Spring naar bijdragen
  DONEREN VIA PAYPAL

kolsthoorn

Alarm gaat regelmatig spontaan af.

Aanbevolen berichten

kolsthoorn    0

Hoi allemaal,

 

Bij mijn Z3 gaat het alarm regelmatig spontaan af.

 

Als ik bijvoorbeeld een stukje gereden heb (half uurtje bijvoorbeeld) en ik parkeer de auto, dan gebeurt het best regelmatig dat het alarm na een minuut of 5-10 automatisch afgaat.

 

Wat me hierbij opgevallen is, is dat het vooral gebeurt nadat ik een langere afstand heb gereden.

Vandaag heb ik bijvoorbeeld (gezien het lekkere weer hier vandaag) een uurtje met de kap open gereden :cool:.

Nadat ik hem geparkeerd had ging het alarm na een minuut of 10 af.

Vervolgens heb ik hem weer van het alarm afgehaald en er vervolgens weer opgezet, en na een seconde of 10 ging hij wederom af.

Toen een minuut gewacht, weer op het alarm gezet, en vervolgens gewacht totdat hij weer zou afgaan.

Nu duurde het een stuk langer. 

Ongeveer 2 uur later ging hij weer plotseling af en hierna nog een aantal keer (nu lijkt hij wel stil te zijn :sleep:).

 

Echter, normaal gesproken lijkt het probleem weg te gaan als de auto ongeveer een half uurtje stilgestaan heeft (vandaag was dus een uitzondering).

 

Het is best lastig als het alarm onregelmatig uit zichzelf afgaat.

Zeker aangezien ik momenteel met mijn afstudeerstage op de derde etage zit en de afstand tot mijn auto een meter of 200 is.

Ik zet hem daarom de laatste tijd maar gewoon via het sleutelgat in de deur op slot zodat het alarm uit blijft.

 

Heeft iemand hier ervaring mee en enig idee wat ervoor zou kunnen zorgen dat het alarm zo vaak uit zichzelf af gaat?

 

Alvast bedankt!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Evan_S    8

Onder de motorkap zit o.a. een sensor van het alarm (drukknop). Hiervan kun je de stekker loshalen en afwachten of het probleem uitblijft.

 

Mocht het niets uithalen zou het een van de deurvangers kunnen zijn, maar slijtage daarvan merk je ook doordat tijdens het rijden de binnenverlichting spontaan aan gaat.

 

Mocht dit nog niets helpen, zit er ook nog een sensor achter de radio en in de kofferbak.

Deel dit bericht


Link naar bericht
kolsthoorn    0

^ Bedankt voor de info!

Ik ga z.s.m. eens kijken naar de sensor onder de motorkap.

 

Kun je wat meer vertellen over de sensor achter de radio?

Ik heb namelijk wel een maand of 2 terug de radio vervangen met een JVC (zat voorheen een vdo-dayton in).

Ook heb ik op de draden van de radio (die schakelen met het contact) een 12V -> 5V buck converter aangesloten om mijn dashcam te voeden.

Misschien dat dit hier effect op heeft?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Tja    78
14 uren geleden, kolsthoorn zei:

Kun je wat meer vertellen over de sensor achter de radio?

Dat is een gammele kloteschakelaar die parallel geschakeld is aan de motorkapschakelaar (het alarm ziet dus het verschil niet tussen die twee schakelaars). De schakelaar wordt bediend met behulp van een rubberen staafje (de zogenaamde "kabouterdildo" - ik heb het niet verzonnen) dat achterop de radio geschroefd dient te worden.

 

Even zoeken op het forum verteld je hier nog meer over.

 

Quote

Ook heb ik op de draden van de radio (die schakelen met het contact) een 12V -> 5V buck converter aangesloten om mijn dashcam te voeden.

Misschien dat dit hier effect op heeft?

Erg onwaarschijnlijk, maar hé, we sluiten voor de zekerheid niets uit.

Deel dit bericht


Link naar bericht
kolsthoorn    0

@Tja Interessant verhaal, dat zou het zomaar eens kunnen zijn.

Ik kan me herinneren dat ik achterin de ruimte achter de radio een grijze staaf met een rubber dopje gezien heb maar heb hier verder niet meer naar gekeken.

 

Heb je toevallig een plaatje hiervan?
Als ik namelijk de andere topics op dit forum hierover lees, dan zie ik dat alle foto links inmiddels dood zijn (het grote nadeel van extern-gehoste afbeeldingen).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Scorpion    76

^Ik heb vorig jaar dezelfde problemen gehad, bij mij is de sirene vernieuwd.

Dit is trouwens niet alleen de sirene, hier zit ook een hoop electronica in. Denk dat dit tevens de hoofdmodule is.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
kolsthoorn    0

Ook interessant om te horen.

 

Net even achter mijn radio gekeken en ik zie dat het rubbere buisje hier niet aan vast zit (deze zit nog wel achterop mijn oude radio geschroefd).

Is het inderdaad per se nodig om dit rubbere ding achterop de nieuwe radio te maken?

Er zit namelijk geen schroefdraad op de nieuwe radio waar ik het rubbere ding op kan schroeven (wat dus bij de oude aftermarket radio wel zo was).

Deel dit bericht


Link naar bericht
CorvH    75

Nee, niet perse nodig, maar dan moet je wel de schakelaar die bedient word door dit rubberen buisje doorverbinden o.i.d.

Deel dit bericht


Link naar bericht
kolsthoorn    0

Ik heb zo het vermoeden dat de vorige eigenaar heeft besloten de radioschakelaar te (laten) verwijderen.

Als ik namelijk achter mijn radio kijk dan zie ik het volgende:

LsR1rN17RHcLKxlaibS2FHp3ueZ38SMd4A8xMILa

 

Als ik dan vervolgens naar een afbeelding op internet kijk dan zie ik het volgende:

IMG_0832.jpg

 

Hierin is overduidelijk te zien dat er onder de schakelaar nog een stekker zit die aangesloten zit (met daaraan de schakelaar zelf).

 

Het lijkt er dus op alsof deze gehele schakelaar bij mij mist.

Iemand raadde namelijk aan om simpelweg die schakelaar los te halen, maar deze lijkt er bij mij dus niet te zitten.

 

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Put    2

Ik ben deze schakelaar ook wel eens "kwijt" geweest. Deze schakelaar klikt redelijk makkelijk los van het plastic deel. Bij mij gebeurde dat bij het inschuiven van de radio. Bij mij was de schakelaar naar beneden gevallen en moeilijk te vinden tussen de rest van de bedrading. 

Misschien dat dit ook bij jou het geval is. Dus dat de schakelaar er wel is, maar los ergens onderin ligt. 

 

Succes iig. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
kolsthoorn    0

^ Bedankt voor de tip.

 

Ik heb momenteel de schakelaar onder de motorkap losgemaakt om te kijken of het probleem daar zou kunnen zitten.

Nu een aantal dagen later en het alarm is nog niet afgegaan!

Het lijkt er dus op dat de motorkap schakelaar het probleem geweest zou kunnen zijn.

 

Ik houd het nog een paar dagen in de gaten en daarna maar eens kijken of ik zo'n sensor kan bestellen voor een leuk prijsje.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Tja    78
Op 13-4-2016 om 11:24 PM, Put zei:

Ik ben deze schakelaar ook wel eens "kwijt" geweest. Deze schakelaar klikt redelijk makkelijk los van het plastic deel. Bij mij gebeurde dat bij het inschuiven van de radio. Bij mij was de schakelaar naar beneden gevallen en moeilijk te vinden tussen de rest van de bedrading. 

x2. Het is een absurde prutsconstructie voor in zo'n auto.

Deel dit bericht


Link naar bericht
drekkie    1
Op 14-4-2016 om 00:04, kolsthoorn zei:

^ Bedankt voor de tip.

 

Ik heb momenteel de schakelaar onder de motorkap losgemaakt om te kijken of het probleem daar zou kunnen zitten.

Nu een aantal dagen later en het alarm is nog niet afgegaan!

Het lijkt er dus op dat de motorkap schakelaar het probleem geweest zou kunnen zijn.

 

Ik houd het nog een paar dagen in de gaten en daarna maar eens kijken of ik zo'n sensor kan bestellen voor een leuk prijsje.

Ik neem aan dat je dan de 2 draden hebt doorverbonden anders heb je een open circuit en zal juist het alarm worden geactiveerd?

Deel dit bericht


Link naar bericht
pampus    172

Ik denk niet dat de topic starter hier nog op reageert na 16 maanden 🤓

Deel dit bericht


Link naar bericht
HansR    4

bij mij is de alarmunit verwijderd en lag los in de kofferbak toen ik 'm kocht. Blijkbaar ook bij mijn Z bij vorige eigenaar steeds loos alarm. 

 

Wellicht kun je ook de zekering eruit halen van het alarm. Ik weet alleen niet of dit alleen het alarm onklaar maakt of ook andere onderdelen (startblokkering oid). 

 

Met mijn daily e46 heb ik het zelfde gezeik. Ook maar eens kijken of het alarm afgekoppeld kan worden dmv zekering verwijderen.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Jan-Willem    3
Op 2-9-2017 om 21:08, pampus zei:

Ik denk niet dat de topic starter hier nog op reageert na 16 maanden 🤓

 

Jammer dat een ts ook niet deelt of het opgelost is of niet.

Want daar kan aan ander altijd iets aan hebben.

 

Bij mijn alarm maakt de motorkap beveiliging contact met de massa waardoor het alarm af gaat.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
drekkie    1

Ja ben ik met je eens. Oplossingen zijn super bruikbaar, al is elke Z3 net weer even anders natuurlijk.

 

Bij mijn Z3 is de alarmmodule ook losgekoppeld ivm loosalarm meldingen. Het alarm is stuk word er dan gezegd, terwijl het waarschijnlijk een sensor of iets dergelijks is. Ik wil graag een werkend alarm.  Heeft er iemand een bedradingsschema?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Onlangs hier   0 leden

    Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

×