Spring naar bijdragen
Zoeken in
  • Meer opties...
Vind resultaten die...
Vind resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

KeesZ3

Standaard boxen ZZZ

Aanbevolen berichten

Standaard boxen ZZZ

Kan iemand mij vertellen hoeveel centimeter de standaard boxen en tweeter's hebben van een ZZZ?

En niet geheel onbelangrijk, is er een handleiding hoe je deze kunt inbouwen? 

Groet,

Kees

Deel dit bericht

Link naar bericht

hoeveel centimeters de boxen hebben?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Of bedoel je te vragen wat de diameter van de standaard speaker voor een z3 is?

Kijk even op een site zoals van pioneer of kenwood

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hoi Kees,

Het hangt helemaal af van het geluidssysteem in de Z3. Ik had in mijn Z3 het "standaard/basis" systeem. Daarbij zat er één tweeter in het deurpaneel, en één full range speaker in het voetenruim (per kant uiteraard). Ter info, deze heb ik destijds vervangen voor een 2 weg setje van Sony. Het klonk al beter, maar verwacht geen wereldse verschillen.

Tweeter:

Voor de nieuwe tweeters uit een composet, heb je eigenlijk altijd wel genoeg ruimte in de deurpanelen. Je moet alleen het deurpaneel compleet verwijderen, iets wat erger klinkt dan dat het is. Er is op dit forum een tutorial voor. Vervolgens is er altijd wel iets te bedenken waardoor je het netjes passend krijgt, desnoods je lijmpistool erbij pakken om de boel te borgen. (rammeltjes zijn pas echt irritant)

Full range speaker:

Voor de nieuwe full-range speaker is de ruimte iets beperkter en zul je jezelf een moeten verdiepen bij de diverse fabrikanten. De oude speakers heb ik toevallig nog liggen. Ik heb wat foto's gemaakt, zie onderstaand:

20181030_230449.jpg.b6540267d6ccc8a62846c893ce44bfa8.jpg

Model nummer, ze zijn blijkbaar gemaakt in Mexico...

20181030_230542.jpg.1c96518268ae1c9450112718d5e79259.jpg

Die diameter is nèt (iets minder) 13cm, Het kan zijn dat een te brede "wang" bij een nieuwe speaker ervoor zorgt dat je iets aan de binnenzijde van de kunsttof kap moet weghalen om het pas te maken.

20181030_230649.jpg.91442a7044e9ddb74eb534f13a0f5e2c.jpg

De gat-diagonaal is 144-145mm.

20181030_230752.jpg.64f3558ea62e9d118d6238988a3ab243.jpg

De inbouwdiepte is echter het meest kritisch en is bij de BMW speakers ~55mm. Ik zou hier niet te veel van afwijken, dan past het wellicht niet meer (tenzij je een stuk staal/Z3 weghaalt). 

20181030_230454.jpg.f46178b10f26e8a6d7926e570f2f5e90.jpg

Op het zij-aanzicht is contour goed te zien. Neem niet een "lompe" magneet speaker, die past gewoon wederom niet.

Qua vervanging is het gewoon prima te doen, maar neem rustig de tijd. Vergeet alleen niet de motorkap hendel te verwijderen voordat je aan een kap gaat zitten trekken. 

Bekabeling:

Dit is nog het meeste werk, mits je nieuwe kabels wilt trekken. Je kunt natuurlijk via de oude kabels werken, maar ik wilde de nieuwe cross-over gebruiken en er zeker van zijn dat het goed was aangesloten. Dit houdt in dat je nieuwe draden door de deurrubbers moet trekken, en de kabels vanaf de radio moet opsporen. Deze zitten achter het dashboardkastje. Wil je iets vastmaken/solderen aan de oude bekabeling, zorg er dan voor dat het goed geïsoleerd is van de carrosserie (krimpkous o.i.d.) 

Conclusie:

Neem de tijd als je dit wilt vervangen. Het koste mij een complete zaterdag om het redelijk te doen. Om het goed te doen had ik er beter voor moeten zorgen dat de  nieuwe speakers in het voetenruim aansloten op de kunststof kappen, om 'lek' te voorkomen. Ook is het aanbrengen van wat plakbitumen een must als je echt verbetering wilt zien. Dit zorgt voor een meer gesloten en gedempte klankkast.  

Hopelijk heb je hier wat aan en laat even weten als het gelukt is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

In de eerste plaats wil ik jullie bedanken voor jullie reactie's op mijn vraag.

Ik ben zeker een stap verder gekomen met al jullie tip's 

Wat mij nog rest is hoe bouw ik de speaker's, van 13 cm, in en uit in het voetenruim?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nou vrij maken dwz de bekleding weghalen en losschroeven... zou je denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Onlangs hier   0 leden

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Belangrijke informatie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden