Spring naar bijdragen
Zoeken in
  • Meer opties...
Vind resultaten die...
Vind resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

HUB

Stuur, sleepring en RAW

Aanbevolen berichten

Als het originele stuur wordt vervangen door niet-OEM is een adapter nodig. Weet iemand hoe het vervolgens zit met de functionaliteit van de richtingaanwijzer? Blijft alles gewoon werken of verlies je de terugstelling naar ruststand en moet dus je deze dus met de hand terugstellen? Groet, Jan.

Schermafdruk 2018-09-25 19.52.56.png

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je gebruikt de originele sleepring, die kan je meestal op direct aftermarket naaf schroeven.

Alles blijft gewoon werken, voor de airbag heb je wel een weerstandje nodig als die komt te vervallen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dan gaan we daar vanuit. Geen airbag weet ik maar na 21 jaar lijkt me dat ding sowieso niet erg betrouwbaar. Weerstandje van 2 Ohm wist ik ook (met dank aan dit forum).

Ik ben -net als velen- dat grote en vooral te dunne stuur zat en ga een kleiner en dikker stuur plaatsen. Tijdje op Marktplaats gekeken naar originele BMW stuurtjes. Heb dan wel een airbag maar ook van die loze moderne drukknopjes op het stuur. Daarom besloten om een alternatief te gaan plaatsen. Wordt waarschijnlijk een 350mm Nardi in de kleuren zwart. Deze past IMO mooi bij de auto. Nieuwe stuurnaaf heb ik zojuist besteld, niet van Nardi maar een uit vol aluminium gefreesde Luisi die twee boorpatronen heeft (Nardi en MOMO). Kan er nog eens gewisseld worden als daar tzt behoefte aan is. Was niet eenvoudig te vinden overigens en zijn er maar weinig van heb ik het idee. Stuurtje volgt binnenkort.

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mooi een Nardi stuur, met leer of hout?

Ik heb het "Z3M" stuur, die is iets kleiner dan origineel en ligt lekker in de hand.

Bij mijn 323ti had ik een suede OMP 350mm en 70mm deepdish.

Ligt fijn in de hand en een fijnere stuur positie.

Al voelt het met intensief gebruik snel plakkerig aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uur geleden zei Jan-Willem:

Mooi een Nardi stuur, met leer of hout?

Ik heb het "Z3M" stuur, die is iets kleiner dan origineel en ligt lekker in de hand.

Een brave drie-spaaks in zwart leder (http://www.nardi-personal.com/index.php?option=com_content&view=article&id=319:gara-6020-35-2071&catid=78&Itemid=280&lang=en). Over smaak valt prima te twisten hier 😉 Gisteren een nieuw-in-doos exemplaar besteld in de UK voor zeer nette prijs. Jouw verhaal over je stuur swap heb ik gevolgd en was de definitieve bevestiging dat ik ook wat anders wil.

Voor de liefhebbers en geïnteresseerden plaatje van de Luisi stuurnaaf bijgevoegd. Maken ook mooie sturen BTW, met name de Montreal in mahony is erg fraai in een Z3.

Maar om on-topic te blijven: als de RAW maar terug springt, dat wilde ik weten voor aanschaf. Thanks! Groet, Jan

2014-05-04-18-20-28_20140504_105813.jpg

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wel ff een foto als het stuurtje er in zit he! 

Doe ook een klein beetje vet aan de koperen ring van de sleepring.

( waar contact heeft met het kunststof )

Dat kan behoorlijk kraken als je aan het stuur draait.

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Jan-Willem Ik sta op het punt mijn stuur te vervangen maar ben er nog niet zeker van of ik alles goed begrijp. De kunststof ring (die ik sleepring heb genoemd maar in het handboek als "contact ring" staat) en met 3 kleine schroefjes aan het stuur zit vastgemaakt lijkt slechts één functie te hebben: het op- en afrollen van het bandje waarover het elektrische signaal naar de airbag loopt. Waarschijnlijk ook het claxon signaal. Aan het einde van dat bandje zou ik een 2 Ohm weerstand moeten plaatsen. Het lijkt er op dat deze ring niets met de bediening van de richtingaanwijzer (RAW) te maken heeft. Als dat zo is, dan kan ik de kunststofring toch laten vervallen? Op 4;40 in het filmpje komt een stekkerverbinding in zicht met 4 draden (rood-wit-bruin-blauw). Deze zit dus nog vóór de ring. Twee draden naar de airbag (rood en wit, zie 2:10) en twee naar claxon bediening (bruin voor signaal en de laatste dus massa denk ik). Als ik een contrastekker maak, de claxon draden verleng en de weerstand over de twee andere pennetjes zet moet het toch werken zonder die kunststof ring? Of zie ik iets over het hoofd, bijvoorbeeld in mechanische zin? Ik denk dan aan de uitstekende pen welke op 4:50 goed is te zien. Drukt deze de RAW terug als het stuur weer in de midden stand terecht komt of zorgt deze er alleen maar voor dat het hart van de ring niet met het stuur mee draait (wat ik denk)? In afwachting van je gewaardeerde antwoord, met vriendelijke groet, Jan

20181006_082744.jpg

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht

ADMIN: ging wat fout met het plaatsen van de foto. Dit bericht kan weg. Dank!

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht

Is het al gelukt?

Je moet de originele sleepring gebruiken.

Je kan geen draadjes door je stuur laten lopen voor de claxon, die gaan breken als je stuurt.

Weerstandje moet in de gele stekker.

De blauwe is de massa op stuur.

De bruine gaat naar de claxon knop, als je die knop in drukt moet je ook naar de massa van je stuur gaan.

De koperen ring die je ziet kan je er zo af klikken, daar een kleine beetje vet onder voor het kraken en piepen.

20181006_175034.thumb.jpg.58f4a15efcab72e7a5b902e41dc4313c.jpg

De nok die ik hier aanwijs zorgt dat de richting aanwijzer terug gaat.

De stekkers aan deze kanr gewoon origineel aanluiten onder de stuur kolom.

20181006_175051.thumb.jpg.852b95cc1992ad7d5c3ce2ac15b2c90a.jpg

Wel ff een fototje als die er in zit he! 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dank voor de uitleg JW. Vandaag 200km dijken en groene hart gereden, ga er morgen aan beginnen (maar eerst garage opruimen). Laat je uiteraard weten als het wel/niet gelukt is. Foto volgt dan ook 😉 TBC. Groet, Jan.

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vanmiddag stuur gewisseld. Wat is me opgevallen? De stuurnaaf van Luisi heeft last van wat schoonheidsfoutjes: de drie gaten aan de achterzijde om de sleepring vast te zetten hebben niet de juiste steekmaat. Op dit moment zit deze ring dus met slechts één boutje. Dat vraagt nog wel wat aandacht en gezien het feit dat er weinig "vlees" op de ring zit is dit nog niet zo eenvoudig verbeterd. Tweede punt van kritiek is de schroef waarmee de ring van de massadraad vastgezet moet worden: verkeerde vorm (want verzonken kop) en te lang. Als laatste de weerstand en claxondraad die onbruikbaar zijn: stekkers passen niet op de claxon en niet op de airbag stekker. Niet lastig om op te lossen maar wel slordig van de Italianen.

In het stuurhuis zit op 10 uur een wit kunststof knopje. Hoewel ik hier nergens iets over het gelezen besloten deze in de sparing op de achterzijde van de sleepring te laten vallen. Alles werkt weer goed dus dat lijkt de juiste keuze. Maar wat dat knopje doet...

Nardi stuur (model Gara) past mooi op de Luigi stuurnaaf (#P1506). Ik heb de groeven op de stuuras en draad van de centraalbout licht ingesmeerd met montagepasta. Het aandraaimoment kon ik nergens vinden dus maar op gevoel gedaan. Als iemand meer weet dan zal ik het graag met de momentsleutel natrekken, ik ben erg van de momentsleutels.

Schrok me nog wel een hoedje toen ik de accukabel weer aansloot. De auto stond op het contact (want uit het stuurslot) en dat betekende even schrik over de boordcomputer. Gelukkig is alles heel gebleven (pfew).

Zonder claxon en met een brandend airbag-lampje toch maar even test rijden. Eerste impressie is positief: los van de "looks" is de maat van het stuur veel beter dan het origineel: iets kleiner en iets dikker maar met een fijne verdikking op 2 uur en 10 uur. Met en zonder handschoenen houdt het heerlijk vast. Komt uiteraard ook met een prijs: ik zie de bovenzijde van de klokken niet meer. Zal in de praktijk niet veel uitmaken omdat het de hogere snelheden en toerentallen betreft en dan rijd ik het meest op gevoel.

Rijdt dat nou ook anders? Jazeker! Het stuur voelt veel directer aan, bewegingen uit de voorwielen komen beter door. Houding en stuur-beweging is dynamischer. Zodra alles 100% is afgemonteerd en wat meer kilometers zijn gereden kom ik er nog wel eens op terug, Groet, Jan.

PS 1: Met verzonken inbusboutjes heb ik altijd een probleem: de sleutelmaat is te klein/ondiep voor de boutmaat. Daarom tijdelijk cylinder inbus geplaatst en deze later vervangen door lenskop torx.

PS 2: Er worden hier (thuis) opmerkingen gemaakt over het Nardi-logo op de claxon, dat zou BMW moeten zijn maar de prijs van een andere button is in geen verhouding tot de prijs van het gehele stuur. Mmmm, iets voor onder de kerstboom denk ik maar.

20181007_170100.jpg

20181007_170604.jpg

20181007_170618.jpg

20181007_165122.jpg

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden zei HUB:

Vanmiddag stuur gewisseld. Wat is me opgevallen? De stuurnaaf van Luisi heeft last van wat schoonheidsfoutjes: de drie gaten aan de achterzijde om de sleepring vast te zetten hebben niet de juiste steekmaat. Op dit moment zit deze ring dus met slechts één boutje. Dat vraagt nog wel wat aandacht en gezien het feit dat er weinig "vlees" op de ring zit is dit nog niet zo eenvoudig verbeterd. Tweede punt van kritiek is de schroef waarmee de ring van de massadraad vastgezet moet worden: verkeerde vorm (want verzonken kop) en te lang. Als laatste de weerstand en claxondraad die onbruikbaar zijn: stekkers passen niet op de claxon en niet op de airbag stekker. Niet lastig om op te lossen maar wel slordig van de Italianen.

Had ik ook bij mijn simoni naaf, ik heb de gaatjes uitgevijld zodat het paste.

Dus niet alleen de simoni pasvorm is slecht haha.

Ik heb er wel andere kabelschoentjes aangeklemt voor de claxon.

Kan je die weerstand ook niet kwijt onder de stuurkolom?

1 uur geleden zei HUB:

In het stuurhuis zit op 10 uur een wit kunststof knopje. Hoewel ik hier nergens iets over het gelezen besloten deze in de sparing op de achterzijde van de sleepring te laten vallen. Alles werkt weer goed dus dat lijkt de juiste keuze. Maar wat dat knopje doet...

Die zorgt er bij het originele stuur voor dat de sleepring niet verdraait als je het stuur demonteerd.

1 uur geleden zei HUB:

Nardi stuur (model Gara) past mooi op de Luigi stuurnaaf (#P1506). Ik heb de groeven op de stuuras en draad van de centraalbout licht ingesmeerd met montagepasta. Het aandraaimoment kon ik nergens vinden dus maar op gevoel gedaan. Als iemand meer weet dan zal ik het graag met de momentsleutel natrekken, ik ben erg van de momentsleutels.

Schrok me nog wel een hoedje toen ik de accukabel weer aansloot. De auto stond op het contact (want uit het stuurslot) en dat betekende even schrik over de boordcomputer. Gelukkig is alles heel gebleven (pfew).

Zonder claxon en met een brandend airbag-lampje toch maar even test rijden. Eerste impressie is positief: los van de "looks" is de maat van het stuur veel beter dan het origineel: iets kleiner en iets dikker maar met een fijne verdikking op 2 uur en 10 uur. Met en zonder handschoenen houdt het heerlijk vast. Komt uiteraard ook met een prijs: ik zie de bovenzijde van de klokken niet meer. Zal in de praktijk niet veel uitmaken omdat het de hogere snelheden en toerentallen betreft en dan rijd ik het meest op gevoel.

Rijdt dat nou ook anders? Jazeker! Het stuur voelt veel directer aan, bewegingen uit de voorwielen komen beter door. Houding en stuur-beweging is dynamischer. Zodra alles 100% is afgemonteerd en wat meer kilometers zijn gereden kom ik er nog wel eens op terug, Groet, Jan.

1 uur geleden zei HUB:

PS 1: Met verzonken inbusboutjes heb ik altijd een probleem: de sleutelmaat is te klein/ondiep voor de boutmaat. Daarom tijdelijk cylinder inbus geplaatst en deze later vervangen door lenskop torx.

PS 2: Er worden hier (thuis) opmerkingen gemaakt over het Nardi -logo op de claxon, dat zou BMW moeten zijn maar de prijs van een andere button is in geen verhouding tot de prijs van het gehele stuur. Mmmm, iets voor onder de kerstboom denk ik maar.

een

20181007_170100.jpg

20181007_170604.jpg

20181007_170618.jpg

Mooi stuurtje hoor! 

Staat ook iets verder naar je toe?

Geen BMW logo in het stuur, dat ziet er niet uit.

Nardi logo is prima 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Stuur staat niet dichterbij heb ik het idee, maar misschien op de millimeter gemeten. Handen staan minder ver uiteen en ellebogen minder gebogen waardoor de stoel iets (marginaal) naar achteren kon.

Geen BMW-logo, mee eens haha (jij begrijpt het)!

Wat de weerstand betreft: plaats genoeg, moet alleen nog even de juiste aansluiting maken. Geldt ook voor de claxon uiteraard, Zal me er in de avonduren nog eens over buigen.

Over smaak valt te twisten, maar ik ben er content mee. Niet opzichtig, stijlvol.

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zojuist weerstandje getest. Lampje van de airbag gaat aan op contact, dan even uit en direct weer aan. Doet ie op beide weerstandjes die zijn bijgevoegd. Als ik de originele airbag weer aansluit hetzelfde verhaal. Ook als de motor draait blijft de lamp nu aan (was niet zo). Heeft de boordcomputer een reset nodig? Als ik dit zo laat werkt de airbag aan passagierszijde dan ook niet? Weerstandjes lijken ook meer op een zekering btw. Prefab draadjes gefileerd. Weerstand 2,8 Ohm zat verborgen in de krimpkous en afgezekerd met een 2 Amp zekering.

Claxon heb ik prik op het contact (bruin is +) maar vooralsnog geen geluid. Ik hoor ook geen klik-geluid van een schakelrelais. Zal wel met een slechte stroomkring te maken hebben. Vervelend dat dit anno 2018 dan weer zo primitief gaat.

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je aanname klopt: een eenmaal getriggerde airbagfoutmelding moet softwarematig gereset worden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
9 minuten geleden zei pimgmx:

Je aanname klopt: een eenmaal getriggerde airbagfoutmelding moet softwarematig gereset worden...

Dank voor je bericht. Dan ga ik daar nu niet verder naar zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Claxon lijkt een massa kwestie. Heb dat Italiaanse high-tech ding open gemaakt. Geen wonder dat de stroomkring niet gesloten wordt... Ga morgen een extra draad aan de drukveer maken zodat ik niet meer afhankelijk ben van dat kleine contactvlak (de uitstekende punt van de veer) op het aluminium van het stuurhuis.

20181008_204005.jpg

20181008_204034.jpg

bewerkt door HUB

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ha! Moest even zoeken in je draadje maar gevonden. Knap werk hoor. Ik snap geen bal van de Raspberries BTW en houd het zelf maar op een low-tec 2 Ohm weerstandje met wat krimpkous. Zie trouwens dat we om de hoek wonen. Groet, Jan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Onlangs hier   0 leden

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Belangrijke informatie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden