordt hierover veel geschreven (zowel positief als negatief. Feit is dat enkel door het aftappen van de olie er nog meer dan 30% achterblijft (oa koppelomvormer). Autrans spoelt de bak met nieuwe olie en vervangt op deze manier bijna alle oude olie door nieuwe. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Als je voor goedkoper wilt gaan doe dat,als je vind dat je waggie het beste verdient...... tsja

Deel dit bericht


Link naar bericht

Niet dat het hier tegen de plinten op klotst, maar ik zou voor de flush bij ZF gaan. De diff meteen meenemen kan weinig kwaad.

 

Maar misschien zijn er wel mensen die al drie ton op hun bak hebben gezet en nooit de bak ververst of geflushed hebben en kunnen vertellen hoeveel problemen ze wel of niet hebben gehad.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Twee auto's boven de 250k. 1 met een GM bak en 1 met diezelfde ZF bak als de vraagsteller. Nul issues. Heb er ook 1 staan als opknapper. Die staat op 345k en heeft die p0740 fout maar rijdt ook nog echt top. Vandaar mijn antwoord.

Deel dit bericht


Link naar bericht

‘Sealed for life’ is een mooi marketingpraatje van autofabrikanten, waarmee ze eigenlijk bedoelen: ‘er hoeft binnen de garantietermijn geen onderhoud plaats te vinden’...

 

ZF adviseert onderhoudsintervallen van rond de 150K km, maar ja, dat kan natuurlijk ook hún marketingpraatje zijn! 😉

 

Net zo belangrijk als leeftijd is kilometerstand: hoeveel heeft je Z4 op de teller?

 

Ik ben zelf - maar smaken verschillen - iemand die onderhoud liever preventief doet dan als het te laat is.

 

Mijn ex-daily (met een ZF automaat) heb ik preventief laten flushen bij ongeveer 250K op de teller, wat nog net op tijd was: wat er uit de bak kwam was niet best...

 

De bak schakelde nét niet meer lekker, en de lockup in de hoogste versnelling werkte steeds lomper. Na de flushbeurt was dat over en heb ik er nog 50K zonder problemen mee gereden.

 

De huidige daily heeft weer een ZF-bak, en omdat een revisie van deze bak (AWD) notoir duur is, is deze voor de ‘full monty’ naar ZF geweest, waar de service overigens subliem was! 

Ook deze auto heeft er intussen bijna 50.000 pijnloze kilometers opzitten sinds de ingreep.

 

Als je auto een relatief lage (<150K) kilometerstand heeft, kan je ook voor de budgetoptie gaan: alleen vloeistof en filter wisselen. 

Hiermee blijft zoals hier al gezegd ongeveer 1/3 aan oude vloeistof in je koppelomvormer achter, maar met 2/3 aan nieuwe vloeistof én een vers filter is je bak er beter aan toe dan met vijftien jaar oude spulletjes...

Deel dit bericht


Link naar bericht

Bedankt voor ieders reactie. Nog een klein detail: Als ik bijna stil sta hoor ik doink en voel een schokje bij t terugschakelen van 2 naar 1 en bij 30 graden buiten temp al 3 x een storing gehad na enkele uren in P. Na herstarten en rijden van midden Italië naar huis geen enkele storing meer maar de Km stand is +\_ 90k. En de olie zit r al 15 jaar in. Dacht dat n wissel incl de omvormer de automaat wel goed zou doen. Ik weet er zijn inderdaad garages die t voor minder aanbieden maar ik ga voor zekerheid en dus zf. Maar ik weet nu nog altijd niet of ik optie 1 en 3 of 2 en 3 moet laten uitvoeren.

2 minuten geleden zei pimgmx:

‘Sealed for life’ is een mooi marketingpraatje van autofabrikanten, waarmee ze eigenlijk bedoelen: ‘er hoeft binnen de garantietermijn geen onderhoud plaats te vinden’...

 

ZF adviseert onderhoudsintervallen van rond de 150K km, maar ja, dat kan natuurlijk ook hún marketingpraatje zijn! 😉

 

Net zo belangrijk als leeftijd is kilometerstand: hoeveel heeft je Z4 op de teller?

 

Ik ben zelf - maar smaken verschillen - iemand die onderhoud liever preventief doet dan als het te laat is.

 

Mijn ex-daily (met een ZF automaat) heb ik preventief laten flushen bij ongeveer 250K op de teller, wat nog net op tijd was: wat er uit de bak kwam was niet best...

 

De bak schakelde nét niet meer lekker, en de lockup in de hoogste versnelling werkte steeds lomper. Na de flushbeurt was dat over en heb ik er nog 50K zonder problemen mee gereden.

 

De huidige daily heeft weer een ZF-bak, en omdat een revisie van deze bak (AWD) notoir duur is, is deze voor de ‘full monty’ naar ZF geweest, waar de service overigens subliem was! 

Ook deze auto heeft er intussen bijna 50.000 pijnloze kilometers opzitten sinds de ingreep.

 

Als je auto een relatief lage (<150K) kilometerstand heeft, kan je ook voor de budgetoptie gaan: alleen vloeistof en filter wisselen. 

Hiermee blijft zoals hier al gezegd ongeveer 1/3 aan oude vloeistof in je koppelomvormer achter, maar met 2/3 aan nieuwe vloeistof én een vers filter is je bak er beter aan toe dan met vijftien jaar oude spulletjes...

Kijk hier kan ik wat mee! Optie 1 en 3 dus! Fijne jaarwisseling en n gezond en vlot zzzz jaar toegewenst!

Deel dit bericht


Link naar bericht

zoals je het nu verteld is het eenvoudig. Die klachten zijn teken genoeg dat je "aan de bak moet"  😆

Als jij er nog zorgenvrij langer door mee wilt rijden, optie 2! Dat zijn de centen dan wel waard.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Mmmm...

 

Mijn persoonlijke mening: als je bereid bent om het niet misselijke bedrag voor 1+3 uit te geven zou ik kiezen voor scenario “in één keer goed”, en volledig laten flushen inclusief de omvormer...

 

’t Is nu misschien nog niet per se nodig, maar voor die nog-geen-honder-euro extra kan je bak er weer jaaaaaren tegenaan.

 

En misschien een voor jou zelf minder relevante afweging: een factuur ‘alle toeters en bellen’ van ZF is ook niet slecht voor de verkoopwaarde van je Z, mocht je er ooit op uitgekeken raken...

Deel dit bericht


Link naar bericht
10 minuten geleden zei pimgmx:

‘Sealed for life’ is een mooi marketingpraatje van autofabrikanten, waarmee ze eigenlijk bedoelen: ‘er hoeft binnen de garantietermijn geen onderhoud plaats te vinden’...

 

ZF adviseert onderhoudsintervallen van rond de 150K km, maar ja, dat kan natuurlijk ook hún marketingpraatje zijn! 😉

 

wat pas een leuke doordenker is;

Voor introductie van ZF bak in BMW model aan de onderhandelingstafel (ik weet toevallig dat die onderhandelingen wel eens gebeurde eind September in die tentjes met lederhosen...)

ZF: deze bak gaat eeuwig mee, het is de beste

BMW; die nemen we!

Na introductie:

ZF: nou... eigenlijk moet er wel een beurtje om de 150Kkm...

BMW; Grossartig! "Vie doont kerr abaut sekkunt-hent baiers" 

Deel dit bericht


Link naar bericht

😂😂😂🙈🙈🙈👍👍 flushen dus met differentieel wissel!

 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Heb zelf mijn automaat laten flushen bij 150K.

Een nooit gehoorde optie is om alleen de olie + filter te laten vernieuwen en dat na een jaar nog eens te doen en eventueel 1-3 later jaar nog eens.

Dan is nagenoeg alle olie ververste en zijn zwevende metaaldeeltjes er echt wel uitgefilterd

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

  • Onlangs hier   0 leden

    Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

×

Belangrijke informatie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden