Spring naar bijdragen
Zoeken in
  • Meer opties...
Vind resultaten die...
Vind resultaten in...
  DONEREN VIA PAYPAL

ltjl

Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers

Aanbevolen berichten

Beste techneuten,

Soms lijkt het wel of mijn Z3 een "zijsprongetje" maakt bij het rijden over een ietwat uitstekende putdeksel of zoiets. Ook tijdens spoorvorming lijkt het soms of de achterkant een eigen leven leidt. Daar ik toch van zomer- op winterbanden wilde wisselen, dacht ik er goed aan te doen om bij die gelegenheid het onderstel eens goed te checken. Daarbij ontdekte ik dat mijn 5 maanden oude achterbanden wel extreem snel gesleten waren. Nog een reden om de boel eens goed te onderzoeken.

Op 't eerste oog leek alles in orde. Bij nadere controle heb ik een breekijzer tussen een bout en de achterasdrager gezet en daarbij viel mij op dat ik zo wel heel makkelijk de complete, in rubberlagers opgehangen, asdrager kon bewegen. Ook ontdekte ik (lichte) speling op de rechter draagarmrubbers. Conclusie : de tonlagers zijn aan vervanging toe en ook de draagarmrubbers alsook steunlagers van de schokbrekers mogen wel eens vervangen worden. Ik ben nog even aan 't zoeken wat professionele bedrijven voor de klus vragen. Toch sluit ik ook niet uit dat ik 't zelf eens probeer.

Het speciale gereedschap om de rubbers uit te trekken is door HAZET te leveren en kost zo'n 150 euro (http://www.handwerksausruester.prag.webspace24.de/shop/0000009a65101bf29/0433ab9a98001115d/0000009b870a4c1ab/0000009c8d0b2cd44.php) en alle originele rubbers samen kosten zo'n 150 euro ex BTW.

Dank de FAQ van Sledgehammer (http://www.z3forum.nl/index.php?showtopic=6444&hl=achteras&st=0) en veel tips op duitse E30 fora (de Z3, de E30 en de E36 compact hebben 't zelfde systeem) heb ik tips opgedaan omtrent de reparatie van de tonlagers en dank het BMW ETK manual weet ik ook ongeveer hoe ik 't moet doen......maar.......is het echt noodzakelijk om de hele achterasdrager te demonteren? (volstaat het wellicht om de achterasdrager los te maken, de oude tonlagers er naar onder toe uit te trekken om dan met een beetje kracht de achterasdrager naar beneden te trekken, teneinde nieuwe tonlagers in te bouwen (ik ben van plan de powerflex lagers te monteren, daar deze zonder pers ingebouwd kunnen worden). I.v.m. het ontbreken van een brug, moet ik 't geheel op basis van "bokjes en garagekrik" doen en om dan de hele achterasdrager te demonteren.........

Dus, als je ervaring hebt in het zelf vervangen van de tonlagers /of de draagarmrubbers, dan hoor ik graag hoe jij 't gedaan hebt. Heb je de reparatie voor een redelijke prijs laten uitvoeren dan hoor ik graag waar je dat hebt laten doen!

Bedankt !!!!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Als je bereid bent zelf te sleutelen, maar geen brug hebt, kan je dan niet naar een doe het zelf garage ergens in de buurt?

Kost natuurlijk brughuur (dus je kan je auto daar geen dagen laten staan :banaan: )

Deel dit bericht


Link naar bericht
Als je bereid bent zelf te sleutelen, maar geen brug hebt, kan je dan niet naar een doe het zelf garage ergens in de buurt?

Kost natuurlijk brughuur (dus je kan je auto daar geen dagen laten staan :banaan: )

Op m'n werk kan ik een brug gebruiken (Auto Hobby Club Vlb Eindhoven ), maar dan nog.....ik wil liever niet de cardanas los maken (ik wil überhaupt zo min mogelijk los maken :muur: ) en thuis heb ik ook m'n PC met ETK in de garage, dus.....

Deel dit bericht


Link naar bericht

HIER kom je al een heel eind mee waarschijnlijk. HEEL GRAAG een How-to van maken want ik wil er ook aan gaan beginnen in het voorjaar.

Groeten, Rogier :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
HIER kom je al een heel eind mee waarschijnlijk. HEEL GRAAG een How-to van maken want ik wil er ook aan gaan beginnen in het voorjaar.

Groeten, Rogier :)

Rogier Bedankt !!!!!!!! Hier kan ik wat mee. Maar ik denk dat ik geen mooiere How-to kan maken als deze Duitse Z3-liefhebber gedaan heeft. Ik kan 'm hoogstens vertalen in 't Limburgs :schater:

Perfect ! Bedankt. (ik houd je op de hoogte)

Deel dit bericht


Link naar bericht
...Maar ik denk dat ik geen mooiere How-to kan maken als deze Duitse Z3-liefhebber gedaan heeft....

Ik snap niet helemaal hoe de gebruikte gereedschappen werken, met name de tool om de delen erin te persen. Ook wordt er gesproken over "...aber der metallische Lagerkern muss noch eingeschlagen werden...". Snap ik ook niet helemaal. En de aanhaalmomenten vermelden is ook handig. Neem anders dit document (met afbeeldingen) als beginpunt en verbeter/vul het aan het met je eigen plaatjes en text. Succes!!

Groeten, Rogier :)

Deel dit bericht


Link naar bericht

ha...ha...ha..."...aber der metallische Lagerkern muss noch eingeschlagen werden...". Daarmee word bedoeld dat als de kunsstof lagers er in zitten, de metalen pen nog er in getikt dient te worden. Jawohl und Grüss Gott.

LtGruber-1.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
....Daarmee word bedoeld dat als de kunsstof lagers er in zitten, de metalen pen nog er in getikt dient te worden...

Ja, das verstehe Ich, aber bekommt mann einen metallischen Lagerkern dazu wen mann die Powerflex Buchsen kauft?

Grusse, Rogier germansmiley.gif

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik heb besloten om de klus maar zelf te klaren. Helaas was er weinig animo onder de garagisten of......zoals bij BMW Kera alleen al 1000 euro ex BTW voor het vervangen van de Tonlagers en de draagarm rubbers :muur: . Ik heb de betreffende onderdelen in Duitsland besteld. Ik ben trouwens voor Meyle gegaan i.p.v. Powerflex. Ik was bang dat in combinatie met m'n (M) sportonderstel, de boel te hard zou worden (m'n Z3 is nou al zo hard als een plank). Bij nadere inspectie bleken ook andere rubberdelen door de tand des tijds aangedaan (poreus), dus naast de tonlagers en de draagarmrubbers, worden ook de pendelsteunen, de steunlagers (schokbreker) en het rubberlager van het differentieel vervangen. Zo'n beetje alle rubber delen.

Ik heb ook speciaal gereedschap aangekocht (besteld) om het rubber er uit te trekken en er in te persen, alleen eens even kijken hoe dat met het rubberlager van het differentieel gaat.

Word vervolgd (en misschien wel in een how-to).

Ook de rubberdelen van de vooras worden licht poreus. Leuk klusje voor later ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
...Ik heb ook speciaal gereedschap aangekocht (besteld) om het rubber er uit te trekken en er in te persen...

Misschien een idee om het gereedschap te verhuren? 2x 7 euro voor de verzendkosten + verhuurkosten?

Groeten, Rogier :muur:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Misschien een idee om het gereedschap te verhuren? 2x 7 euro voor de verzendkosten + verhuurkosten?

Groeten, Rogier :muur:

In combinatie met een borgsom is dat zeker mogelijk!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Zo......... vandaag maar eens door de zure appel heengebeten en de tonlagers vervangen. Eerst de garage maar eens een beetje opgeruimd. Dank de perfecte (duitse) beschrijven welke ik via Brandrover verkregen heb en dank het BMW ETK/TIS, heb ik met de speciale trekker annex pers (op eBay.de gekocht en geschikt voor trekken en persen) de klus geklaard. Het was (voorzichtig uitgedrukt) op zich goed te doen :angry: . Alleen dat gepiel en geku...... :wave: liggend onder de auto........met slechts decimeters ruimte, in een veel te smalle garage met een losse uitlaat en een losse achteras met allemaal potkrikjes en asdragers onder de auto..............er zijn leukere dingen in het leven.

smilie_be_0611.gif

Als je een brug ter beschikking hebt dan scheelt dat stukken (en vooral je rug is dan heeeel dankbaar). Het "nadeel" van de Meyle rubbers is dat zij uit een stuk zijn en het zelfde model hebben als de originele rubbers en daarom erin geperst dienen te worden (de powerflex lagers hoeven niet geperst te worden). Maar ook dit ging prima. Tip : de tonlagers nachtje in de vriezer doen, lagerhouder in de achteras een beetje verwarmen met de föhn, klein beetje WD40 (geen olie of vet gebruiken, maakt de rubber kapot)......en floep :ok: en hij zit d'r in.

Ik had de beste intenties om een how to te maken, maar na enkele keren in m'n veel te smalle (en volle) garage onder de auto uitgekropen te zijn voor m'n fototoestel had ik dat al snel voor gezien gehouden. Maar enfin....lang blaartrekkend verhaal kort : ze zitten d'r onder en na een testritje kan ik zeggen dat je 't duidelijk voelt. Het sprongetje bij een putdeksel of zoiets is weg en hij is een minder spoorgevoelig.

Voor het differentieel rubber, heb ik de deksel van het differentieel verwijderd, ik was bang dat ik anders het deksel kapot zou maken omdat ik geen speciale trekken voor het diffentieelrubber had. Door de demontage, kon 't op de werkbank in de bankschroef (ik heb ik nog een leuke Duitse "How-to" voor het differentieellager, zal ik t.z.t. op 't forum plaatsen).

Als m'n rug weer bekomen is van deze exercitie :wave: , dan vervang ik de veerpootlagers en de stabilisator verbindingsstangen. Op de achteras is dan alle rubber vervangen door Meyle delen (m.u.v.) de draagarmrubbers (deze blijken bij een nauwkeurige inspectie toch spelingvrij en lijken zelfs wel "nieuwer" als de rest).

In het voorjaar vervang ik de wieldraagarmen aan de voorzijde. Is eigenlijk preventief, want 't rubber aan de voorzijde ziet er beter uit als dat aan de achterzijde, maar ook dit spul is 12 jaar oud. Ik ben nogal precies in dit soort dingen en wil ook hier graag 't Meyle-spul hebben. Dan is m'n Z'tje weer als nieuw (vanaf aankoop tot nu : licht cosmetisch werk (lees parkeerschade V&A), kop/motorrevisie, waterpomp/thermosstaat/radiator/slangen vervangen, koppeling/drukgroep vervangen, Meyle-stuursstangen, rubbers-achteras, etc etc en t.z.t. ook een revisie van de wieldraagarmen voorzijde).

Winterprojectje : de wackelsitz-rubbers in/onder de stoelen aanbrengen en het leer van de stoelen bijkleuren.

SDC10104.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht

Goed bezig Leon.

En het te klein zijn van de garage en het onder de auto wurmen komt me bekent voor.

Grtz Ron.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Goede actie Leon!

Ik kan me voorstellen dat het howtoën erbij inschiet. Maar mischien heb je iemand enthousiast gekregen en heeft de volgende meer ruimte of de beschikking over een brug: dan mag die door voor de herkansing :schater: . Sterkte met je rug....

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hé Leon, een hele klus, als ik het zo hoor :wave: toch fijn dat je de dingen zelf kunt doen, al is het met enige moeite en beperkingen zo zonder de beschikking te hebben de luxe van een brug.

Kun je aangeven wat het je nu ongeveer heeft gekost ??, ik moet namelijk ook nog wat rubbers vervangen deze winter ( ik heb ook geen brug ter beschikking :wave: )

Nog een vraag is de site met in de link betrouwbaar, toen ik hem zojuist aan klikte kreeg ik direct een game site ervoor.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Nog een vraag is de site met in de link betrouwbaar, toen ik hem zojuist aan klikte kreeg ik direct een gay site ervoor.

ehm, toch zo heel niet vreemd voor een kappersauto...? :wave:

PS indrukwekkende klus :wave: velen zouden de weg naar Reeuwijk hebben gekozen, maar zelluf doen geeft toch de meeste voldoening!

Deel dit bericht


Link naar bericht
ehm, toch zo heel niet vreemd voor een kappersauto...? :wave:

:schater: :schater: Idioot, je moet toch vaker langs komen en nog meer van die mailtjes naar Sjonnie sturen. Die doen het goed. :wave:

Deel dit bericht


Link naar bericht
ehm, toch zo heel niet vreemd voor een kappersauto...? :wave:

PS indrukwekkende klus :wave: velen zouden de weg naar Reeuwijk hebben gekozen, maar zelluf doen geeft toch de meeste voldoening!

Wil je het adres :schater::schater:

Deel dit bericht


Link naar bericht
PS indrukwekkende klus :thumbup: velen zouden de weg naar Reeuwijk hebben gekozen, maar zelluf doen geeft toch de meeste voldoening!

Helaas gaf "Reeuwijk" na 1 e-mail op het bedrijfsadres en 1 PB op 't forum om mij niet bekende redenen "niet thuis" (no hard feelings).

Ik zag een beetje op tegen deze klus en had naast de dealer en enkele locale bedrijven ook contact gezocht met de BMW specialist uit Delft (adverteert op marktplaats met deze reparatie bij 5 en 7 series). Ook daar heb ik geen respons mogen ontvangen. Daar ik m'n Z'tje niet aan "zo maar" een bedrijf ter reparatie af wil geven heb ik toen maar het juiste gereedschap bezorgd en 't zelf gedaan :wave: .

Deel dit bericht


Link naar bericht
Hé Leon, een hele klus, als ik het zo hoor :thumbup: toch fijn dat je de dingen zelf kunt doen, al is het met enige moeite en beperkingen zo zonder de beschikking te hebben de luxe van een brug.

Kun je aangeven wat het je nu ongeveer heeft gekost ??, ik moet namelijk ook nog wat rubbers vervangen deze winter ( ik heb ook geen brug ter beschikking :wave: )

Nog een vraag is de site met in de link betrouwbaar, toen ik hem zojuist aan klikte kreeg ik direct een game site ervoor.

Vreemd.... als ik op de link klik dan kom ik op : " Download "Tonnenlagerwechsel0.3.pdf" "

V.w.b. de kosten : hangt d'r een beetje vanaf. De Powerflex setjes zijn iets duurder en iets harder/stugger. Ze zijn wel makkelijker te monteren. Ik ben voor Meyle delen gegaan. Let op voor voor nep-Meyle onderdelen op eBay.

Ik heb de 2 tonlagers, veerpootlagers, stabilisator verbindingsstangen, differentieellager bij een eBay verkoper (doenitz1969) gekocht en heb excl. de verzendkosten 70 euro betaald. Bij de dealer heb ik de bouten/moeren/schijven van het tonlager en de pakking van het dif.deksel gekocht. Was rond de 20 euro. De olie was gratis (had een kennis nog staan).

De trekker/pers heb je in verschillende uitvoeringen (je moet die voor de E30 of E36 Compact hebben) en deze was met de verzendkosten 80 euro. Tegen een kleine vergoeding (en een borg) mag je 'm van me lenen (indien gewenst even via PB regelen).

Deel dit bericht


Link naar bericht
....Het was (voorzichtig uitgedrukt).....

:schater: Uitgedrukt, grappig zeg....dubbelzinnig :wave: ...snappen jullie hem... :schater:

Maar goed gedaan hoor! :thumbup:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Vreemd.... als ik op de link klik dan kom ik op : " Download "Tonnenlagerwechsel0.3.pdf" "

V.w.b. de kosten : hangt d'r een beetje vanaf. De Powerflex setjes zijn iets duurder en iets harder/stugger. Ze zijn wel makkelijker te monteren. Ik ben voor Meyle delen gegaan. Let op voor voor nep-Meyle onderdelen op eBay.

Ik heb de 2 tonlagers, veerpootlagers, stabilisator verbindingsstangen, differentieellager bij een eBay verkoper (doenitz1969) gekocht en heb excl. de verzendkosten 70 euro betaald. Bij de dealer heb ik de bouten/moeren/schijven van het tonlager en de pakking van het dif.deksel gekocht. Was rond de 20 euro. De olie was gratis (had een kennis nog staan).

De trekker/pers heb je in verschillende uitvoeringen (je moet die voor de E30 of E36 Compact hebben) en deze was met de verzendkosten 80 euro. Tegen een kleine vergoeding (en een borg) mag je 'm van me lenen (indien gewenst even via PB regelen).

Fijn, de kosten vallen mij mee, als ik er aan toe ben en weet wat ik precies moet vervangen zal ik je een PB sturen, heb zeker belangstelling voor de "huur" van de trekker/pers.

Alvast bedankt. :wave::thumbup:

Deel dit bericht


Link naar bericht

PDF downloaden is gelukt, bedankt

Deel dit bericht


Link naar bericht

Deze thread is al wel heel oud, maar probeer het toch even. De link naar het benodigde gereedschap in een van de Posts hier werkt helaas niet meer. Kan iemand me toevallig helpen aan een website waar ze gereedschap verkopen om de tonlagers en stabilisatielagers van de draagarmen zelf eruit te persen? Alvast hartelijk dank!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

  • Onlangs hier   0 leden

    Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

×

Belangrijke informatie

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privacybeleid Richtlijnen Gebruiksvoorwaarden